وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت تونل زیر دریا بین جمهوری اسلامی و کشور قطر امکان سنجی میشود. رستم قاسمی در اعلام جمع بندی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر به ایران اظهار داشت: هم اکنون کمیته مشترکی بین ایران و قطر تشکیل شده تا ساخت تونل زیر دریا بین ۲ کشور امکان […]
وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت تونل زیر دریا بین جمهوری اسلامی و کشور قطر امکان سنجی میشود.
رستم قاسمی در اعلام جمع بندی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر به ایران اظهار داشت: هم اکنون کمیته مشترکی بین ایران و قطر تشکیل شده تا ساخت تونل زیر دریا بین ۲ کشور امکان سنجی شود و پس از آن در خصوص نهایی شدن این طرح تصمیم گیری خواهد شد.
وی با اشاره به سفر وزیر حمل و نقل و ارتباطات کشور به جزیره کیش اظهار داشت: در این سفر بحثهای مختلفی در رابطه با استفاده از ظرفیتهای کیش و استانهای ساحلی در پشتیبانی ایران از جام جهانی، ترددهای هوایی دریایی و تامین نیازمندیهای قطر در بخش مواد غذایی با طرفین قطری صورت گرفت که در نتیجه آن ۶ سند همکاری به امضا رسید.
قاسمی گفت: بر این اساس توافقنامهای بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر به امضا رسید که نقشه راه حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ است و مقرر شد بلافاصله پس از ماه رمضان وزیر قطری به همراه مدیران ارشد آن کشور در برگزاری این رویداد مجددا به تهران سفر کنند.
وی افزود: عمده محور توافقات انجام شده در بخش حمل و نقل هوایی مانند اتصال نواحی پروازی بالای کشورهای قطر و ایران (FIR)، توسعه پروازهای بین ۲ کشور، توسعه حمل و نقل دریایی، حضور پروازهای خارجی از طریق ایران در قطر بود که می تواند نقش موثری در فضای عمومی به ویژه دیپلماسی کشور تاثیر داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال نواحی پروازی بالای کشورهای قطر و ایران (FIR) مزیتی برای حمل و نقل بین المللی هوایی جمهوری اسلامی است. رستم قاسمی در آیین امضای ۶ سند همکاریهای مشترک بین ایران و قطر با اشاره به سفر همتای قطری خود به جزیره کیش اظهار داشت: در این سفر فشرده کاری به منظور تعیین خط و مشی هر ۲ کشور در حوزههای مختلف حمل و نقل هوایی و دریایی مذاکرههای متعددی با حضور ۲ طرف انجام شد.
وی اضافه کرد: همچنین همکاریهای مشترک در خصوص پشتیبانی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از دیگر محورهای این گفت و گوها بود که ۶ سند همکاری در این حوزه با حضور وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اتصال FIR ایران و قطر اظهار داشت: طی ۶۰ سال گذشته براساس توافقات سال های گذشته FIR (نواحی پروازی بالای کشورها)| قطر در بحرین بوده به عبارتی هر هواپیمایی که درصدد فرود در خاک قطر بود باید از بحرین اجازه می گرفت که این مساله مشکلاتی را به همراه داشت.
وی یادآور شد: سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی به منظور کاهش مشکلات کشور در این خصوص از چند ماه گذشته رایزنیهای مختلفی را آغاز کرد و با رای ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی کشوری) برای این اتفاق پس از ۶ دهه تغییر پیدا کرد.
قاسمی با بیان اینکه در واقع براساس این تصمیم هم قطر دارای مرز هوایی مستقل شد و هم ایران در خصوص رفت و آمد هوایی به این کشور دیگر مشکلاتی نخواهد داشت افزود: از طرفی از این پس اکثر هواپیماهایی که وارد خاک قطر می شوند باید از ایران ریجستر بشوند که این مساله درآمدهای هوایی ایران را برای کشور ما خواهد داشت.