سایه مدیریت کارآمد بر نهضت ملی مسکن
سایه مدیریت کارآمد بر نهضت ملی مسکن
به دنبال افزایش چشمگیر قیمت مسکن که سختی‌های فراوانی را برای قشر ضعیف جامعه به وجود آورده‌است؛ همچنین در راستای تحقق وعده‌ی دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، طرحی از دی ماه سال 1400 در دستور کار قرار گرفته و آن هم اعطای وام مسکن خودمالکی است.

گروه اقتصادی جمله – به دنبال افزایش چشمگیر قیمت مسکن که سختی‌های فراوانی را برای قشر ضعیف جامعه به وجود آورده‌است؛ همچنین در راستای تحقق وعده‌ی دولت سیزدهم مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون مسکن، طرحی از دی ماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته و آن هم اعطای وام مسکن خودمالکی است. وام مسکن خود مالکی، تسهیلاتی است که در اختیار افراد دارای زمین قرار می‌گیرد تا بتوانند همچون سازندگان مسکن، اقدام به ساخت واحدهای مسکونی در زمین بلااستفاده خود کنند. در وام مسکن خودمالکی، مالکان می‌توانند با ارائه مدارک لازم، در کلان شهر‌ها ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی وام دریافت کنند. این مبلغ، در در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.
گفتنی‌است، تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی به مالکان پرداخت می‌شود.
بانک مسکن به عنوان سازمانی تاثیرگذار در این طرح که مرجع دریافت این وام های خودمالکی است، از همان سال روی کارآمدن دولت سیزدهم و شروع اعطای این وام، اهتمام جدی در پیشبرد اهداف دولت وقت داشت و از زمان شروع مدیریت «سیدعباس حسینی»، این اهتمام تداوم بیشتری یافته‌است.
تیرماه سال‌جاری، «سیدمحسن فاضلیان»، عضو هیات مدیره و معاون امور اعتباری بانک مسکن، بخشی از فعالیت های آن بانک را در ارایه تسهیلات خودمالکی به متقاضیان نهضت ملی مسکن اعلام کرد.
عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: «از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون قرارداد خودمالکی ۸۱ هزار و ۷۵۱ واحد منعقد شد.»
فاضلیان میزان قرارداد منعقد شده خودمالکی‌ها را در طرح نهضت ملی مسکن معادل ۲۶ هزار و ۴۹۱ میلیاردتومان برشمرد.
به گفته وی، از میزان قرارداد منعقد شده خودمالکی تاکنون نیز از محل تسهیلات ۱۹ هزار و ۹۴ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شد.
سپس مهر سال‌جاری، مدیرعامل بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روند ارائه تسهیلات خودمالکی به متقاضیان معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی را اعلام کرد و گفت: «از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون قراردادهای خودمالکی ۹۲ هزار و ۴۸۵ واحد در بانک مسکن منعقد شده است.»
مدیرعامل بانک مسکن، مبلغ قرارداد منعقد شده خودمالکی در بانک مسکن را معادل ۲۸ هزار و ۶۸۹ میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: «بانک مسکن از میزان قرارداد منعقد شده خودمالکی و از محل تسهیلات تاکنون ۲۱ هزار و ۶۵۵ میلیاردتومان به حساب سازندگان وازیر کرده است.»
حسینی تصریح کرد: «مقرر شده است تا پرداخت تسهیلات خودمالکی از سوی دیگر بانک ها برای افرادی که در سال جاری توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شوند، انجام شود.»
در نهایت در آخرین آمار که هفته گذشته ارائه شده است، حسینی اظهار داشت که قرارداد خودمالکی ۹۶ هزار و ۲۱۹ واحد مسکونی در این بانک منعقد شده است.
حسینی افزود: «۳۰ هزار و ۸۵۷ میلیاردتومان تسهیلات خودمالکی به حساب مالکان واریز شده است.»
تنها درطول یک ماه، چیزی حدود ۴ هزار قرارداد خودمالکی منعقد شده است که مبرهن است چقدر می‌تواند در نیل به هدف ساخت سالانه یک میلیون مسکن دولت سیزدهم موثر باشد. چندین بار در «جمله» متذکر شده‌ایم که آنچه امروز اقدام اصلحی است، به کارگیری حداکثر تلاش برای تحقق وعده دولت وقت است و تحلیل و انتقاد از اینکه عینیت بخشیدن به چنین مهمی امکان‌پذیر نیست، نیازهای ضروری جامعه را به فراموشی می‌سپارد. از شواهد و قراین پیداست که بانک مسکن تحت مدیریت سیدعباس حسینی، چنین نگرشی را در دستور کار خود قرار داده است که جذب حداکثری مالکان برای دریافت وام خودمالکی مسکن، یکی از نمودهای این نگرش است. دیگر اینکه ارائه گزارش مدون از آمار دریافت این وام و دیگر مفاد نهضت ملی مسکن به جامعه، احترام به لزوم آگاهی مردم از روند تحقق وعده‌هاست و ارائه این گزارش عملکردها، از ویژگی‌های مثبت سکانداری سیدعباس حسینی و هیات مدیره اوست.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی