جمله، سرویس حمل و نقل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از واگذاری ساماندهی جزایر از سوی شورای امنیت کشور به این سازمان خبر داد. محمد راستاد با اشاره به تأکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه اقتصاد دریامحور گفت: ما از نظر ناوگان مالکیت تحت پرچم جزو کشورهای رتبه های بالای جهان هستیم که شرکت نفت […]
جمله، سرویس حمل و نقل
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از واگذاری ساماندهی جزایر از سوی شورای امنیت کشور به این سازمان خبر داد.
محمد راستاد با اشاره به تأکید رئیس جمهور مبنی بر توسعه اقتصاد دریامحور گفت: ما از نظر ناوگان مالکیت تحت پرچم جزو کشورهای رتبه های بالای جهان هستیم که شرکت نفت کش در میان رتبه های اول تا پنجم و کشتی رانی چهاردهم دنیاست.
وی افزود: ظرفیت بنادر ما ۲۶۰ میلیون تن است که ۱۵۰ میلیون تن آن مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیت خالی قابل توجهی داریم.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: استقلال کشور باید به گونه ای رشد یابد و همزمان تحریم های ظالمانه رفع شود تا از ظرفیت بنادر استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید علاوه بر واردات و صادرات کالاهای خودمان به جذب بار سایر کشورها نیز بپردازیم. شرکت های کشتی رانی و نفت کش قبلاً این کار را می کردند اما با تحریم ها جذب بار خارجی متوقف مانده است.
راستاد تصریح کرد: با ظرفیت خالی بنادر کشور به دنبال این هستیم که کالاهای ترانزیتی را جذب کنیم و بنادر کانتینری کشور به بنادر ترانشیپی تبدیل شوند. در حال حاضر پهلو گیری کشتیهای کانتینری از بنادر ما خصوصا بندرعباس منع شده است که اگر تحریمها برداشته شود ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانشیتی منطقه را داریم.
معاون وزیر راه تأکید کرد: در بخش صنایع دریایی و تولید شناور در داخل نیاز به فاینانس داخلی داریم در حال حاضر اگر مدیران کشتیرانی و نفتکش به شرکتهای کشتی کاری بزرگ دنیا بروند تنها ۱۰ درصد هزینه را پرداخت میکنند و مابقی توسط سازنده تأمین می شود. ما هم باید با حمایت سازمانهای کشور فاینانس داخلی را برای سفارش ساخت کشتی راه اندازی کنیم.
به گفته وی نیازهای دو دهه آتی در حمل و نقل دریایی به کشتی سازی داخلی اعم از بخش خصوصی و شرکتهای وابسته به وزارت دفاع و سپاه ارائه دادهایم. از نظر کیفیت و مدیریت سرعت تولید از این شرکتها راضی هستیم.
راستاد از عزم سازمان بنادر برای جایگزینی ناوگان ایرانی با ناوگان خارجی برای ساخت فعالیتهای آفشور خبر داد و گفت: ما هم در این سازمان از تسهیلات وجوه اداره شده برای انجام این عزم حمایت می کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به برنامهریزی برای نوسازی ناوگان منطقهای و سنتی گفت: امیدواریم با رفع تحریمهای ظالمانه و محدودیت های تحمیلی شاهد رشد صنایع دریایی باشیم.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به خبرنگار مهر گفت: در بخش جزایر سالها اختلافاتی میان نهادهای مسئول در سازماندهی جزایر وجود داشت اما اخیراً در کارگروه ساماندهی مرزهای شورای امنیت کشور، اجرای طرح ساماندهی ۳۵ جزیره به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شد که این سازمان موظف به تهیه برنامه عملی برای ساماندهی این جزیره ها اعم از نظامی، نفتی، تجاری و گردشگری شد.
حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در دریای سرخ طی سالهای اخیر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در دریای سرخ طی سالهای اخیر خبر داد.
محمد راستاد در حاشیه همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران هم به لحاظ جغرافیایی جایگاه بالایی در حمل و نقل دریایی دارد و ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول سواحل ما است گفت: همچنین از لحاظ ظرفیت بنادر کشور نیز جزو کشورهای برتر هستیم که ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت فعلی بنادر ما است و تا پایان سال به ۲۸۵ میلیون تن میرسد.
وی افزود: در تحریمهایی که از اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز شد بخش مهمی از آنها متوجه کشتیرانی ما بود و سبب شد تا کشتیهای ما محدودیت زیادی برای ورود به بنادر دیگر کشورها پیدا کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره رفع محدودیتهای بندری افزود: با تمهیداتی که اندیشیده شد ناوگان کشتیرانی ما توانست به طرقی این محدودیتها را دور زده و در تعدادی از بنادر امکان پهلوگیری پیدا کنند.
راستاد درباره تمدید قرارداد اپراتوری بندر چابهار با شرکت هندی گفت: قراردادی که اپراتور هندی داریم همچنان فعال است. این قرارداد در قالب بهرهبرداری موقت از بندر چابهار در جریان بوده و امیدواریم به قرارداد بلندمدت تبدیل شود.
وی افزود: از ۸۵ میلیون دلاری که هندیها قرار بود در بندر چابهار سرمایه گذاری کنند ۳۰ درصد آن محقق شده و ۶ دستگاه چرثقیل گنتری کرین به بندر آورده شده است. این موضوع نشان میدهد که هندیها قصد دارند در این قرارداد باقی مانده و سرمایهگذاری کنند.
راستاد درباره انتقال اختلافات حقوقی ایران و هند در سرمایه گذاری بندر چابهار به مراجع قضائی بین المللی گفت: در همه قراردادها، بندی به عنوان موارد اختلاف ذکر میشود که در این خصوص لایحهای تنظیم شده و در دستور کار مجلس قرار دارد.
به گفته وی مراودات ایران و هند چه به صورت واردات و صادرات و چه به صورت ترانزیت ادامه دارد.
معاون وزیر راه در خصوص حمله تروریستی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی تصریح کرد: در سالهای اخیر مزاحمتهایی برای ناوگان ما در برخی آبراههها ایجاد شد که با اقدامات پیش بینی شده خسارات چندانی متوجه کشتیها نشده و به گردونه حمل و نقل برگشت داده شدهاند و خسارات جانی دربر نداشته است. این حملات در دریای سرخ بوده و عوامل آن مشخص نیست.
راستاد درباره جایگزینی مسیردریایی کریدور شمال – جنوب به جای مسیر زمینی از خاک آذربایجان گفت: بنادر شمالی ما ۳۰ میلیون تن ظرفیت دارند که در حال حاضر یک پنجم آن مورد استفاده قرار میگیرد. امکان استفاده از مسیر دریایی به جای زمینی وجود دارد. بندر آستارا نیز در حال لایروبی است که تنها ۷۰ هزار متر مکعب آن باقی مانده است.
وی افزود: شرکتهای ایرانی فاقد کشتی رو- رو هستند. لذا یک شرکت روسی اعلام آمادگی کرده تا به فعالیت حمل و نقل رو- رو در بنادر شمالی ایران اقدام کند. همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی به دنبال خرید یک فروند کشتی رو- رو به صورت ملکی است تا در این مسیر فعال شود.