زمستان سخت و ناترازی گازی
زمستان سخت و ناترازی گازی
پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه، طرفداران روس به تسلیم اروپا به دنبال زمستان سرد امید داشتند و الحق هم که زمستان 1401 شمسی، مصادف با 2023 میلادی، زمستان سختی بود.

سایه برین روزنامه نگار- پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه، طرفداران روس به تسلیم اروپا به دنبال زمستان سرد امید داشتند و الحق هم که زمستان ۱۴۰۱ شمسی، مصادف با ۲۰۲۳ میلادی، زمستان سختی بود. حتی در کشور ما نیز زمستان در برخی مناطق، بسیار سخت گذشت و برخی منتقدان کنایه زدند که زمستان سخت اروپا، به ایران رسید. قطعی گاز در برخی ادارات بزرگ پایتخت با شروع دی ماه، بارش برف‌های بی‌سابقه در قرون اخیر همچون برف شهرستان کوهرنگ و کمبود گاز در برخی شهرستان‌های غربی کشور که منجر به اعتراضاتی نیز شد، از مصادیق این زمستان سخت بود. همان زمان دولت وعده داد که تمهیدات مناسب برای عدم تکرار چنین شرایطی را پیش‌بینی کند و قرار شد دیگر شاهد زمستان سخت در ایران نباشیم. امروز در آستانه زمستان سال ۱۴۰۲، هیچ‌کس از آن‌چه قرار است رخ دهد اطلاع چندانی ندارد؛ علی‌الخصوص همه ما که در تشکیلات نفت و گاز و مراجع تصمیم‌گیری کلان کشور حضور نداریم و اطلاعات دقیقی در دستمان نیست. اما حق داریم که پس از شنیدن صحبت‌های ضد و نقیض از جانب مسئولان کشور، نگران تکرار بحران مشابه سال گذشته باشیم. در ادامه یکی از تازه‌ترین این اظهارات که از جانب «احمد علیرضابیگی»، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی مطرح شده‌است را با مخاطبان «جمله» بررسی می‌کنیم.
به گزارش «تجارت‌نیوز»، احمد علیرضابیگی با اشاره به کمبود گاز در زمستان گفت: «ما برای زمستان سال جاری نگران هستیم که نخواهیم توانست گاز لازم برای گرمایش خانه‌های مردم را فراهم کنیم. وزیر نفت اعلام می‌کند که نیاز به ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تامین نواقص و کمبودهایمان داریم و در عین حال ما خروج سرمایه از کشور را می‌بینیم. اگر ما بتوانیم بسترهای اقتصادی را به نحوی معرفی کنیم که مردم حس کنند سرمایه‌گذاری در کشور می‌تواند برای آنها سود‌ده باشد و ظرفیت‌های کشور می‌تواند بارور شود، این نهایت هوشمندی است.»
او افزود: «اما زمانی‌که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، نتیجه آن می‌شود که ظرفیت‌های کشور بلا‌استفاده می‌ماند و نمی‌توانیم آنها را شکوفا کنیم.» این در حالی‌است که «مهدی فکور»، مدیراکتشافات شرکت ملی نفت ایران، خردادماه سالجاری، پیرو نگرانی‌ها از تکرار زمستان سخت ۱۴۰۱، با اشاره به کشف میادین جدید گازی در کشور خبر داد: «ظرفیت تولید گاز از ۹۵۰ میلیون متر مکعب در روز به یک میلیارد و ۱۳ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید؛ بنابراین با اکتشافات جدید گازی، می‌توان این نوید را به مردم داد که در زمستان قطعی گاز وجود نخواهد داشت، زیرا گاز قابل ملاحظه‌ای کشف شده‌است.»
به گفته وی، با اکتشافات جدیدی که صورت گرفته، از لحاظ مصرف خانگی و براساس سیاست‌گذاری‌های موجود، محدودیتی برای گازرسانی به خانه‌ها وجود ندارد. حال پس از شنیدن این اظهارات یک سوال جدی مطرح می‌شود که تکلیف مردم دقیقا چیست؟ آیا باید نگران زمستان پیش رو باشیم و نگرانی خود را به مسئولان یادآوری کنیم تا تحت فشار منتقدان برنامه‌ریزی برای عبور از زمستان را آغاز کنند یا بدون دغدغه و نگرانی، به مسئولان اعتماد کرده و زمستان سال گذشته را فراموش کنیم؟
از جایی که نویسنده این سطور نمی‌تواند صحت کامل هیچ‌کدام از این اظهارات را تایید کند و صددرصدی دانستن شرایط زمستان پیش‌رو مسئولیت زاست، نکاتی که به نظر می‌رسد دانستنشان برای پیش‌بینی شرایط زمستان لازم است را ذکر کرده و نتیجه‌گیری نهایی را به مخاطب واگذار می‌کنیم. در خصوص اظهارات علیرضابیگی، دادن تذکری که منجر به تشویق متولیان برای پیش‌بینی تمهیدات شود، فی‌نفسه چیز بدی نیست و اگر کسی اطلاعی از چیزی دارد که ممکن است باعث تکرار زمستان ۱۴۰۱ باشد، وظیفه دارد که بیان کند و اصلا زمان بیان کردنش همین امروز است. پس مجموعه صحبت‌های علیرضا بیگی، به عنوان تذکر، پسندیده و قابل اعتناست. اما یک نکته وجود دارد و آن هم سابقه خود علیرضابیگی در این دست اظهارات است. زمانی که کار به اثبات و ارائه مستندات و مدارک برسد، او معمولا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. نمونه اخیر هم مربوط به ادعای او مبنی بر تحویل خودروهای شاسی بلند به نمایندگان مجلس است. «موسی غضنفرآبادی»، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با اشاره به به برگزاری جلسه فوق‌العاده این هیئت برای رسیدگی به اظهارات علیرضابیگی مبنی بر تحویل خودروی شاسی بلند به ۷۵ نماینده برای پس گرفتن استیضاح وزیر صمت با حضور وی گفت: «با بررسی اظهارات آقای علیرضابیگی، اظهارات وی کذب تشخیص داده شد و پرونده وی در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»
وی افزود: «در این جلسه ایشان تصریح کرد که نگفته‌است تحویل ادعای خودروها برای پس گرفتن امضای استیضاح بوده‌است. همچنین آقای علیرضابیگی مستندی برای اثبات ادعای خود به این هیئت ارائه نکرد و در مقابل مطالبه اعضای هیئت، تنها لیستی را ارائه کرد که اولا فاقد اسامی ۷۵ نماینده بود، ثانیا ارتباطی بین ادعای مطرح شده و استیضاح وجود نداشت و ثالثا فاقد ارزش حقوقی بود.» حال نمی‌دانیم که علیرضابیگی برای ادعای کمبود گاز در ایران نیز مدرک مستند و قابل ارائه دارد یا خیر. در خصوص اظهارات فکور، با توجه به این‌که او مدیراکتشافات شرکت ملی نفت ایران است و قطعا داده‌های بیشتر و قابل اعتناتری بیشتر از ما در این زمینه دارد، می‌توان تا بخش زیادی به صحت گفته‌هایش اعتماد کرد؛ اما در مورد مجموعه‌ی گفته‌های او نکته‌ای وجود دارد و آن این است که سال گذشته نیز دقیقا مشابه همین صحبت‌ها را شنیدیم اما آن‌چه در عمل دیدیم چیز دیگری بود. یعنی تمام پاییز سال گذشته، مسئولان منتظر یخ زدن قاره اروپا بودند و هیچ‌گونه نگرانی از شرایط خودمان وجود نداشت؛ اما همگی شاهد بحرانی که به وجود آمد بودیم با این‌که ابعاد بسیار کوچک‌تری از بحران اروپا داشت.
تمام آن‌چه که امروز در اختیار ماست و براساس آن می‌توانیم پیش‌بینی کنیم، همین است و برای حصول نتیجه صددرصدی باید تا زمستان صبر کنیم. قلبا دوست داریم گفته‌های فکوری و موافقان او صحت داشته باشد چرا که صحت گفته‌های او، به نفع همه ماست. اما اگر چنین نباشد، دیگر هیچ پشیمانی و تذکری سودی نخواهد داشت و امیدواریم مسئولان مربوطه این نکته مهم را در نظر داشته باشند.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین