زیبایی‌های ایران را از پنجره قطارِ گردشگری سوادکوه ببینید
زیبایی‌های ایران را از پنجره قطارِ گردشگری سوادکوه ببینید

مائده مطهری زاده مسیر ریلی محور سوادکوه از جمله مسیرهای ریلی بود که در سال ۹۷، در دلِ پرونده‌ی ثبت جهانیِ مجموعه راه آهن سراسری کشور (شمال به جنوب) گنجانده و روی میزِ ارزیابانِ یونسکو قرار گرفت. مهرماه سالِ ۹۸، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از ورود ارزیاب یونسکو به ایستگاهِ ورسک خبر دادند و همزمان، خدایار […]

مائده مطهری زاده
مسیر ریلی محور سوادکوه از جمله مسیرهای ریلی بود که در سال ۹۷، در دلِ پرونده‌ی ثبت جهانیِ مجموعه راه آهن سراسری کشور (شمال به جنوب) گنجانده و روی میزِ ارزیابانِ یونسکو قرار گرفت.
مهرماه سالِ ۹۸، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از ورود ارزیاب یونسکو به ایستگاهِ ورسک خبر دادند و همزمان، خدایار طالبی مدیرکل راه آهن شمال نیز در جمعِ خبرنگاران گفت: تمام مسیر راه آهن شمال در ارزیابی ثبت جهانی قرار گرفته است.
خبرِ خوشی که شادیِ آن با اعلام موافقت و تایید نهاییِ ارزیابان یونسکو برای ثبتِ جهانی مجموعه راه آهن سراسری کشور در مردادماه امسال تکمیل شد.
گفتنی است «راه آهن سراسری ایران» بیست و پنجمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران است که در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

به راه افتادنِ مجددِ قطار گردشگری سوادکوه پس از ۱۳ ماه
اکنون، وقتِ چیدنِ میوه‌ی گردشگری ریلی است. به ویژه در محورِ سوادکوه که حالا علاوه بر بهره‌مندی از زیبایی‌های ذاتی خویش، ارزشِ میراثیِ جهانی نیز یافته است.
فقط کافی بود یک قطارِ گردشگری در این مسیر به راه بیفتد تا آوازه‌ی محور ریلی سوادکوه و شیرگاه، شهره آفاق شود.
از قضا، همزمان با تلاش‌های مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، برای ثبت جهانی راه آهن شمال به جنوب، قطارِ گردشگریِ محور سوادکوه نیز در سال ۹۸ به راه می‌افتد، این قطار به مسیر هفتگی خود در محور سوادکوه ادامه می‌دهد تا اینکه بعد از چند ماه، به دلیلِ جولانِ کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان، قطارِ گردشگری نیز از حرکت باز می‌ایستد.
خبر خوش اینکه، اکنون با فروکش کردنِ تبِ کرونا و برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، این قطار گردشگری نیز بعد از سیزده ماه توقف، مجددا به راه افتاده است تا علاقه‌مندان به تماشایِ جذابیت‌های طبیعی و منحصربفردِ محور ریلی سوادکوه و شیرگاه را به آرزویشان برساند.
عباس مهدوی کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری، اولین فردی بود که بعد از به راه افتادن این قطار، در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این اتفاق فرهنگی و گردشگری واکنش نشان داد.
به گفته‌ی این کارشناس:« مسیرِ راه آهن شمال مملو از روایت و قصه‌های ایرانی، شمالی و بین المللی است که می‌تواند جذاب‌ترین گردشگری راه آهن را رقم بزند.
جذابیت‌های راه آهن شمال تنها در چند پل، تونل و ایستگاه خلاصه نمی‌شود و به دلیل نقشی که در زندگی مردم شمال و بسترهای تاریخ معاصر ایران و جهان ایفا کرده است، می‌تواند زیباترین و قدیمی‌ترین مسیر ریلی ایران را به خاطره‌انگیزترین سفر ریلی گردشگران تبدیل کند. اما ثبت جهانی راه آهن ایران و کارکرد گردشگری این مسیر هنوز آنطور که باید و شاید مورد توجه مدیران راه آهن و وزارت میراث فرهنگی قرار نگرفته است. مسیری که به دلیل چند ملیتی بودن می‌تواند پای بسیاری از گردشگران خارجی را به ایران باز کند.
به همین اعتبار، تشکیل میز گردشگری راه آهن در شرکت راه آهن و وزارت میراث فرهنگی با توجه به پوشش هفت استان کشور با اقلیم‌های شگفت انگیز و متفاوت، ضروری به نظر می‌رسد.

آشنایی با قطار گردشگری تهران – سوادکوه – شیرگاه و بالعکس
شرکت حامی گشت گَهَر که مجری طرحِ این قطار گردشگری است، فعالیت خود را در سال ۹۲ و از شهر گَهَر لرستان که یک دریاچه زیبا نیز به همین نام دارد، آغاز کرد و از سال ۹۷ به بعد نیز، با ایجاد دفتر نمایندگی در استان تهران، کارِ خود را توسعه بخشید.
شرکت حامی‌گشت گَهَر از سابقه خوبی در اجرای تورهای گردشگری ریلی ایران برخوردار است.
این شرکت، در بعضی مسیرهای ریلی، مبدعِ صفر تا صد کارها از ایده، اجرا و راه‌اندازی بوده و همچنین چارترکننده تورهای بسیاری در لرستان، ملایر، کاشان، همدان و … در کشور بوده و اخیرا تورِ ریلیِ وانِ ترکیه را نیز به مجموعه فعالیت‌های گردشگری خود افزوده است.
حامد خلیلی، مجری قطار گردشگریِ ریلی سوادکوه با اشاره به همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران (رَجا) با این مجموعه، گفت: این قطار، ۳۳۶ نفر ظرفیت دارد که در حال حاضر به دلیلِ شرایط کرونایی حاکم بر کشور، با ۱۴۰ صندلی خالی و ۲۰۰ نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند.
خلیلی با توضیح این مطلب که قطارهای گردشگری معمولا به شکل اتوبوسی هستند تا تورلیدر (راهنمای گردشگری)، بتواند توضیحات خود را ضمنِ اجرایِ سفر به گردشگران ارائه دهد، گفت: این قطار نیز به صورت اتوبوسی و سالنی بوده و از چهار سالن تشکیل شده که هر سالن، خود، شاملِ دو نیم سِت است. همچنین وعده‌های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده برای پذیرایی از گردشگران در داخلِ قطار در نظر گرفته شده است و اجرایِ موسیقی محلی در مقصد نیز، پایان‌بخشِ این سفرهاست.
به گفته‌ی مجریِ طرحِ قطارِ گردشگری سوادکوه، این دسته از قطارها عمدتا دارای پنجره‌هایی عریض هستند، تا گردشگران، از تماشایِ مناظرِ زیبایِ بیرون بیشترین بهره را ببرند.
خلیلی در خصوصِ قیمتِ بلیطِ این قطار که (مصوبِ شرکتِ رجا) بوده و مسیرش را از مبدا تهران به مقصدِ سوادکوه و شیرگاه و بالعکس طی می‌کند، گفت: نرخِ هر بلیط، با توجه به ارائه‌ی خدماتِ کاملِ سفر یک روزه که شاملِ پذیرایی و همراهی یک لیدر (راهنمای گردشگری) می‌باشد، ۳۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
خلیلی با اشاره به خریداریِ برخی از تورها توسط آژانس‌های گردشگری و فروش‌شان به متقاضیان، تاکید کرد: البته بهتر است که افراد، برای تهیه بلیط این قطار، به سایت رجا و یا شرکت ما (حامی گشت گهر) مراجعه کنند.

گردشگری در مسیرِ ریلی سوادکوه، برندِ مازندران
حامد خلیلی با اشاره به اینکه محور ریلی مازندران (سوادکوه) از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است، گفت: این محور، از یک سو به دلیلِ وجودِ ابنیه تاریخی، نظیرِ مسیرِ راه آهن، پل ورسک، تونل‌ها و پل‌ها و از سویی دیگر به علتِ برخورداری از مناظر زیبای طبیعی که در هر فصلی از سال جذابیت‌های خاص خودش را دارد، به شدت برای علاقه‌‎مندان به گردشگری ریلی، پیشنهاد می‌شود.
به گفته‌ی این مجری طرح، با ثبتِ جهانیِ راه آهن سوادکوه در قالبِ مجموعه راه آهن شمال – جنوب، قدم بسیار بزرگی در راستای معرفی این مسیرِ زیبایِ ریلی به جهانیان برداشته شده است و بی‌شک، در آینده نزدیک و همزمان با فروکش کردنِ تبِ کرونا در جهان، می‌توانیم شاهدِ رشدِ سفرِ گردشگران خارجی به مازندران برای تماشای این مسیرِ ریلیِ زیبا باشیم.
خلیلی گفت: آرزو می‌کنیم این قطار که بعد از ۱۳ ماه تعطیلی، دوباره آغاز به کار کرده است، دیگر متوقف نشود چراکه این قطار گردشگری علاوه بر نقشِ پررنگی که می‌تواند در توسعه‌ی صنعتِ توریسم و معرفی جاذبه‌های طبیعیِ و تاریخیِ مازندران ایفا کند، سهمِ بسزایی نیز در فروش محصولات محلیِ مردمانِ همسایه این مسیر ریلی دارد.
او ادامه داد: این قطار در دو ایستگاهِ شورابِ زیرآب و جنگلِ شیرگاه متوقف می‌شود و خدا می‌داند چقدر از زنان و مردان باصفای روستایی با هر آنچه تهیه کرده‌اند، در کنار این ایستگاه‌ها بساط می‌کنند تا گردشگران، دستِ خالی راهیِ منزل نشوند و خاطره‌‌ی سفر با خریدِ یک یا چند محصول بومی و محلی به عنوانِ سوغات، تکمیل شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت عوایدِ به راه افتادنِ این قطار، نصیب مردمان بومی این دیار نیز می‌‎شود و آنها می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای، محصولات‌شان را به گردشگران بفروشند. جالب است برایتان بگویم که با راه افتادن مجدد این قطار، برخی مردمِ محلی که از دیار خودشان کوچ کرده بودند، دوباره به خانه بازگشتند.

هر پنجشنبه‌ یک فرصت برای تماشای زیبایی‌های راه‌آهن سوادکوه و شیرگاه
قطار گردشگری تهران – سوادکوه و بالعکس از هفته‌ آینده، هفته‌ای یکبار در روزهای پنجشنبه، میزبانِ علاقه‌مندان به این سفرِ ریلی است.
این قطار گردشگری، از نوعِ ریل باسِ سوئدی بوده که توسط شرکت مپنا مونتاژ می‌شود. قطار از حداقل استانداردهای روز دنیا در حوزه گردشگری ریلی برخوردار است. این قطار خودکشش بوده و به راحتی در مسیرهای رفت و برگشت، راه می‌پیماید.