زمین‌گیری واگن‌ها برای بازسازی، شرکت‌های مسافری را تعطیل می‌کند
زمین‌گیری واگن‌ها برای بازسازی، شرکت‌های مسافری را تعطیل می‌کند

«رستم قاسمی» در پیام توییتری خطاب به صالحی نوشت: «جناب آقای صالحی، با حذف چند رام قطار بالای ۳۰ سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ […]

«رستم قاسمی» در پیام توییتری خطاب به صالحی نوشت: «جناب آقای صالحی، با حذف چند رام قطار بالای ۳۰ سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به زعم خود برای بهبود وضعیت ناوگان مسافری دست به زمین‌گیر کردن چندین دستگاه واگن زد و اعلام کرد که در راستای اجرای وظیفه قانونی حاکمیتی خود به جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای نسبت به توقف سیر تعداد محدودی از واگن‌های مسافری شرکت‌های بخش خصوصی ریلی که عمر آنها بیش از ۴۸ سال بوده و شرکت‌ها اقدام موثری برای انجام بازسازی آنها نکرده‌اند، کرده است. همچنین به شرکت‌های مالک این واگن‌ها اعلام شده است که صدور مجوز سیر واگن‌های یاد شده، که ۴۸ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، صرفا منوط به انجام تعمیرات اساسی مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد مربوط خواهد بود.
اما وزیر راه‌وشهرسازی بلافاصله به این اقدام «میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن واکنش نشان‌ داد و تذکر داد. «رستم قاسمی» در پیام توییتری خطاب به صالحی نوشت: «جناب آقای صالحی، با حذف چند رام قطار بالای ۳۰ سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مسئله،‌ سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»
این اقدام نسجیده و عجولانه مدیرعامل شرکت راه آهن باعث شد تا شرکت‌های مسافری ناگریز دست به تعدیل نیرو بزنند چراکه تعدادی از واگن‌های این شرکت‌ها زمینگیر شدند و در این شرایط اقتصادی با تورم بالای ۵۰ درصد و افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارکنان، ادامه بکارگیری این جمعیت نیروی کار برای شرکت‌ها به صرفه نبود.
طبق پیام توییتری وزیر به مدیرعامل راه‌آهن هر چند که بحث کیفیت و ایمنی برای حفظ جان مردم حائز اهمیت است اما در این شرایط اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، افزایش نرخ بیکاری هم تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت البته بروز سانحه قطار مشهد- یزد نشان داد که شرکت راه‌آهن در حفظ جان مسافران ریلی و افزایش ایمنی سفر قطار هم عملکرد خوب و موفقی هم نداشت و تنها دفاع صالحی هم ارتباط دادن این سانحه به عملکرد مدیران پیشین بود.
قاسمی خطاب به مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید داشته که به جای پاک کردن صورت مساله راهی برای حل موضوع پیدا کنید. حال اینکه این اقدامات در سالهای گذشته هم بدون ناچار شدن شرکت‌ها به تعدیل نیروهایشان به اجرا می‌رسید. «محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این درباره گفت: واقعیت این است که اقتصاد بخش مسافری ناقص و اقتصاد مشکل‌داری است و عملا قیمت بلیت قطارهای مسافری جوابگوی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش نیست.
وی ادامه داد: در سال‌های اواسط دهه ۸۰ که در شرکت رجا مشغول به کار بودم، دولت یارانه‌ای را به بخش مسافری پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر هم هزینه‌های شرکت‌های مسافری به شدت افزایش یافته و هم اینکه دولت یارانه‌ای به شرکت‌های مسافری پرداخت نمی‌کند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه اقتصاد بخش مسافری جوابگوی هزینه‌ها نیست، گفت: در این شرایط شرکت‌های مسافری قادر به سرمایه‌گذاری در بخش بازسازی واگن‌ها نیستند. با این وجود، اگر واگن‌هایی را که عمر بالای ۴۰ سال دارند به کنار بگذاریم، روشن است که منجربه تعطیلی بخش‌های مسافری خواهد شد. شرکت‌های مسافری بدون حمایت دولت نمی‌توانند نسبت بازسازی واگن‌های مسافری اقدام کنند و اساسا این اقدامات برای شرکت‌ها به صرقه نیست. مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به هزینه‌های بازسازی واگن‌های مسافری اظهار داشت: شرکت‌ها باید میلیاردها تومان خرج کنند تا یک واگن مسافری بازسازی شود و با نرخ‌های امروز این رقم چیزی حدود ۸ میلیارد تومان است و اگر خرید واگن نو ۲۵ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. مشخص است که شرکت‌های مسافری در این شرایط اقتصادی، از پس این ارقام بر نمی‌آید. وی افزود: درست است که دولت در راستای حفظ رفاه مردم اجازه افزایش قیمت بلیت را نمی‌دهد اما باید در مقابل آن زیان شرکت‌ها را جبران کند نه اینکه از جیب شرکت‌های مسافربری قیمت ها را کنترل کند. در حالی که تورم بیش از ۵۰ درصد خواهد بود، قیمت بلیت تا پایان سال ۲۵ درصد افزایش یافته بنابراین مابه تفاوت آن را دولت باید پرداخت کند.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های مسافری زیان‌ده هستند و قابلیت بازسازی یا خرید واگن‌های جدید را ندارند، گفت: راه‌حل نوسازی و بازسازی واگن‌ها، زمینگیر کردن و خواباندن آنها نیست و به طور قطع در این شرایط بخش مسافری تعطیل می‌شود. راهکار این است که منابع کافی در اختیار شرکت‌های مسافری قرار بگیرد و دولت کمک کند تا شرکت‌ها به تسهیلات با سود پایین دسترسی پیدا کند و اگر می‌خواهد قیمت بلیت را کنترل شده پایین نگه دارد، باید با پرداخت یارانه این کار را انجام شود.
مدیر عامل اسبق شرکت راه آهن ادامه داد: در دوره مدیریتم مکاتباتی شد که برای قطارهای حومه‌ای یارانه‌ای به شرکت‌ها پرداخت شود اما دولت همواره با کمبود منابع مواجه است از این رو راهکارهای دیگری برای کاهش هزینه‌ شرکت‌ها در نظر گرفتیم، راهکار ما این بود که هزینه خط را از شرکت‌ها دریافت نکنیم و قیمت لوکوموتیو را در حداقل نگه داریم که این دو راهکار ما هنوز و در دولت سیزدهم در حال اجرا است. وی افزود: اما در آن دوره شرکت‌های ۵ ستاره مشمول قیمت‌های مصوب نبودند و قیمت برای قطارهای ۵ ستاره براساس تقاضا و عرضه تعیین می‌شد اما در این دولت انها را هم مشمول قیمت گذاری مصوب کرده‌اند. پورسیدآقایی گفت: برای حمایت از شرکت‌های مسافری و ارتقای کیفیت آنها باید قیمت‌ها واقعی شوند و دولت با بخش خصوصی قرارداد ببندند که با یارانه‌های حمایتی قیمت بلیت را کنترل کند وگرنه این اقدامات و حذف یکباره واگن‌های مسافری منجر به تعطیلی می‌شود.
مدیرعامل اسبق راه آهن تاکید کرد: در دولت گذشته تعدیل نیروی بابت بازسازی واگن‌ها پیش نیامد چراکه اساسا نحوه بازسازی به این شکل نبود و شرکت‌ها فرصت و منابع می دادیم تا بتوانند با برنامه ریزی نسبت به بازسازی اقدام کنند و هرگز در یک موج و به یکباره و با زمین‌گیر کردن واگن‌ها بازسازی انجام نشد چراکه روشن بود این اقدام منجر به تعطیلی و تعدیل نیرو می‌شود.

 

 

در گزارش کمیسیون عمران اعلام شد:
ساختار نظارتی راه‌آهن نیازمند بازنگری جدی است

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نقص سیستمی در مجموعه پیچیده شرکت راه‌آهن را از دلایل حادثه ریلی مشهد – یزد برشمرده و اعلام کرد: این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم کنترلی، آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده داخلی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد – یزد در دستور کار قرار گرفت.
علی آذری عضو کمیسیون عمران مجلس گزارش این کمیسیون درباره حادثه ریلی قطار مسافری مشهد – یزد قرائت کرد که درجمع بندی پیشنهادها و راهکارهای این حادثه آمده است:
ضروری است در ساختار نظارتی راه آهن تجدید نظر جدی به‌عمل آید و تاکید می‌گردد که قراردادهای تعمیر و نگهداری در ابعاد پروژه فوق، با توجه به حساسیت‌های آن‌ها، براساس نظام فنی و اجرایی کشور و با استفاده از دستگاه نظارت و ناظر مقیم، کنترل و مدیریت گردد.
نظارت فعال بر آموزش و نظارت جدی بر عملکرد مامورین و پرسنل سیر و حرکت در مجموعه راه‌آهن باید مورد توجه قرار داشته باشد. نصب دوربین کنترلی در کابین، آموزش موثر، مداوم و به هنگام، فرهنگ‌سازی و تشویق و جریمه موثر برای لکوموتیورانان، مورد تاکید قرار دارد.
مبادله دستی و همراه با خطای برگه‌های احتیاط بسیار متعدد و چند صفحه‌ای و عدم دقت احتمالی راهبران قطار، عملاً فضای مناسب برای ایجاد چنین حادثه‌هایی را در آینده نیز فراهم می‌سازد. ارتقاء سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) به شکلی که بتواند صدور احکام احتیاط در آن درج گردد، مورد تاکید است. در این زمینه وجود بستر آماده در راه‌آهن و سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) استقرار یافته، تسهیل کننده شرایط فوق است. شرایط ایجاد شده در این حادثه نشان دهنده یک نقص جدی سیستمی در مجموعه پیچیده و پرمخاطره شرکت راه‌آهن است. این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم دقیق و کنترلی جدی و آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده داخلی برای حصول مجدد نظام مورد نیاز است. در این امر رویکردهای خاص و تجارب ویژه مدیریتی برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ در آینده ضروری است. از این رو مدیریت مجموعه‌هایی مانند شرکت راه‌آهن، علاوه بر توانایی‌های مدیریتی، نیازمند اشراف ویژه تخصصی و تجارب موثر در این حوزه می‌باشد که در شرایط فعلی شرکت راه آهن نقض گردیده است.
برگزاری جلسات ارتقاء ایمنی با حضور مدیران ارشد شرکت راه آهن و با بالاترین سطح اختیار در ستاد و مناطق و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه و نیز ایجاد نهادی مستقل از شرکت که مسئولیت تنظیم و کنترل مقررات را داشته باشد، مورد تاکید ویژه است.
برگزاری مانورهای منطقه‌ای و نیز تدوین مناسب ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران، تدوین سند آمادگی و مقابله با بحران (EOP) در شرکت راه‌آهن، پیش‌بینی و استقرار هلیکوپتر و قطار عملیاتی زمان بحران، ضروری و عاجل است.
در این حادثه متاسفانه حواشی و مسائل غیرمهم نه تنها مدیریت نشده، بلکه بعضاً به آن‌ها از سوی مدیریت ارشد دامن زده شده است و انتظار می‌رفت تا مدیریت عالی راه‌آهن در این رابطه دقت بیشتری صورت دهد. ضروری است تا ضمن انتصابات تخصصی مورد نیاز، مدیریت عالی راه آهن در این ارتباط و نزدیکی به عملیات و مدیران عملیاتی، اقدامات جدی بنماید؛ چرا که در این رابطه دارای چالش‌های جدی است.
با عنایت به وجود بخش‌های بحرانی در شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور که بصورت الزام‌آور نیاز اساسی و مبرم به ایمن‌سازی دارند؛ ضروری است تا ضمن افزایش اعتبار تخصیص داده شده در سال ۱۴۰۱ به «بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط راه آهن» و «بهسازی، نوسازی و علائم و ارتباطات» به ترتیب به مقدار ۲۳۰۰ و ۷۰۰ میلیارد تومان، از سال ۱۴۰۲ نیز طرحی جدید با عنوان «طرح ایمن‌سازی و حذف نقاط بحرانی شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور» به طرح‌های عمرانی بودجه کل کشور از سال ۱۴۰۲ لغایت ۱۴۰۷ با اعتبار هر ساله به مبلغ حداقل ۳ هزار میلیارد تومان اضافه گردد تا بتوان در یک برنامه پنجساله، بخش‌های بحرانی و الزام‌آور نگهداشت خطوط شبکه ریلی کشور را ساماندهی نمود.
مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در این باره در سخنانی گفت: سانحه محصول ساختار و سیستم است. سیستم‌ها زمانی که خوب کار نمی‌کنند و سبب حادثه می‌شوند. البته اشتباهات فردی هم دخیل است. متاسفانه سیستم ریلی راه آهن در کشور در چند ساله گذشته چندین بار حادثه آفریده است. در حالی که ما در مجلس در برابر جان تک تک مردم این کشور مسوول هستیم.
وی افزود: میانگین یک حادثه در هفته در کشور حادث می‌شود که بسیار از آنها اطلاع رسانی نمی‌شود. وضعیت بهره برداری از سرمایه عظیم راه آهن در کشور بسیار ضعیف است. همچنین حتی اگر بیل میکانیکی در مسیر ریل نبود، مشکل ترمز قطار به نحوی بود که قطعا این حادثه رخ می‌داد. از طرفی یک قطار باری برای حمل بار از بندر عباس به نقطه دیگر ۲ هفته در راه است که زمان را با گاری هم می‌توان طی کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مدیر قبلی راه آهن هیچ احساس وظیفه‌ای درباره بهبود سیستم ریلی راه آهن نداشت و نتیجه آن توقف سرمایه گذاری بخش خصوصی شده است. از مدیر جوان انتظار داریم ساختارها را تغییر دهد. بهسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور هم با حضور بخش خصوصی درست نه فاسد اتفاق خواهد افتاد.
é میعاد صالحی باید استعفا بدهد
اردشیرمطهری نماینده مردم گرمسار نیز در این باره گفت: به نظرم آقای میعاد صالحی شما باید بروی استعفا بدهید. چرا که این جایگاه نیاز به تخصص دارد. امروز در ساختار راه آهن کشور این شرایط مورد سوال است. نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان اینکه راه آهن مجموعه بهره برداری گسترده با نیازهای تخصصی و به هنگام است، عنوان کرد: انتصاب مدیران متخصص و هماهنگی آنها با سازمان‌های مرتبط برای راه آهن بسیار ضروری است که متأسفانه در ماه های اخیر خدشه دار شده است. عضو مجمع نمایندگان استان سمنان خاطرنشان کرد: زیرمجموعه راه آهن از مدیریت صالحی راضی نیستند و ایشان بدهکار این مسئولیت و مأموریت است. حتی ما امکان یک تماس با وی را نداریم لذا نمایندگان نباید مماشات کنند و باید بدانیم که تبعات نارضایتی زیرمجموعه، برای مردم کف جامعه خواهد بود.

é مشکلات حوزه حمل و نقل نهادی است
سید البرز حسینی در این باره گفت: رخ دادن یک حادثه بیانگر دخیل بودن مجموعه‌‎ای از عوامل است، در واقع اگر در طول یک مسیر یکی از مولفه‌ها درست و بجا انجام وظیفه نکند، شاهد بروز حادثه خواهیم بود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس تاکید کرد: حمل و نقل جاده‌ای علاوه بر اهمیت اقتصادی، موجب روان سازی جابجایی کالا و مسافر می‌شود و بر این اساس ۹۵ درصد سهم حمل و نقل در حوزه جاده‌ای انجام می شود؛ این مهم در حالی است که حوزه ریلی، هوایی و آبی علی رغم سهم کم، دارای حساسیت بالایی باشد، زیرا بروز یک حادثه موجب تاثیرپذیری افکار عمومی می شود.
وی ادامه داد: در واقع سقوط یک هواپیما یا خروج قطار از ریل، موجب خدشه دار شدن افکار عمومی و همچنین کاهش اعتماد در این حوزه می شود.
حسینی تصریح کرد: مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، مشکلات نهادی است؛ در واقع طبق صحبت های آقای صالحی سرعت قطار یکصد کیلومتر فراتر از حد استاندارد بوده و سرپرست کارگاه، پایش مناسب در آن بخش از مسیر انجام نداده است که بیانگر ریشه مشکلات است. پروژه های ریلی افرادی را می‌خواهد که دقت نظر داشته باشند، زیرا اکنون اهمال سرپرست کارگاه موجب شده حوزه ریلی زیر سوال برود.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در حوزه راه آهن مشکلات جدی وجود دارد که مدیریت‌ها و ساختارها دو بخش مهم هستند، حوزه راه آهن آنقدر اهمیت دارد که برای هر بخش آن مدیرکل در نظر گرفته شده و هوشمندسازی در آن صورت گرفته است؛ سهم ما در بحث حمل و نقل کالا در حوزه ریلی ۱۰ درصد است در حالی که باید به بیش از ۲۵ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: در فرآیند این حادثه مجموعه دولت مقصر است و باید استعفا و سپردن مسئولیت به فرد دیگری انجام می شد تا جامعه متوجه مسئولیت پذیری شود، نه اینکه صرفاً به یک عذرخواهی بسنده شود.

é توسعه شبکه ریلی توسط مدیرعامل سابق راه آهن اجرایی نشده است
رحمت الله نوروزی نیز در تذکر شفاهی در این باره گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۱۰ درصد از بودجه سالانه به توسعه شبکه ریلی و کریدورهای بین المللی اختصاص یابد، اما این امر توسط مدیرعامل سابق شرکت ملی راه آهن، انجام نشده است و از سال ۹۲ با حضور سه رئیس جمهور در استان گلستان و مرز اینچه برون، مصوباتی وجود داشته اما هیچ اقدامی انجام نشده است. از این رو مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه های نظارتی این موضوع را پیگیری کنند.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یازدهم افزود: وزیر راه باید نسبت به حادثه رخ داده درخصوص خروج قطار از ریل در محور مشهد-یزد در مجلس حاضر و پاسخگو باشد. همچنین صالحی مدیرعامل راه آهن نمی تواند مسئول سوانح را مشخص کند. این تعارض منافع بوده و وزیر باید حکم مسئول رسیدگی به سوانح را امضا کند، لذا وزیر باید در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرده و نسبت به موضوعات پیش آمده پاسخگو باشد.

é جایگاه ایران در جهان درباره حوادث ریلی و جاده‌ای باید مشخص شود
محمدرضا صباغیان بافقی نیز در این باره در تذکری گفت: موضوع مهمی که در این گزارش مطرح نشده است و باید از رئیس کمیسیون عمران توضیحاتی بخواهیم این است که موضوع تصادفات و سوانح ریلی در دنیا به چه صورت است و ایران چه جایگاهی دارد، وضعیت حوادث ریلی در کشور چه گونه است؟ اگر این حوادث بسیار است راه آهن مقصر است، در سیاستگذاری دستگاه‌های مذکور مقصر هستند چرا که به این موضوع توجه نشده است. نماینده مردم مهریز با تاکید بر موضوع تعارض منافع مطرح کرد: موضوع دیگر تعارض منافع است، راه آهن هم مقنن و قانونگذار است و آئین نامه دستورالعمل می فرستد و هم خودش اجرا می کند. بسیاری از شرکت هایی که در راه آهن کار می کنند مسئول و دست اندرکار و یا سهامدار راه آهن هستند. وی خاطرنشان کرد: طبیعتا یکی ازعواملی که باعث می‌شود نظارت درستی نباشد و این حوادث اتفاق بیفتد این است که مطالبه‌ای نیست. شرکت‌هایی که در راه آهن وجود دارند به دنبال منافع خودشان هستند، وقتی تعارض منافع باشد به تجهیزات نمی پردازند و آن را به روز نمی کنند.

 

گزارش حادثه قطار تبریز -مشهد کار دست رستم قاسمی داد؛
درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیات رئیسه شد
گروهی از نمایندگان درخواست استیضاح رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی را با بیست امضا در سامانه نمایندگان بارگذاری کردند.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از ایلنا، در حالیکه نمایندگان امروز در صحن علنی استماع گزارش میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار داشتند، پس از ارائه گزارش وی گروهی از نمایندگان درخواست استیضاح رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی را با بیست امضا در سامانه نمایندگان بارگذاری کردند.
شنیده می‌شود که این استیضاح در واکنش به گزارش سید میعاد صالحی در مورد حادثه قطار تبریز مشهد مطرح می‌شود و نمایندگان خواستار برکناری صالحی هستند.
استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حالی تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود که صبح روز گذشته با وساطت قالیباف استیضاح فاطمی امین به دلیل آنچه تفکیک وزارت صمت نامیده شد با ارائه مهلت دو ماهه به دولت متوقف شد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی خبر داد؛
ساخت ۸ شناور دریایی در داخل کشور تا دو سال آینده
مدرس خیابانی گفت: ۸ فروند شناور دریایی که ۴ فروند آن اقیانوس پیما هستند در قالب قرارداد با شرکت های داخلی تا دو سال آینده ساخته می شود.
مدرس خیابانی گفت: مشکلات زیادی را در تأمین شناور به دلیل تحریم ها داشتیم و به سراغ هر کشور خارجی می رفتیم همکاری نمی کردند ولی با استفاده از توانمندی های ساخت داخل، قرارداد ۴ شناور که دو فروند از آن جنرال کارگو و دو فروند رورو منعقد شده و تا دوسال آینده تحویل داده می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت کشتیرانی، با اجرای این طرح ۱۶ درصد به ظرفیت ناوگان در خزر افزایش خواهد یافت همچنین ۴ فروند شناور اقیانوس پیما هم در جنوب ساخته می شود.
مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بخش کانتینری بزرگترین خط دریایی را در منطقه خاورمیانه دارد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال گذشته ۲۷ میلیون تن کالا جابه جا شده که رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در سه ماه ابتدای امسال هم توانسته ایم یک رکورد جدیدی را کسب کنیم و رشد در جابه جایی داشته ایم.
او می گوید: در سال گذشته تمام تعمیرات در داخل انجام شده و ۴۳ فروند هم امسال انجام می‌شود. همچنین تمامی نیروهای دریانورد را بر روی کشتی ها از نیروهای داخلی استفاده کرده ایم که پیش از این در سال ۹۸ ، ۶۷۰ نفر از نیروها خارجی بودند. با همت و توان نیروهای سایبری مانع از حملات سايبری به این بخش شده ایم.
مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

دعوت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت فرودگاهی؛
بدقولی غرب در تامین نیازهای فرودگاهی ایران
شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تمام شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری فعال در حوزه تولید و عرضه محصولات فرودگاهی و هوانوردی جهت ارائه طرح و محصول فرودگاهی دعوت به عمل آورد.
به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ «امیرحسین تابع‌جماعت» در این خصوص گفت: با تجارب کسب شده در سال‌های اخیر از رفتار غیرحرفه‌ای برخی از کشورهای غربی و عدم التزام آنها به تعهدات بین‌المللی خود در تامین نیازها و زیرساخت‌های صنعت فرودگاهی ایران، ضرورت توجه به امر تحقیق و توسعه با بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی داخلی، بیش از گذشته نمود پیدا کرده است.
رئیس شورای راهبردی پژوهش و فناوری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در شعار سال ۱۴۰۱ به‌صورت ویژه موضوع اقتصاد دانش‌بنیان‌ را مورد تاکید قرار داده‌اند و با انتخاب شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، جهت‌ حرکت کشور را تعیین فرموده‌اند.
معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از هدف‌گذاری برای استقرار اکوسیستم پژوهش و فناوری صنعت فرودگاهی و هوانوردی در سال ۱۴۰۱ در این شرکت خبر داد و تصریح کرد: معاونت برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان متولی حوزه پژوهش در این مجموعه، به‌منظور دستیابیِ صنعت فرودگاهی و هوانوردی به خدمات و محصولات به‌روز و فناورانه‌محور، فعالیت‌های خود را در سال جاری بر شناسایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری فعال در این حوزه متمرکز می‌کند
تابع‌جماعت افزود: پیرو فراخوان منتشر شده، فعالان در این حوزه می‌توانند ایده، طرح و یا پروژه‌های فناورانه خود را در زمینه صنایع فرودگاهی و هوانوردی به همراه فرم اطلاعات کامل شرکت خود حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۱/۴/۱۵ به دبیرخانه شورای راهبردی پژوهش و فناوری معاونت برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی و یا به ایمیل km@airport.ir ارسال و یا با شماره‌های ۶۳۱۴۸۷۱۸ – ۶۳۱۴۸۷۱۹ تماس حاصل نمایند.