زنده‌به‌گور کردن ۷۰ درصد صادرکنندگان ایران
زنده‌به‌گور کردن ۷۰ درصد صادرکنندگان ایران
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد: میزان مداخله بانک مرکزی در اقتصاد ایران در دو دهه اخیر بیش از 300 میلیارد دلار بوده و نتیجه آن وضعیت کنونی است.

گروه اقتصادی جمله – محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد: میزان مداخله بانک مرکزی در اقتصاد ایران در دو دهه اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بوده و نتیجه آن وضعیت کنونی است.
او در بخشی دیگر گفت: سیاست بانک مرکزی برای نرخ دستوری تسویه ارز صادراتی که طی چند سال اخیر به اجرا درآمده، نه‌تنها رونقی برای صادرات کشور به همراه نداشته بلکه برآوردها حاکی از آن است که ۷۰ درصد از صادرکنندگان کشور از ادامه فعالیت‌های تجاری خارج شده‌اند.
به گزارش جمله این اعترافی بسیار تلخ و نگران کننده است که نشان می‌دهد واقعیت موجود تا چه اندازه با ادعاهای مطرح شده از سوی دولت‌ها در تضاد است و سیاست‌های ارزی چگونه اقتصاد بین‌المللی ایران را به محاق برده است.
به گفته پورابراهیمی ما چوب کاهش ارزش ملی را خوردیم ولی منتفع نشدیم یعنی همچون کشور همسایه ترکیه از این کاهش ارزش در جریان صادرات هم منتفع نشدیم.
طبق اظهارات او در لایحه برنامه هفتم توسعه، احکام مستثنی شدن رفع تعهد ارزی با نرخ دستوری بانک مرکزی برای چهار گروه کالایی خدمات فنی و مهندسی، محصولات دانش‌بنیان، کشاورزی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است و رفع تعهد ارزی در صادرات این کالاها به نرخ دستوری بانک مرکزی نخواهد بود.
تقابل مجلس و بانک مرکزی عمر درازی دارد اما بحث اخیر درراستای کاهش مداخلات بانک مرکزی نشان می‌دهد که همچنان با استقلال واقعی این نهاد فاصله داریم و عموما سیاست‌های کلی اقتصادی به خصوص در حوزه ارزی درسایه تدابیر سیاسی تنظیم می‌شود.
صادرکنندگان که بازوی اصلی تامین نیازهای ارزی کشور هستند سیاست‌های دولت را مخرب و مداخله جویانه به زیان بازار آزاد می‌دانند و با استناد به همین ادعا نتیجه حاصل شده را به زیان سیاست‌های کلی صادراتی می‌دانند، به خصوص آنکه صادرکنندگان ایرانی دیگر با تحریم‌ها خو گرفته‌اند که این مسئله خود منجر به یک بیماری مزمن در اقتصاد کشور شده است
به گزارش جمله به گفته فعالان حوزه صادرات مشکلات در حمل و نقل، تعهدات ارزی صادرات و مشکل دریافت پول از جمله مشکلات اساسی در این بخش است که در کنار سیاست‌های نادرست پولی منجر شده رتبه ایران در سهولت کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور به ۱۲۸ تنزل یابد، این در حالی است که رتبه ایران سال گذشته در این زمینه ۱۱۸ بود و کاهش رتبه در این بخش به عوامل مختلف داخلی، خارجی و تحریم ها مرتبط می شود.
خروج هفتاد درصد صادرکنندگان از قطار صادرات ایران آنقدر عجیب و نگران کننده است که باید لرزه به اندام تمام نهادهای اقتصادی کشور بیاندازد اما آب از آب تکان نخورده و اگر روزی کسی بگوید ۱۰۰ درصد صادرکنندگان این مملکت را از رده خارج کردیم، بعید است کسی در دولت پیدا شود و بگوید: حیف!

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی