به گزارش زهره وحیدی خبرنگار جمله،دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان خراسان رضوی گفت: ستادهای امربهمعروف و نهیازمنکر یک نهاد اجتماعی در حوزه مطالبه گری مردمی است.
مهدی رضایی در نشست خبری که امروز ۲۷ تيرماه به مناسبت هفته احیای امربهمعروف و نهیازمنکر در این ستاد برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین وظیفه ستاد همانطور که از نامش مشخص است ستادی بوده و در حوزه اجرایی نقشی ندارد.
وی افزود: ستاد در راستای ترویج و اشاعه معروفات و حذف منکرات نظارت دارد و اگر جایی احساس شود این مهم انجام نشده با مدیر دستگاه مربوطه مکاتبه و پیگیر پاسخگویی شده است.
رضایی بیان کرد: اولین نفرات و گروههایی که در مطالبه گری مورد توجه هستند، مدیران دستگاه های اجرایی هستند، زیرا مدیران کسانی هستند که تمایل دارند حوزه وظایف خود را پیگیری کنند و استفاده از ظرفیت ستاد در پاسخگویی مطالبات مردمی نقش موثری دارد.
وی تاکید کرد: در حوزه مطالبه گری صرفا مطالبه مورد توجه نیست بلکه این امر همراه با طرح و پیشنهاد و ارائه آن به مدیران و مهلت ارسال پاسخ است.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان خراسان رضوی در بخشی دیگر مطرح کرد: تلاش ستاد این است که حوزه گسترده نظارت مردمی را با مدیران همراه کنیم تا آنجایی که به دلیل کمبود ظرفیت های اداری، مطالبات مردمی به درستی انجام نمی شود، این امر به درستی و در کوتاهترین زمان انجام شود.
راه اندازی نرم افزار مطالبه گری سو در خراسان رضوی
رضایی با اشاره به ۲۲۰۰ عضو فعال در نرم افزار سو اعلام کرد: نرم افزار سو به معنای سمت و جهت و روشنایی در راستای تسریع در پیگیری مطالبات مردمی با ۱۶ محور کلیدی در استان طراحی و راهاندازی شده است.
وی گفت: راهاندازی سامانه سو باهدف تسریع در روند مطالبهگری مردمی باعث شده میزان رضایتمندی در میان اقشار جامعه افزایش و تخلفات و آسیبها کاهش یابد.
رضایی با اشاره به فراگیرشدن سامانه سو در کل کشور تا پایان شهریورماه جاری توضیح داد: باتوجهبه اینکه رئیس ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر کشور طی چند مرحله از نحوه فعالیت این سامانه بازدید کردهاند و روش پیگیری از این طریق را در کاهش آسیبهای اجتماعی و تخلفات دستگاههای حاکمیتی و غیرحاکمیتی مؤثر دانستند، ازاینرو مصوب شده تا پایان شهریورماه این سامانه در سراسر کشور اجرایی شود.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر بیان کرد: در سامانه سو، بدنه نظارت مردمی پایکار هستند بدین صورت که مردم تخلفات در تمامی حوزهها را بر اساس شواهد در این سامانه ثبت کرده و کاربران تخصصی در ستاد بلافاصله آن را رصد و به دستگاههای مربوطه ارجاع میکنند و پیگیری برای پاسخ مطالبه را در کوتاهترین زمان در دستور کار قرار میدهند.
وی در ادامه توضیح داد: در این سامانه علاوه بر اینکه مطالبهگر تمامی مراحل پیگیری را مشاهده میکند برای ادارات نیز یک صفحه اختصاصی باز شده و در آن صفحه به مسئول زمان مشخصی برای پاسخگویی داده میشود. تذکرات و پیگیریها از طریق این سامانه تا مرحله نهایی ادامه دارد و هیچ مطالبهای بدون پاسخ رها نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: بهمنظور کاهش آسیبها باید آموزشهای عمومی در سطح جامعه افزایش یابد، هر چقدر مردم نسبت به مطالبهگری آگاهی بیشتری داشته باشند دستگاههای اجرایی برای انجام امورات محوله خود را مسئول تر میدانند.
وی نظارت مستمر بر دستگاههای اجرایی را یکی دیگر از برنامههای موفق ستاد دانست و اذعان کرد: مردم، ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر و دستگاههای اداری در استان سه ضلع اصلی در جریان این فرایند در سامانه «سو» هستند تا مطالبات مردم دراسرعوقت و به بهترین نحو پاسخ داده شود. در این سامانه هر مطالبهای که از دستگاهها میشود و تمامی روند پاسخگویی، برای گزارشدهنده و مدیر دستگاه مربوطه قابل رویت است. نتیجه پس از اعلام از طرف مرجع اداری مربوطه، مورد راستیآزمایی از گزارشدهنده قرار میگیرد.
امیدبخشی در جامعه و ایجاد انسجام اجتماعی از اهداف اصلی ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر است
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان خراسان رضوی، گفت: امیدبخشی در جامعه و ایجاد انسجام اجتماعی در راستای نهادینهکردن رفتارسازی بین مردم و کنترل آن از اهداف مهم در ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر است. رفتاری که در حوزه امربهمعروف و نهیازمنکر در تمام حوزههای اجتماعی تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: ازآنجاکه پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از اولویتهای این ستاد است، تشکیل شوراهای امربهمعروف و نهیازمنکر در کلیه دستگاههای اجرایی استان و شهرستانها امری ضروری تلقی میشود.