سانسور در خانه ملت
سانسور در خانه ملت

یکی از دلایل ریشه‌ای که افکار عمومی درخصوص بسیاری از رویدادها، ترجیح می‌دهد به منابعی غیر از برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصولگرا مراجعه کند، همین است که می‌بیند این طیف، چندان میانه‌ای با شفافیت طرح موضوعات در جامعه ندارد و گاه نیز در مجامع رسمی تلاش بر انکار موضوع دارد و برخی بزرگان این […]

یکی از دلایل ریشه‌ای که افکار عمومی درخصوص بسیاری از رویدادها، ترجیح می‌دهد به منابعی غیر از برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصولگرا مراجعه کند، همین است که می‌بیند این طیف، چندان میانه‌ای با شفافیت طرح موضوعات در جامعه ندارد و گاه نیز در مجامع رسمی تلاش بر انکار موضوع دارد و برخی بزرگان این جریان سیاسی، ابایی ندارند از این‌که کلام خلاف واقع بگویند و بارها و در موضوعات مختلف شاهد بودیم که طشت اصولگرایان در این حوزه‌ها، از بام افتاد که قصد مرور آن رویدادها را نداریم.
ماجرای مسمومیت‌های سریالی نیز که از حدود سه ماه قبل در مدارس قم آغاز شد، یکی از آخرین مصادیقی است که بر این روحیه شفافیت‌گریزی و تلاش این طیف سیاسی برای نعل وارونه و کتمان حقیقت اشاره دارد.
طی حدود یک‌ماه نخست تقریباً همه جریانات سیاسی دولتی و همچنین نمایندگان مجلس از طیف اصولگرا، از اساس منکر ماجرای مسمومیت‌ها شدند و در ماه دوم برخی از رجال این طیف سیاسی، با زبانی احتیاط‌آلوده ماجرا را به‌طور تلویحی تأیید کردند و در نهایت وقتی گستردگی کار به جایی رسید که صدها دانش‌آموز در چند استان و چندین شهر به مراکز درمانی رفتند، برای نخستین بار همین چند روز قبل معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر عمدی بودن آن اعتراف کرد و حتی وزارت کشور که مسئول امنیت داخلی است، روز گذشته و پس از انکارهای متعدد، بیانیه داد و وجود مسمومیت در بیش از ۵۰مدرسه را پذیرفت.
بدیهی است در چنین شرایطی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از سوی موکلان خود در فشار هستند و باید به آنان پاسخ دهند به‌ویژه اینکه حدود یک‌سال بیشتر تا انتخابات مجلس زمان نداریم. در چنین شرایطی روز گذشته و در حالی‌که یکی از نمایندگان مجلس در خصوص مسمومیّت‌ها اقدام به طرح تذکر کرد، مورد اعتراض طیفی از نمایندگان دیگر قرار گرفت و زمانی که حاضر نشد از طرح تذکر کوتاه بیاید، مورد حمله شدید «جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد و عضور جبهه پایداری قرار گرفت.
نماینده خلخال قصد بیان تذکری در خصوص مسمومیّت تعدادی از دانش‌آموزان در حوزه انتخابیه خود را داشت که کریمی قدوسی قصد ممانعت از بیان تذکر او را داشت که همین موضوع باعث شد برای دقایقی جو مجلس
متشنج شود.
سید غنی نظری نماینده خلخال در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه، گفت: مسمومیّت سریالی دانش‌آموزان به خلخال رسید و مردم ناراحت و عصبانی هستند.
در این هنگام محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی خواست که در مورد بودجه تذکر خود را بیان کند.
در واکنش به این صحبت، نظری گفت: آقای قالیباف در شهرستان خلخال دانش‌آموزان به دلیل مسمومیت به بیمارستان رفته‌اند و بعد شما توقع دارید من درباره چه چیزی صحبت کنم؟ وظیفه من این است که بگویم که دستگاه‌ها موضوع را پیگیری کنند و از دستگاه‌های مسئول این را مطالبه کنم، از صبح مردم به من زنگ می‌زنند و می‌خواهند که موضوع را پیگیری کنم.
نظری در واکنش به اعتراض کریمی قدوسی نیز گفت: دانش‌آموزان در خلخال مسموم شده‌اند و من باید اعلام کنم گویا آقای کریمی قدوسی ناراحت می‌شوند پس من دیگر حرفی نمی‌زنم، اشاره نظری به این موضوع بود که در زمان بیان تذکرش کریمی قدوسی بالای صندلی او ایستاده بود و در حال بیان صحبت‌ها و توضیحاتی
به نظری بود.
قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این صحبت‌های نظری گفت که پیگیری وظیفه ما است و در آن شکی نیست.
بعد از صحبت‌های نظری، محمودوند نماینده خرم‌آباد با فریاد گفت که کریمی قدوسی چه کاره است؟ سپس محمودوند در کنار صندلی نظری حاضر شد و همین باعث شد که تعداد دیگری از نمایندگان هم در کنار صندلی نظری حاضر شوند و مشغول گفت‌وگو شوند. محمودوند از نمایندگان می‌خواست که نسبت به موضوع مسمومیت اعتراض کرده و حرف بزنند؛ در همین حین موسی غضنفرآبادی نماینده بم از مکالمه نمایندگان با تلفن همراهش فیلم می‌گرفت.
دقایقی بعد جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در تذکری در واکنش به صحبت‌های نظری نماینده خلخال گفت: آقای نظری بیان داشت که من نمی‌گذارم او صحبت کند؛ بنده هم مثل نمایندگان در اینجا نشسته و در جمع خودمان صحبت می‌کنم تریبون مجلس دست من نیست که بخواهم حرف کسی را قطع کنم، این اختیار رییس مجلس شورای اسلامی است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران صادق در برابر مردم و مقتدر در برابر دشمن است، نظامی است که توانسته پوزه ۴۷ سرویس اطلاعاتی دشمن را در جنگ ترکیبی اخیر به خاک بمالد پس آیا نمی‌تواند از پس چنین توطئه‌ای برآید؟
کریمی قدوسی در پایان گفت: از همکاران تقاضا دارم که با فضایی که دشمن در پی ایجاد التهاب است آشنا باشند و بنزین در التهاب دشمن نریزند، کمیسیون امنیت ملی هم دغدغه دارد، اجازه ندهیم این موضوعات باعث ایجاد التهاب
در جامعه شود.
البته ما نیز باور داریم این موضوع باید در فضایی آرام و با حضور کارشناسان مورد نظر، بررسی شود اما نقدی که به آرامش آقای کریمی قدوسی وارد است را مردم در کوچه و خیابان طرح کردند که چرا پس از سه ماه از آغاز نخستین اعلام مسمومیت، وزارت کشور، تازه بیانیه داد و چرا در همه این مدت کسی، دستگیر نشد و چرا برعکس برخی پرونده‌های مربوط به اعتراضات اخیر، که اصولگراها برای اعدام متهمان شتاب داشتند، در خصوص موضوع به این مهمی سکوت کرده‌اند و از دولت نقدی نمی‌کنند.
مهم‌تر از همه مطالب گفته شده، سوال ما این است که چرا جریانی در مجلس می‌خواهد حتی در «خانه ملت» نیز سانسور حاکم باشد و صدایی از مطالبات مردم به گوش نرسد.