سفارش ساخت ۸۳ فروند شناور داخلی  از سوی سازمان بنادر
سفارش ساخت ۸۳ فروند شناور داخلی  از سوی سازمان بنادر

      ماهور مهراد/ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سال گذشته گفت که سازمان بنادر و دریانوردی توانایی تولید شناور را دارد و طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی این سازمان آغاز شده و جمعا ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان در حوزه صنایع دریایی اعتبار در نظر گرفته شده است. حالا […]

 

 

 

ماهور مهراد/

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سال گذشته گفت که سازمان بنادر و دریانوردی توانایی تولید شناور را دارد و طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی این سازمان آغاز شده و جمعا ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان در حوزه صنایع دریایی اعتبار در نظر گرفته شده است.
حالا محمد راستاد در همین ارتباط با بیان اینکه مهمترین پروژه‌ای که برای استفاده از صنایع دریایی داخلی در پیش داریم، ساخت ۸۳ فروند شناور در داخل کشور برای ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی است، خبر داده است که این پروژه ۲۴۰ میلیون یورو ارز‌بری دارد و ۵۵ هزار و ۷۵ میلیارد ریال منابع ریالی دارد که صرف آن می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در ساخت شناورها برخی قطعات و تجهیزات، وارداتی است که همان طور که گفته شد سهم ارزی آن ۲۴۰ میلیون یورو و سهم ریالی آن ۵۵ هزار و ۷۵ میلیارد ریال است.
گفتنی است که سهم ارزبری ساخت شناور نشان می دهد تا ساخت استاندارد شناور هنوز راه بسیاری در پیش است اما غیرقابل امکان نیست.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره کارکرد این شناورها نیز اظهار کرد: بخشی از این شناورها شامل شناورهایی است که برای جست‌وجو و نجات دریایی استفاده خواهد شد، بخشی شناورهایی است که در بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعدادی شامل شناورهایی است که برای بردن راهنما روی کشتی استفاده می‌‌شود (شناور پایلوت) و بخشی هم شناورهای استقرار علائم کمک ناوبری در دریا، است.
راستاد ادامه داد: همچنین شناور یدک‌کش برای پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها به اسکله‌ها، شناورهای اطفاء حریق (آتش‌خوار) که در بنادر به کار گرفته می‌شوند و شناورهای یگان حفاظت، بخشی دیگر از این شناورهای در حال ساخت است و در مجموع ۸۳ فروند شناور در این قرارداد توسط تولیدکننده داخل تولید می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از این ۸۳ فروند شناور در این قرارداد تعدادی در حال ساخت است، تعدادی در حال طی کردن پروسه مناقصه است و بخش دیگری در مرحله ترک تشریفات مناقصه است و قراردادهای این موارد در سال جاری انجام خواهد شد و بخش زیادی از آنها به مرحله تولید خواهد رسید و به مرور این ناوگان عظیم مورد نیاز سازمان در بنادر با توان داخلی تولید خواهد شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این در حالی است که طرحی مبنی بر ارائه خدمات و تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید شناور نیز نطرح شده است. راستاد درباره ارائه تسهیلات خرید شناور به بخش خصوصی نیز خاطرنشان کرد: در زمینه حمایت از بخش‌ خصوصی برای ساخت شناورهای مورد نیاز آنها، با استفاده از صنایع دریایی داخلی، تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به همراه مشوق‌هایی که داریم، برای بخش خصوصی قابل استفاده است.
راستاد ادامه داد: پرداخت بخشی از سود تسهیلات توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود منوط به آنکه اولا متقاضیان خرید شناورهای تولید داخل را در دستور کار قرار دهند ضمن آنکه این شناورها مورد نیاز کشور باشد.
گفتنی است که ‌وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک مکانیزم حمایتی از این بخش حمل و نقل و تجارت دریایی حمایت می‌کند، همچنین بدین ترتیب از گردشگری و سفرهای دریایی حمایت می‌شود، ضمن آنکه به واسطه این تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی صنایع دریایی هم رونق بیشتری بیابد؛ این از جمله اقدامات مهمی است که سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جهش تولید در کشور دنبال می کند.
این در حالی صورت می گیرد که سال گذشته به صورت همزمان ساخت ۴۳ شناور به چهار شرکت کشتی سازی داخلی سپرده شده و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار در این بخش درنظر گرفته شد که جمعا حاکی از تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی داشت. قطعا این میزان قابل توجهی خواهد بود و امیدواریم مابقی مایحتاج بخش داخلی با بهره گیری از توان داخلی تامین شود.
صنعت دریایی کشور در شرایط اعمال تحریم های آمریکا، طرح هایی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و طرح تحول صنایع دریایی دارد و به نظر می رسد در برخی تولیدات به دلیل وابستگی به زنجیره تامین جهانی با چالش هایی مواجه شود، با این حال مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است در طرح تحول صنایع دریایی به طور کامل از سازندگان داخلی استفاده خواهد شد.
از سوی دیگر، سال گذشته در راستای عمل به طرح تحول صنایع دریایی، سازمان بنادر تفاهمنامه دیگری با شورای عالی صنایع دریایی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع منعقد کرد تا نیازهای دریایی سازمان بنادر از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شود. این طرح فرصت مناسبی برای تولیدکننده های داخلی بود و هست که توانمندی های خود را نشان دهند، زیرا ایران در زمان تحریم ها برای تامین بازار باید از همه ظرفیت های داخلی استفاده کند.
این در حالی است که اگرچه کشور برای ساخت شناوری و تجهیزات دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور ظرفیت های خوبی دارد، اما لازم است که در راه ساخت تجهیزات بندری به استانداردهای بین المللی نزدیک شویم. درواقع فرایند ساخت کشتی شامل طراحی، تست مدل (آزمایش شناور کوچک در حوضچه های کشش) و …است و مالکان کشتی ابتدا برای طراحی مناقصه برگزار می کنند که تا به حال بیشتر از سوی شرکت های خارجی انجام می شد. در مناقصه های ساخت شناور به دلیل اینکه علاوه بر فاکتورهای قیمت تمام شده، کیفیت و زمان ساخت مهم نیز هستند. در حال حاضر هنوز سازندگان ایرانی از نظر زمان ساخت و طراحی توان رقابت با سازنده های خارجی را ندارند اما کار خود را آغاز کرده اند و این شروع می تواند موید روزهای بهتری در زمینه ساخت شناور در کشور باشد.
این در حالی است که مبانی مقررات رده بندی نیز در ایران برگرفته از قوانین موسسه های دیگر است و این مساله روی طراحی و ساخت شناورها تاثیر می گذارد. در واقع نیازمندی موسسه های رده بندی باید در طراحی و ساخت کشتی در نظر گرفته شود و اگر این فاکتورها رعایت نشود مجوز ساخت داده نخواهند شد.