مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساماندهی و محرومیتزدایی از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه آموزشی، فرهنگی درمانی، ورزشی، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه های مسئول است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و […]
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساماندهی و محرومیتزدایی از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه آموزشی، فرهنگی درمانی، ورزشی، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه های مسئول است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با موضوع « اقدامات و چالشهای پیش روی اجرای احکام قانون برنامه ششم در ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی» که به ریاست ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، به مرور اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این جلسه بر ضرورت اعطای سند مالکیت و نوسازی مسکن جهت نجات جان ساکنان سکونتگاههای غیررسمی تاکید کرد و گفت: ۱۶۲هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری (فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر و ۵.۹میلیون خانوار در این بافتها زندگی میکنند. او افزود: همچنین بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در شهرهای کشور وجود دارد که بیش از ۶.۲میلیون نفر در این نوع سکونتگاه ساکن هستند. به طور خلاصه میتوان گفت ۱۸ درصد جمعیت شهرها در بافتهای فرسوده، ۱۱ درصد در سکونتگاههای غیررسمی و چهار درصد در بافتهای تاریخی سکونت دارند.
آئینی در این جلسه، عدم توزیع متناسب منابع و زیرساختها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل، زلزله، ریزگردها)، نادیده گرفتن گروههای كم درآمد در طرحهای توسعه شهری و منطقهای و عدم برنامهریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهمترین عوامل شکل گیری سکونتگاههای غیررسمی برشمرد.
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۵ جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ۵۴۸ مصوبه برگزار شده است. او درباره نقش ستادهای بازآفرینی شهری در روند بازآفرینی محلات هدف توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ستادهای بازآفرینی شهری پایدار، نقش مهمی در این امر دارند و برگزاری منظم جلسات در سطح شهرستانها و استان منجر به تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخشی خواهد شد. همچنین این امر یک ادبیات مشترک، وحدت رویه، همدلی وهم افزایی بین تصمیم سازان، تصمیم گیران و سیاستگذاران در مورد بافتهای ناکارآمد به وجود میآورد.
وی در ادامه بیان کرد: تقسیم کار مشخص بین دستگاههای متولی و تامین مالی مشترک و نیز جلوگیری از موازی کاری دستگاههای متولی مختلف از دیگر فواید برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار به شمار میرود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طبق گزارشات اخذ شده از دبیرخانه ستادهای بازآفرینی شهری استانها، تعداد ۱۷۴۸ پروژه/ فعالیت در سکونتگاههای غیررسمی اجرا شده و یا در حال اجراست. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ۷۶۰ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سکونتگاههای غیررسمی اجرایی شده که ۲۸۳پروژه به اتمام رسیده است . آئینی نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری در سطح ملی و استانی را از چالشهای این حوزه بر شمرد و گفت: برای رفع این معضل شورای برنامهریزی و توسعه استانها باید ملزم به اختصاص منابع مالی برای مصوبات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شوند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ملزم به اختصاص منابع مالی برای دستگاههای عضو ستاد طبق مصوبات ستاد ملی شود.
گفتنی است در این جلسه عباسی از سازمان امور اجتماعی وزارت کشور نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی ارائه کرد.