ساماندهی و نظارت بر راکبان موتورسیکلت برای پیشگیری از افزایش تخلفات
ساماندهی و نظارت بر راکبان موتورسیکلت برای پیشگیری از افزایش تخلفات

رییس اداره امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، با اشاره به اهمیت «طرح ساماندهی و نظارت موتورسیکلت‌سواران»، برنامه‌ایی با عنوان کاهش وقوع تخلفات و جرایم رایج راکبان موتورسیکلت در دستور کار اداره امنیتی انتظامی قرار گرفت. ‌ابوالفضل سلیمانی با بیان اینکه جرایم مربوط به موتورسیکلت‌سواران در ردیف هفتم جرایم اولویت‌دار […]

رییس اداره امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، با اشاره به اهمیت «طرح ساماندهی و نظارت موتورسیکلت‌سواران»، برنامه‌ایی با عنوان کاهش وقوع تخلفات و جرایم رایج راکبان موتورسیکلت در دستور کار اداره امنیتی انتظامی قرار گرفت.
‌ابوالفضل سلیمانی با بیان اینکه جرایم مربوط به موتورسیکلت‌سواران در ردیف هفتم جرایم اولویت‌دار قرار دارد، افزود: بازبینی قوانین و حصول راهکارهای نتیجه‌بخش در ساماندهی ضروت بالایی دارد؛ در نتیجه این مهم عزم عمومی مسئولان و همکاری بیشتر مردمی را بیش از گذشته می‌طلبد.
وی ادامه داد: این برنامه در سال ۹۹ با هدف ساماندهی و ایجاد راهکارهای عملی و اثربخش برای کاهش جرایم موتورسیکلت‌سواران و افزایش برخورد با متخلفان در دستور کار اداره امنیتی – انتظامی این معاونت قرار گرفت.
سلیمانی در توضیح موارد استفاده از موتورسیکلت توسط راکبان، اظهارداشت: برخی راکبان، از موتورسیکلت برای تردد شخصی و تفریح و سرگرمی استفاده می‌کنند و برخی دیگر در حمل‌ونقل عمومی مانند مسافربری، پیک موتوری و حمل بار و عده‌ایی نیز از موتورسیکلت به عنوان وسیله ارتکاب جرم بهره می‌گیرند.
وی مخدوش بودن یا فقدان پلاک، نداشتن گواهی‌نامه رانندگی، حرکت برخلاف مسیر مجاز یا عبور از محل ممنوع، سرعت و سبقت‌های غیرمجاز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، سوارکردن ترک‌نشین بیش از حد مجاز، حمل غیرمتعارف بار و اشیاء، انجام حرکات نمایشی و تغییر مسیر ناگهانی، مکالمه با تلفن‌همراه در حین حرکت، رعایت نکردن قوانین و مقررات، بروز ناهنجاری‌هایی مانند آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی را از مصادیق جرایم راکبان موتورسیکلت در کلان‌شهرها و شهرستان‌ها عنوان کرد.
رییس اداره امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: متاسفانه در کنار بسیاری از جرایم در حوزه‌های مختلف، سرقت موتورسیکلت نیز اضافه شده است همچنین علاوه بر مشکلات فوق، بخش عظیمی از انرژی و توان نیروی انتظامی صرف توقیف، نگهداری، هزینه‌های پارکینگ، سرقت پلاک، قطعات و سوء استفاده‌های دیگر، ترخیص و هماهنگی با مراجع قضایی و قانونی درباره موتورسواران می‌شود.
سلیمانی درباره تبعات ناشی از تصادف موتورسیکلت‌سواران اضافه کرد: طولانی شدن زمان دادرسی به دلیل مشکل بودن تشخیص مقصر از نقطه نظر کارشناسی، فوت و عوارض جسمانی راکب و ترک‌نشین، صَرف انرژی سیستم‌ پزشکی و درمانی، انتظامی، قضایی، شرکت‌های بیمه‌گر، زندان‌ها و مشکلات خانواده‌های راکبان از تبعات تصادفات موتورسیکلت است.