ریشه‌های سیاسی آسیب‌ها
ریشه‌های سیاسی آسیب‌ها
اگر سیاست‌مداران جلوی ریشه مشکلات روانی و آسیب‌های اجتماعی در حوزه سیاست و اقتصاد را نگیرند، در سال‌های آینده شاهد رشد خوفناک این رخدادها خواهیم بود که امنیت و امکان زیست در جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.

سرویس سیاسی جمله – برخی به طنز و برخی هم به جد بر این باور هستند که در کشور ماه همه چیز به سیاست مربوط است و اساساً هیچ چیزی نیست که سیاسی نباشد و به قول یکی از هنرمندان، خرید کردن ما هم در ایران سیاسی است.
بسیاری از کارشناسان و اهل فن بر این باور هستند که سایه سیاست در کشور ما بر همه چیز گسترده شده است و اگر می‌بینیم این روزها، برخی آسیب‌ها مانند سرقت، اعتیاد، طلاق، قتل و فروش مواد مخدر در سطح جامعه و رشوه در دستگاه‌های اداری زیاد شد، قطعاً ریشه این اتفاقات را باید در تصمیمات سیاسی‌ای جست‌وجو کرد که بدون توجه به واقعیت‌های جامعه اتخاذ می‌شود و آثار سوء خود را بر اقتصاد و معیشت مردم تحمیل می‌کند و برخی شهروندان درمانده و جوانان بیکار برای کاستن از این فشارها دست به سرقت می‌زند و کارمند یا مدیر اداری، برای تضمین اقتصادی فرزندان خود تلاش می‌کند چندبرابر حقوق ماهانه خود را در یک معامله به شکل رشوه، به جیب بزند و برخی نیز تصمیم می‌گیرند به زندگی خود پایان دهند. بدیهی است برای شناسایی و حل مشکلات مورد نظر اعم از انواع آسیب‌های اجتماعی، اختلالات و تنش‌های روانی و خودکشی، لازم است ریشه سیاسی و اقتصادی آنان را شناسایی و به رفع آن اقدام کردم.
۱۰ اکتبر روز جهانی سلامت روان است و در ایران هم از ۱۸ تا ۲۴ مهر به نام هفته «سلامت روان» نام‌گذاری شد. همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. علی فتحی آشتیانی، رییس سازمان روانشناسی و مشاوره در این همایش گفت: حدود یک‌سوم ایرانیان با اختلالات روان‌شناختی مواجه هستند. تعداد موارد خودکشی کامل در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۱۲٫۷ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد موارد خودکشی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰ یعنی طی ۱۵ سال حدود ۱۰۸ درصد رشد داشته است. این آمار قابل تأمل است.
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد که رسیدگی به وضعیت سلامت روان در کشور نیاز به توجه بیشتر دارد. سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که جهان تا سال ۲۰۳۰ نیاز بیشتری به خدمات سلامت روانی دارد. طرح‌های ملی مختلفی در حوزه سلامت روان انجام‌شده است. آخرین مطالعات در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۲۹٫۷ درصد از جامعه ایرانی به‌نوعی از نشانه‌های اختلالات روانی رنج می‌برند.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به وضعیت خودکشی در ایران پرداخت و گفت: خودکشی یکی از مشکلات اساسی در حوزه سلامت روان است و از آسیب‌شناسی پیچیده‌ای برخوردار است. خودکشی ناشی از تعامل عوامل مختلف بیولوژیکی، روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی است.
هر کس اندک آشنایی با حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشد می‌داند رابطه بین وضعیت اقتصادی و معیشتی آحاد جامعه با این آسیب‌ها، رابطه مستقیم است و از دیگر سو روشن است که ریل‌گذاری‌های کلان سیاسی دولت، بر اقتصاد و معیشت مردم تأثیر مستقیم دارد و به این شکل می‌توان ارتباطی مستقیم بین انواع آسیب‌ها با ریشه‌های سیاسی پیدا کرد.
البته مقصود و منظور ما این نیست که بگوییم دولت‌مردان یا نمایندگان مجلس در این موضوع، تعمد دارند، بلکه برعکس می‌خواهیم بگوییم این اتفاق، ناخواسته و از سر ناآگاهی است.مشکل مدیران سیاسی اینجاست که از دانش تخصصی چندانی در این مسائل برخوردار نیستند و مشاورانی که انتخاب می‌کنند نیز برابر حکایت معروف تاریخی، ندیم بادمجان نیستند و خود را ندیم و پیشکار مدیر ارشد خود می‌دانند هر چه خوش‌آمد مدیر باشد، انجام می‌دهند. مدیران ارشد، نمایندگان و تصمیم‌سازان همچنین رابطه مشخصی با جامعه نخبگانی شهر و استان خود ندارند و بعضاً مشاهده می‌کنیم حرف‌هایی درخصوص برخی بدیهیات می‌زنند که در فضای مجازی مایه طنز و تمسخر می‌شود.
یافتن آثار سوء برخی تصمیمات نادرست سیاسی بر اقتصاد و همچنین تأثیرات منفی مشکلات اقتصادی و معیشتی بر رشد انواع آسیب‌های اجتماعی، کار چندان دشواری نیست اما برخی مدیران که دغدغه و تعهدی نسبت به سلامت و جان شهروندان ندارند، چشم خود را بر این ربط و پیوندها می‌بندند و در نهایت اتفاقاتی چون سرقت، خودکشی، طلاق و اعتیاد را یک تصمیم شخصی می‌پندارند و فردی که مرتکب این آسیب‌ها شد را به چشم گناهکار می‌بینند و از این حقیقت روشن، طفره می‌روند که همه این افراد، خود قربانی هستند و مجرم و متهم اصلی، مدیرانی هستند که اقتصاد کشور و معیشت مردم را به چنین وضعیتی رساندند.
نکته آخر این‌که اگر سیاست‌مداران جلوی ریشه مشکلات روانی و آسیب‌های اجتماعی در حوزه سیاست و اقتصاد را نگیرند، در سال‌های آینده شاهد رشد خوفناک این رخدادها خواهیم بود که امنیت و امکان زیست در جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی