سپردن اتوبوس‌های برقی به باد فراموشی
سپردن اتوبوس‌های برقی به باد فراموشی
چیزی نمانده که عمر وعده واردات اتوبوس‌های برقی به کشور، یک ساله شود.

همه مردم به خصوص پایتخت‌نشین‌ها، هنوز منتظر هستند تا ببینند این ناوگان جدید که قرار است مسافران شهری را از شر اتوبوس‌هایی با سیستم سرمایش خراب و صندلی‌های نامناسب راحت کند، چه زمانی وارد می‌شوند. اتفاقی که قرار بود آبان ماه سال گذشته محقق شود. اسفندماه اعلام شد که در حال انجام مراحل نهایی است و حال مردادماه هم وارد نیمه دوم خود شده است و هنوز هیچ خبری از اتوبوس‌های برقی نیست. این درحالی است که سال گذشته، بحث فراوانی هم بر سر اینکه این اتوبوس‌ها به قیمت گزافی خریداری شده‌اند وجود داشت. حال گویا به مرحله ای رسیده‌ایم که دیگر مشکلی با مبلغ خریداری نداریم و تنها مطالبه این است که حداقل این ناوگان وارد شوند.
به گزارش عصر ایران، «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران اسفندماه سال گذشته در خصوص این اتوبوس‌ها گفته بود: ما اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و از تمام مجموعه‌ها اقدام به اخذ قیمت شده که کمترین قیمت آن ۳۱۶ هزار یورو و بالاترین آن ۳۴۷ هزار یورو بوده است که حتی در ادامه با بخشی از آن‌ها پیمان اولیه و قرارداد منعقد کرده‌ایم.
زاکانی به سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین اشاره کرد و افزود: زمانی که در این سفر بودیم، بررسی‌هایی صورت گرفت و مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است، به طوری که کیفیت و قابلیت آن‌ها بسیار مناسب بود اما قیمت آن‌ها به مراتب کمتر از قیمت‌های اتوبوس‌های برقی داخلی بود.
وی ادامه داد: آنچه که مورد تاکید دولت و وزارت صمت و رئیس بانک مرکزی هم بوده این بوده که ما بسته اولیه را از کشور چین به صورت کامل وارد تهران بکنیم و بر همین اساس شهرداری تهران اقدامات خود را انجام داده است.
شهردار تهران تصریح کرد: در ادامه پس از بررسی‌های صورت گرفته در سفر چین نهایتا به عدد ۲۲۰ هزار یورو برای هر اتوبوس برقی رسیدیم و در حال حاضر تعدادی از اتوبوس‌های برقی به بندرعباس رسیده‌اند. اتوبوس‌هایی که باکیفیت و به قیمت مناسب هستند که این موارد توسط کارشناسان تایید شده است.
این ناوگانی که اعلام شد در بندرعباس هستند و اینطور به نظر می‌رسد که وقتی چنین چیزی اعلام می‌شود دیگر تا مرحله بهره برداری از آن‌ها نباید مدت زیادی مانده باشد، بعد اعلام شد که تعدادی هم نیستند. به گزارش اکو ایران، آن زمان «مهدی علیزاده»، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت که هنوز این اتوبوس‌ها در گمرک است و هنوز نتوانسته‌اند این اتوبوس‌ها را بیاوردند و بیشتر از ۱۸ دستگاه هم نیست و بخش خصوصی زیر قول خودش‌زده و به تعهداتش عمل نکرده است.
مدیرعامل اتوبوسرانی وعده داده بود که اتوبوس‌های برقی در خط بهارستان – جمهوری مسافران را جا به جا کنند اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
مهدی علیزاده ماه‌جاری درخصوص آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت گفت:۵۰ دستگاه اتوبوسی که از سال ۱۴۰۰ در قرارداد BOO (قرارداد احداث، تملک و بهره‌برداری) با بخش خصوصی قرار بود طی دو سال به شهرداری تحویل شود هنوز عملیاتی نشده و بخش خصوصی به تعداتش عمل نکرده و قرار داد در شرف فسخ است.
دیگر اکنون مشخص نیست که عدم تحقق وعده‌ی بهره‌برداری از اتوبوس‌های برقی در کشور، تقصیر بخش خصوصی است یا شهرداری تهران یا اتوبوسرانی یا گمرک یا امثالهم. نکته اینجاست که گویا فقط افزایش قیمت این وسایل حمل و نقل درست سر موعد مقرر انجام می‌شود و امروز بلیت مترو و اتوبوس ۴۳۰۰ تومان فقط برای مسیرهای داخل شهر است؛ اما برای نوسازی و واردات وسایط نو باید تا زمان نامعلومی منتظر بمانیم که آن هم ممکن است در میان دغدغه‌ها و مشکلات تازه، به باد فراموشی سپرده شوند.