مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سالانه حدود ۵۵ هزار کشتی تجاری بزرگ و کوچک، با ایمنی کامل، به آبهای سرزمینی و بنادر ایران وارد و خارج میشوند. علیاکبر صفایی اظهار داشت: سازمان بنادر برای رفع برخی مشکلات و معضلات سالیان گذشته بخشهای خصوصی فعال در صادرات و واردات دریایی، ناشی […]
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سالانه حدود ۵۵ هزار کشتی تجاری بزرگ و کوچک، با ایمنی کامل، به آبهای سرزمینی و بنادر ایران وارد و خارج میشوند.
علیاکبر صفایی اظهار داشت: سازمان بنادر برای رفع برخی مشکلات و معضلات سالیان گذشته بخشهای خصوصی فعال در صادرات و واردات دریایی، ناشی از تحریمها، در حال تدوین برنامه کوتاه مدت است.
وی با بیان اینکه موضوع بانکرینگ ( سوخترسانی به شناورها در دریا) یکی از اهداف با اولویت سازمان بنادر محسوب میشود، اظهار داشت: نکته کلیدی درخصوص بانکرینگ، تولید سوخت کمسولفور است که به رغم اعلام پیشبینیها مبنی بر الزام قانون استفاده کشتیها از این نوع سوخت از سال ۲۰۲۰، کماکان با کمبود تولید سوخت با درصد کم سولفور برای شناورهای ایرانی مواجه هستیم.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد با تشکیل یک کمیته مشترک بین این سازمان و وزارت نفت، عقبماندگی در حوزه بانکرینگ و تولید سوخت کمسولفور را جبران کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ترانزیت دریایی از ایران طی ماههای اخیر، ناشی از فعال شدن روابط دیپلماسی دولت با کشورهای همسایه و سفر رئیسجمهوری به این کشورها، تاکیدکرد: با رایزنیهای گسترده و از طریق مذاکره با سفرای کشورهای همسایه و منطقه و سفیران این کشورها در تهران، درصدد هستیم کشورهای قطر، عمان، امارات متحده عربی، هند و پاکستان را از طریق بندر شهید رجایی و چابهار به کشورهای شرق دریای خزر یعنی ازبکستان افعانستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان وصل کنیم.
صفایی با اشاره به ظرفیت ۱۲ میلیون تنی بندر چابهار و عملکرد ۳ میلیون تن این بندر، گفت: از هرگونه سرمایهگذاری در محوطهها و پسکرانه بندر شهید بهشتی استقبال میکنیم.
وی در خصوص اتصال بندر چابهار به راهآهن سراسری خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع اتصال راهآهن چابهار به زاهدان و زاهدان به میلک، با طرفهای هندی مذاکرههای خوبی صورت گرفته است که امیدواریم راهآهن چابهار به زاهدان، طی دو سال آینده عملیاتی شود.