زندگی در روستا هرروز گران‌تر می‌شود
زندگی در روستا هرروز گران‌تر می‌شود
تورم مناطق شهری در ماه گذشته نسبت به تیر کاهش یافته و به 2 درصد رسیده است.

با این‌حال تورم ماهانه مرداد در مناطق روستایی حاکی از روندی متفاوت است. به طوری که تورم این مناطق در مرداد نسبت به تیر افزایش داشته و به ۱٫۹ درصد رسیده است.
آنگونه که اکوایران گزارش کرده‌ است بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق روستایی با وجود کاهش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها و خدمات در مرداد نسبت به تیر ولی تورم ماهانه اقلام خوراکی در این مدت افزایش داشته و چون اهمیت خوراکی‌ها در سبد مصرفی روستانشینان بالاتر از اقلام غیر خوراکی است از همین‌رو تورم کلی ماهانه در این مناطق افزایش یافته است.تورم ماهانه، میزان افزایش قیمت‌ یک سبد مشخص از کالاها در یک ماه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.
روند تورم ماهانه مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری صعودی بوده است. به طوری که در ماه گذشته تورم ماهانه مناطق روستایی با ۰٫۱ واحد درصد افزایش نسبت به تیرماه به ۱٫۹ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم اقلام غیر خوراکی در این مناطق کاهشی بوده و از ۲٫۲ درصد در تیر به ۲٫۱ در مرداد سال جاری رسیده است. با این وجود تورم اقلام خوراکی در این مدت در مناطق روستایی صعودی بوده و با ۰٫۲ واحد درصد افزایش به ۱٫۶ درصد رسیده است. بنابراین به علت وزن بالاتر خوراکی‌ها در سبد مصرفی مردم مناطق روستایی، تورم ماهانه این مناطق رشد داشته است.
اين افزایش تورم‌ البته‌ محدود به اين ماه نيست و از ابتدای سال آغاز شده است.شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.
به بیان دقیق تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰٫۵ واحد درصدی به ۲٫۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲٫۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.
این نرخ در مناطق روستایی با ۱٫۳ واحد درصد افزایش به ۳٫۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.
همچنین ارقام منتشر شده خبر از آن می دهد که در نخستین ماه سال جاری، سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری به ۲٫۴ درصد رسیده و در مقایسه با اسفندماه افزایش ۰٫۲ واحد درصدی داشته است. در مقابل این نرخ در گروه غیرخوراکی‌ها در مناطق روستایی در اسفند ۳٫۳ درصد بوده است. این رقم نسبت به اسفند امسال افزایش ۱٫۱ واحد درصدی به ثبت رسانده است. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بیشترین فشار وارد شده بر دوش روستانشینان در فرودین امسال بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.
به گفته کارشناسان مناطق روستایی معمولاً از زیرساخت‌های اقتصادی کمتری نسبت به مناطق شهری برخوردار هستند. این امر باعث می‌شود که عرضه کالاها و خدمات در مناطق روستایی کمتر باشد و قیمت‌ها بالاتر باشد. از سوی دیگر، اقتصاد مناطق روستایی معمولاً به کشاورزی وابسته است.
این امر باعث می‌شود که قیمت‌های محصولات کشاورزی که نقش مهمی در سبد غذایی خانوارهای روستایی دارند، تحت تأثیر عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوایی و نوسانات قیمت جهانی قرار گیرد. به همین دلیل قدرت خرید خانوارهای روستایی معمولاً کمتر از خانوارهای شهری است. این امر باعث می‌شود که خانوارهای روستایی نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس‌تر باشند. به عنوان مثال، در مناطق روستایی، دسترسی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین کمتر است. این امر باعث می‌شود که خانوارهای روستایی مجبور باشند برای خرید کالاها و خدمات به بازارهای محلی مراجعه کنند که قیمت‌های بالاتری دارند. همچنین، در مناطق روستایی، دسترسی به حمل و نقل کمتر است. این امر باعث می‌شود که هزینه حمل و نقل کالاها و خدمات از مناطق شهری به مناطق روستایی افزایش یابد و قیمت‌ها بالاتر باشد. قدرت خرید خانوارهای روستایی معمولاً کمتر از خانوارهای شهری است.

  • نویسنده : ملیحه منوری ـ سردبیر