معاون اول رئیسجمهور سند ارتقای بهرهوری بخش ساختمان که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور در هیئت دولت تصویب شده بود را ابلاغ کرد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور سند ارتقای بهرهوری بخش ساختمان که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور […]
معاون اول رئیسجمهور سند ارتقای بهرهوری بخش ساختمان که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور در هیئت دولت تصویب شده بود را ابلاغ کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور سند ارتقای بهرهوری بخش ساختمان که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور در هیئت دولت تصویب شده بود را ابلاغ کرد.
هیئت وزیران درجلسه ۹ تیر ۱۴۰۰ به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور، سند ارتقای بهرهوری بخش ساختمان را تصویب کرد. بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی موظف است گزارش پیشرفت اقدامات و برنامههای مندرج در این سند را در مقاطع زمانی شش ماهه تهیه و به سازمان ملی بهرهوری ایران ارائه نماید. همچنین سازمانهای اداری و استخدامی و ملی بهرهوری مکلفند گزارش تجمیعی اقدامات صورت گرفته برای این سند را به صورت سالانه به هیئت وزیران ارسال نمایند.
لازم به ذکر است، این سند پس از ابلاغ و اجرای آزمایشی به مدت یکسال، با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید سازمان ملی بهرهوری قابل بازنگری خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی:
۱۹ هزار راننده خودروهای سنگین
به پروژههای مسکن ملی معرفی شدند
وزیر راه و شهرسازی از معرفی ۱۹ هزار راننده ناوگان سنگین بین شهری به پروژه های مختلف طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.
محمد اسلامی درباره توسعه زیرساختهای شهری در شهرهای جدید همزمان با اجرای پروژههای ساخت مسکن به افتتاح یا کلنگ زنی ۲,۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه روبنایی و زیربنایی در شهر جدید پردیس در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ما از ابتدا هم بنایمان این بود که اگر پروژههای ساخت مسکن را شروع میکنیم، منتظر دستگاههای اجرایی دیگر نباشیم تا زیرساختها یا روبنا را فراهم کنند.
وی تأکید کرد: تا به امروز فقط ۲۷ هزار میلیارد تومان در شهر جدید پردیس برای امور آب، فاضلاب، برق، گاز، احداث خیابان، ایجاد دیوار حائل، پارک و بوستان، بازار، مراکز محله، مراکز تجاری، مدرسه، خانه بهداشت، پاسگاه پلیس و… هزینه کردهایم؛ از این طریق توانستهایم کیفیت زندگی را در پردیس ارتقا دهیم و گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن رانندگان یادآور شد: برای رانندگان سهمیه در نظر گرفتهایم؛ تشکلها و انجمنهای صنفی آنها اسامی را استخراج کرده و به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دادهاند؛ دو هفته قبل ۱۹ هزار نفر از رانندگان را به پروژههای مختلف طرح اقدام ملی مسکن معرفی کردهایم. همچنین از مسکن مهرهای موجود هم به آنها داده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: البته تعداد رانندگان نیازمند مسکن بیشتر از این تعداد است و مرتباً در حال به روز رسانی لیست آنها در همکاری سازمان راهداری با معاونت مسکن هستیم تا به تدریج به پروژههای مسکن ملی معرفی شوند؛ تفاهم نامه چند جانبه ای که قبلاً در این خصوص میان معاونت مسکن و سازمان راهداری و تشکلهای صنفی رانندگان به امضا رسیده بود، به جریان خواهد افتاد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور:
۷۰ درصد خودروهای عبوری، عوارض الکترونیکی را پرداخت میکنند
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ تا ۷۵ درصد خودروهای عبوری از آزادراه ها، عوارض را الکترونیکی می دهند، گفت: باید این نرخ به ۹۰ درصد برسد.
خیرالله خادمی درباره اخذ عوارض الکترونیکی آزادراهها اظهار کرد: اجرای عوارض الکترونیکی هم به نفع مردم و هم به سود منافع ملی است. به خصوص اینکه در وقت مردم صرفه جویی میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: عوارض الکترونیکی به کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث جادهای میانجامد و همچنین روانی تردد آزادراهها را در پی دارد.
خادمی یادآور شد: تضمین ادامه فرایند اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهها به همکاری مردم بستگی دارد و در صورتی که پرداخت عوارض آزادراهها به صورت الکترونیکی تا ۷۲ ساعت پس از عبور از آزادراه انجام شود سبب میشود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی که برای احداث آزادراهها سرمایه گذاری کرده اند به انجام سرمایهگذاری جدید ترغیب شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در صورت موفقیت پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها در چند آزادراهی که آغاز شده میتوانیم به الکترونیکی کردن همه آزادراههای کشور اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در ابتدای آغاز فرایند پرداخت الکترونیکی کردن عوارض آزادراهها، تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد خودروهای عبوری اقدام به پرداخت عوارض میکردند اما پس از آن مجبور شدیم از اقدامات پلیس راهور استفاده کنیم که در نتیجه ۷۰ تا ۷۵ درصد خودروهای عبوری عوارض خود را پرداخت میکنند.
خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد: باید فرایند پرداخت الکترونیکی عوارض خودروهای عبوری به ۹۰ درصد افزایش یابد. در این صورت سرمایه گذاران آزادراههای خصوصی به استفاده از این روش ترغیب خواهند شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد از آزادراهها دارای عوارضی الکترونیکی هستند؟ گفت: ۶ آزادراه غیر دولتی و ۳ آزادراه دولتی و مجموعاً ۹ آزادراه کشور دارای عوارضی الکترونیکی هستند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی :
در حال حاضر محدودیت پروازی
به ۳۹ کشور وجود دارد
سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد و ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه جدیدی را اعلام نکرده است.
محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد، تصریح کرد: پرواز از مبدا و مقصد کشورهایی که در فهرست شرایط ویژه قرار دارند، همچنان ممنوع بوده و کشورهایی که در فهرست کشورهای پرخطر قرار دارند، ملزم به انجام تست مجدد در ایران و رعایت الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.
این مقام مسئول اظهار کرد: کشورهای هند، بوتسوانای، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در فهرست کشورهای با شرایط ویژه دارای سویه انگلیسی ویروس کرونا قرار دارند.
ذیبخش تصریح کرد: همچنین کشورهای فرانسه، پاکستان، آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلوانی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی در فهرست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: عدم منع تردد مستلزم ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال در کشورهای پر خطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدا و انجام مراقبتهای سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد در صورت نیاز بلامانع است.
وی با بیان اینکه ارائه تست PCR فقط در آزمایشگاههای معتبر در کشورهای مبدا دارای اعتبار است، افزود: براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص شیوه نامههای مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرتهای هوایی، کشورهای فرانسه و پاکستان از فهرست کشورهای ویژه خارج شدند.
ذیبخش با بیان اینکه شرایط پذیرش مسافران ورودی از کشور فرانسه، ارائه گواهی معتبر و دریافت هر دو دوز واکسن کرونا است، افزود: از اواخر خرداد ماه پروازها از/به کشور فرانسه و پاکستان مجددا برقرار شده و در صورت ارائه دستور العمل جدید توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات لازم در این خصوص انجام میشود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره محدودیتهای جدید برای کشورهایی که وضعیت آنها ویژه کرونایی است، گفت: تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ گونه دستور العمل و یا ابلاغیه جدیدی مبنی بر نحوه جابه جایی مسافر به کشورهای خارجی اعلام نکرده و سازمان هواپیمایی کشور آمادگی کامل برای همکاری با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد.
وی در پایان یادآور شد: در بحث پروازهای داخلی هم همچنان تمامی دستور العملها رعایت میشود و در طول سفر فاصله گذاری اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک برای مسافران الزامی است.
مرکز آمار خبر داد؛
رشد ۷.۷ درصدی اجاره بهای مسکن در بهار امسال نسبت به زمستان ۹۹
مرکز آمار ایران اعلام کرد: در فصل بهار ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری نسبت به فصل قبل ٧.٧ درصد افزایش داشته است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٩, ١ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩ (٢٨.٩ درصد)، ٠.٢واحد درصد افزایش نشان میدهد.
در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخشهای مهم بخش مسکن است. که شامل زیر بخشهای «اجاره بهای واحدهای مسکونی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچکاری، برق کاری، نصب ایزوگام و…) است.
در فصل بهار ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢٢٦, ٠ رسید که نسبت به فصل قبل ٧.٧ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان کردستان با ٨.٩ درصد بیشترین و استان لرستان با ٠.٦ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.
درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٩.١ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩ (٢٨.٩ درصد)، ٠.٢واحد درصد افزایش نشان میدهد.
در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٣٩.٦ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.٩ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به عبارتی در فصل بهار١٤٠٠ خانوارهای استان کرمانشاه به طور متوسط ١٠.٥ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط ١٥.٢ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کردهاند. نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠٠ برابر ٢٨, ٨ درصد است که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.٦ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند.
همچنین در فصل بهار ١٤٠٠متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٣٩, ٨ درصد بوده است.
وام بانکی چند درصد هزینه ساخت مسکن را
پوشش میدهد؟
طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، سقف وام بانکی در تهران تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش میدهد.
با توجه به افزایش قیمت مسکن در سه سال اخیر قدرت خرید خانوار را به شدت کاهش داده است و طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات نظام بانکی تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش میدهد.
ارزیابی شبکه بانکی از هزینه ساخت و پرداخت تسهیلات بانکی صرفا بر مبنای هزینه ساختمانی که بخش کمی از هزینه را در بر میگیرد و هزینه زمین و هزینههای غیرساختمانی را شامل نمیشود.
براساس آمار وزارت راه و شهرسازی با فرض در نظر گرفتن بالاترین سقف تسهیلات بانکی کل تسهیلات بانکی در تهران حدود ۲۰ درصد و در سایر مناطق شهری حدود ۱۷ درصد از هزینه ساخت یک واحد ۷۵ متری را پوشش میدهد. هزینههای غیرساختمانی به ازای هر متر مربع یک میلیون تومان و جمع کل هزینه به ازای هر متر مربع ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است. کل هزینه ساخت یک واحد ۱۱۰ متری غیرمفید بالغ بر یک میلیارد ۹۸۰ میلیون تومان بوده در حالی که سقف تسهیلات ساخت در تهران حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان و سهم تسهیلات از هزینه ساخت نیز ۲۰ درصد میشود.
همچنین برای سایر مناطق شهری سقف تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان بوده که ۱۷ درصد هزینه ساخت را پوشش میدهد. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی هزینه یک متر مربع ساخت مسکن در تهران ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عنوان شده که سهم هزینه زمین از هزینه مسکن ۶۰ درصد است. هزینه زمین به ازای هر متر مربع هم ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین استان صورت پذیرفت؛
شناسایی زمینهای راه و شهرسازی لرستان
در جهت ساخت مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین استان اعلام کرد: مهمترین کار ما در حال حاضر شناسایی و تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن است.
وحید کرمالهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در جلسه بررسی مشکلات تامین زمین برای امر تولید و ساخت مسکن در استان بیان داشت: تامین مسکن از نیازهای اصلی جامعه و مهمترین فعالیت این اداره کل در راستای این موضوع است.
وی از زحمات کارکنان اداره کل راه و شهرسازی به ویژه معاونت مسکن و ساختمان تقدیر و تشکر کرد وگفت: اصلیترین محور این جلسه شناسایی زمینهای اداره کل راه و شهرسازی در استان و رفع مشکل آنها در جهت ساخت مسکن است.
کرمالهی بیان داشت: این اداره کل باید با شناسایی زمین های با مالکیت دولت درسطح استان و رفع مشکلات آن ها، آمادگی لازم برای امر خطیر تولید مسکن که در حال حاضر نیاز جامعه است را داشته باشد.
در ادامه این جلسه پیامنی، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: کمیسیون عمران مجلس پیشنویسی را تحت عنوان طرح جامع مسکن تهیه کرده است و چنانچه مصوب شود ساختار تامین زمین ومنابع مالی و مصالح در آن مشخص شده است.
پیامنی با بیان اینکه اراضی این اداره کل به سه نوع زمین تفکیک شده است، گفت: یکی اراضی با اجاره ۹۹ ساله است که در قانون پیشبینی شده که قیمت زمین از یک سوم هزینه ساخت در هر متر مربع کمتر باشد و ارزش خیلی بالایی ندارند و شاید از بهترین زمینهایی برای تولید مسکن هستند تا متقاضی درگیر هزینههای خرید زمین نخواهد بود.
وی با بیان اینکه اراضی دیگری داریم با قیمت متوسط که از قانون فوق پیروی نمیکند و قیمت آن از یک سوم هر متر مربع ساخت بیشتر است، افزود: این زمینها براساس فروش اقساطی ده ساله به متقاضی واگذار میشود و میتوان در طرح مسکن ملی از آنها استفاده شود.
معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه یک سری زمین با ارزش بالا در اختیار داریم که باید بصورت مشارکتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی از آنها استفاده کنیم، گفت: تولید مسکن در همه ابعاد حتی به شکل مشارکتی مدنظر دولت است.