سهم ریل در بنادر، افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است
سهم ریل در بنادر، افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است

    ماهور مهراد / صادرات غیرنفتی در ایران در سال۹۸ نسبت به سال قبل خود، رشد ۱۶ درصدی داشت اما امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار بیشتر تحریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد از این میزان به نحو چشمگیری کاسته شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و […]

 

 

ماهور مهراد /

صادرات غیرنفتی در ایران در سال۹۸ نسبت به سال قبل خود، رشد ۱۶ درصدی داشت اما امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار بیشتر تحریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد از این میزان به نحو چشمگیری کاسته شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی که حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی بود، در همین ماه های نخست امسال، رشد ۴ درصدی را تجربه کرد.
این در حالی است که حمل غلات از طریق حمل ونقل ریلی از مبدا بنادر نیز در اواخر فروردین ماه ممکن شده است و شاهد افزایش بی‌سابقه سهم حمل‌ونقل ریلی در بنادر کشور هستیم و خواهیم بود. اتفاقی که به دلیل مزایای رقابتی صنعت ریلی در جهان، تقریبا همه کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته دنیا در حال تجربه آن هستند.
در همین ارتباط نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در نشست شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در محل وزارت راه و شهرسازی، برگزار شد، گفت: در دور جدید تحریم ها عمده تمرکز کشور در ایجاد رویکردهای بین المللی بحث دریا بود که خوشبختانه با اتکا به توان داخلی به صورت شبانه روزی همه بنادرمان برای تامین مایحتاج فعال بود. محمد راستاد ادامه داد: در همین خصوص سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۹ درصد را شاهد بودیم. همچنین ۵۲.۵ میلیون تن صادرات غیرنفتی با افزایش ۴ درصد نسبت به سال گذشته در بنادر کشورمان ثبت شد و ۳۴ میلیون تن هم واردات غیرنفتی بود با رشد ۲۷ درصد را داشتیم.
این در حالی است که تخلیه و بارگیری کشتی در بنادر هزینه های ثانوی بسیاری مانند پرداخت دموراژ، انبارداری و… دارد و این موارد اگر با رشد تکنولوژی در بنادر انجام نشوند هم از سرعت تحلیه و بارگیری کاسته می شود و هم میزان آن رقم هایی که بالا عنوان شد را پوشش نمی دهد اما این در حالی است که راستاد در ادامه تصریح کرد: سخت ترین فرآیند در زنجیره حمل و نقل، ورود و خروج کشتی است. خوشبختانه در این مورد در بندری مثل بندر امام (ره) عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی با ۷۰ هزار تن کالای اساسی به صورت شبانه روزی انجام گرفت و با تخلیه ۸ هزار تن در هر ۲۴ ساعت این کشتی ها حداکثر هشت روزه با تخلیه بار از بندر خارج شدند. این عملیات برای صدها کشتی در بنادر کشور انجام گرفت بدون اینکه حادثه ای جانی یا مالی به ثبت برسد و یا اینکه یک دلار بابت دموراژ کشتی ها به کشور تحمیل نشد.

۲۱۰۰ میلیارد تومان به طرح های توسعه ای اختصاص یافت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به بحث نگاه توسعه ای در این سازمان تصریح کرد: تمام فازهای توسعه ای در سازمان بنادر فعال بوده و ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این مجموعه به طرح های توسعه ای اختصاص داشده شده است. در این زمینه ۳۰ پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته اعتبار سال گذشته تکمیل شد و به بهره برداری رسید. وی ادامه داد: همچنین ۲۰ میلیون یورو از تجهیزاتی که سابقا توسط شرکت های خارجی ساخته و تولید می شد مثل جرثقیل های دروازه ای کانتینری در داخل کشور تولید و در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.
راستاد در ادامه این گزارش با اشاره به بازدید جهانگیری از بندر شهید رجایی درخصوص فاز سوم این بندر اظهار داشت: فاز سوم بندر شهید رجایی یک پروژه مهم و استراتژیک است که می تواند ظرفیت کانتینری بندر را از ۶.۳ میلیون TEU به ۸ میلیون TEU برساند.
وی افزود: در همین خصوص بنا داریم از ۱۴۰۰ متر اسکله در این طرح حداقل ۹۰۰ متر آن را به بهره برداری برسانیم و به زیرساخت های این بندر اضافه شود. همچنین سعی داریم ۳ اسکله مخصوص بارگیری نفت و فرآورده های نفتی را امسال در بندر شهید رجایی به بهره برداری برسانیم که می تواند ۳۰ میلیون تن به ظرفیت نفتی کشور اضافه کند.

از ساخت شناور با اتکا به تولید داخل چه خبر؟
پیش از این درباره توان داخلی صنعت دریایی برای ساخت شناور در ایران بسیار گفته ایم اما کمتر این تولیدات با توفیق در تولید استاندارد همراه بوده اند و این در حالی است که مساله تحریم ها توجه به این مورد را نیز افزایش داده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط نیز خبر داده است که برای حمایت از تولید داخلی در حوزه صنایع دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی ۳۶۰۰ میلیارد تومان را برای ساخت ۸۳ فروند انواع شناور مورد نیاز ناوگان عملیاتی سازمان، در دستور سفارش و ساخت توسط صنایع دریایی داخلی قرار داد.

مشارکت دولتی با بخش خصوصی، قدیمی ترین و مهم ترین فاکتور رشد صنایع در ایران
سازمان بنادر سال گذشته و در شرایط سخت اقتصادی ۱۱ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزشی بالغ بر ۵۹۰۰ میلیارد تومان تحت قراردادهای BOT در بنادر کشور را شروع کرده است. راستاد در اینباره تصریح می کند که در همین خصوص سال گذشته همچنین ۱۲ پروژه با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.
او همچنین با اشاره به کارهای زیربنایی انجام گرفته در سواحل کشور گفت: از جمله این موارد انجام گرفته در بحث کارهای زیربنایی می توان به مدیریت یکپارچه سواحل کشور به عنوان یک برنامه راهبردی اشاره کرد. این برنامه برای استان هرمزگان در دستور کار بود که برنامه آن تهیه، تدوین و تکمیل شد و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید. این برنامه برای استان های شمالی ۵۰ درصد و برای استان بوشهر ۸۰ درصد تکمیل شده است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات شاخص سازمان بنادر در مجامع بین المللی به خصوص سازمان بین المللی دریایی بود. در شرایطی که آمریکا این روزها یکه تازی می کند، بارها توانستیم این کشور را به انزوا کشانده و اقدامات غیرقانونی آن ها درخصوص کنوانسیون های سازمان دریانوردی را با اکثر کشورها مطرح کنیم.
گفتنی است که با توجه به اینکه حمل‌ونقل حدود ۹۵ درصد از کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی از طریق بنادر تجاری کشور انجام می‌گیرد، طبیعتا نقش سازمان بنادر و دریانوردی در ورود کالاهای مورد نیاز و صادرات کالاها نقشی بسیار راهبردی و مهم محسوب می‌شود. بنابراین سال گذشته علی‌رغم همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.