زهرِ پیک پنجم گرفته شد
زهرِ پیک پنجم گرفته شد

  گروه سیاسی تجربه جهان در مواجهه و مدیریت بر کرونا، به همه ما ثابت کرد که راه مقابله درست و منطقی با این «ویروس منحوس»، چیزی جز «واکسیناسیون همگانی» نیست و از حدود ده ماه قبل، این طرح در کشورهای بسیاری اجرا شد و از میانه‌های اجرای این طرح نیز شدتِ شیوع، کنترل شد […]

  گروه سیاسی
تجربه جهان در مواجهه و مدیریت بر کرونا، به همه ما ثابت کرد که راه مقابله درست و منطقی با این «ویروس منحوس»، چیزی جز «واکسیناسیون همگانی» نیست و از حدود ده ماه قبل، این طرح در کشورهای بسیاری اجرا شد و از میانه‌های اجرای این طرح نیز شدتِ شیوع، کنترل شد و پس از اجرای هشتاد تا نود درصدی واکسیناسیون همگانی، ویروس به‌طور غیرفعال گردید و در بسیاری از این کشورها، اوضاع به شرایط پیشاکرونا بازگشت تا جایی‌که مدارس و دانشگاه‌ها باز شد و مسابقات پرتماشاچی فوتبال انجام گردید.
تجربه بعدی که در دنیا به اثبات رسید این بود که پس از واکسیناسیون همگانی، مردم باید ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند اما غالب افرادی که پس از واکسیناسیون، به کووید ۱۹ مبتلا شدند، جان خود را از دست ندادند و این نیز بر موثر بودن طرح واکسیناسیون همگانی تصریح دارد.
در ایران اما طرح واکسیناسیون همگانی مورد توجه قرار نگرفت و دولت تدبیر و امید بر «ایمنی جمعی» تأکید داشت که درخصوص کرونا مبنای علمی ندارد و پس از شیوع موج پنجم و مرگ بیش از یکصدهزارتن، دولت سیزدهم به این تصمیم رسید که با تسریع در واردات واکسن، کار واکسیناسیون همگانی را سرعت ببخشد و این کار که از آغاز موج پنجم شروع شده بود امروز به بالاترین میزان رسید تا جایی‌که برابر گزارش‌های مورد تأیید، جمهوری اسلامی ایران این روزها بالاترین آمار واکسیناسیون روزانه را در دست دارد.
ادامه واکسیناسیون و به‌ویژه سرعت دادن به آن در دو ماهه اخیر موجب شد شهرها یکی پس از دیگری از محاصره کرونا بیرون آمدند و زهرِ پیک پنجم بیماری کووید ۱۹ گرفته شد و امروز تعداد کمی از شهرها در شرایط قرمز قرار دارند و همین به‌خوبی تأییدی است بر مفید و موثر و لازم بودن طرح واکسیناسیون همگانی و امید ما این است که با ادامه واکسیناسیون همگانی در دو تا سه ماهه آتی، مشکل کرونا برای همیشه با شهرها و روستاها خداحافظی کند.
با توجه به این‌که در آستانه اول مهر و بازگشایی مدارس هستیم و با توجه به ضرورتی که به آموزش حضوری پس از بیست ماه احساس می‌شود لازم است در خصوص واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان نیز اقدامی مهم صورت گیرد که در بخش اول، بیش از ۹۰ درصد فرهنگیان، آموزگاران، معلمان و کادر اداری آموزش و پرورش و همه کسانی که مستقیم یا غیر مستقیم با دانش‌آموز سروکار دارند، واکسینه شدند و وزیر بهداشت نیز خبر از آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر کشور داد و گفت: بنابر مطالعات صورت‌گرفته، واکسن «سینوفارم» برای این گروه سنی تزریق خواهد شد.
دکتر بهرام عین اللهی – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت تسهیل بازگشایی مدارس، گفت: در این راستا و براساس مطالعات علمی، تصمیمات کمیته علمی وزارت بهداشت و همچنین واکسن‌هایی که در کشور داریم، تایید شد که از امروز و در تمام مراکز کشور، دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده‌ای که انجام می‌شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.
وزیر بهداشت با اشاره به الزامات بازگشایی مدارس و با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه‌ها فراهم می‌شوند، افزود: برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود، بنابراین توصیه ما این است که دانش‌آموزان به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و به این ترتیب ان شاءالله واکسیناسیون آنها نیز آغاز و انجام شود.
وی تصریح کرد: به لطف خدا تاکنون ۴۲ میلیون دُز واکسن تزریق کرده‌ایم که این اقدامی بی‌سابقه و رکوردی بسیار خوب است؛ چراکه تا پایان تیرماه تنها پنج میلیون از مردم واکسن دریافت کرده بودند.
البته باید گفت تکمیل واکسیناسیون همگانی به‌معنای پایان بیماری کرونا نیست چون ویروس کووید ۱۹ در محیط وجود دارد و واکسیناسیون قدرت دفاعی فرد را افزایش می‌دهد و امکان و احتمال مرگ و میر یا رسیدن به وضعیت اورژانسی را کنترل می‌کند برای همین همه مردم باید با دقت در این کار همراهی و همکاری کنند تا شاهد بازگشت پیک نباشیم و لازم است همه افرادی که واکسینه می‌شوند حتی پس از اینکه دو دز واکسن را هم دریافت می‌کنند، حتما فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. به این ترتیب در صورت تایید بازگشایی مدارس که البته هنوز زمان آن مشخص نیست، باید این موارد در نظر گرفته شوند.
نکته آخر این‌که اکنون موج پنجم درحال فروکش کردن است و هنگامی که این بیماری درحال فروکش کردن باشد به این معناست که ویروس فعال نیست و هنگامی که ویروس فعال نباشد، بهترین زمان برای واکسیناسیون است بنابراین اکنون بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون است و توصیه می‌کنیم هموطنان در اسرع وقت برای دریافت واکسن مراجعه کنند تا ان‌شاءالله از شیوع موج بعدی جلوگیری کنیم.