سیمرغی که اوج نمی‌گیرد
سیمرغی که اوج نمی‌گیرد
اسامی آثار راه‌یافته به چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر توسط «منوچهر شاهسواری»، دبیر جشنواره اعلام شد. براساس لیست منتشرشده از ۳۷ فیلم بخش رقابت‌های سودای سیمرغ، ۱۳ فیلم مختص فیلم اولی‌هاست که از این منظر آمار جالب توجهی محسوب می‌شود که با اصل حرفه‌گری جشنواره تفاوت دارد.

نزدیک به نیم آثار راه‌یافته به جشنواره مربوط به صاحبان اثری است که تا امروز تجربه فیلم‌سازی نداشته‌اند و این آمار قابل توجه، این سیاست‌گذاری را به ذهن متبادر می‌کند که گویا اصلاً این جشنواره مردمی است و کسانی که تاکنون صاحب اثر نبوده‌اند در آن شرکت کردند. با این حال قرار دادن عرصه و میدان نشان دادن استعدادها و توانمندی‌ها به جوانان هم اتفاق خوبیست که در این جشنواره افتاده‌است. اما نگاهی به اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش رقابت‌ها نشان می‌دهد که این جشنواره پس از یک دوره رکود که به دلایل مختلف درگیر آن شد، هنوز زمان طولانی نیاز دارد تا بتواند سرپا شود و به روزهای اوج خود بازگردد.
باید گفت که با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تغییر اعضای شورای سیاست‌گذاری مربوط به فرهنگ و سینما، به‌راستی همه منتظر یک لیست بسیار قابل توجه از جشنواره فیلم فجر بودند و امیدها نسبت به اینکه چهره‌های شناخته شده و محبوب به این جشنواره بازگردند بسیار افزایش پیدا کرده بود اما لیستی که در نهایت منتشر شد، چند غایب بزرگ داشت که نشان می‌داد هنوز هم سیاست‌گذاری‌ها تغییر چندانی نکرده یا اینکه فشارها از برخی نهادهای غیرمرتبط با سینما و فرهنگ به اندازه‌ای‌ است که حتی تغییرات اساسی در روش‌ها و عملکردها و مدیران هم نتوانسته شکل سابق جشنواره فیلم فجر را به آن بازگرداند تا دوباره پررونق و درخشان شود. مثلاً همه از احتمال رقابت «ابراهیم حاتمی‌کیا» با پسرش یوسف در این جشنواره می‌گفتند و در فیلمی که یوسف حاتمی‌کیا ساخته بود «امیر جدیدی» یکی از ستارگانی بود که می‌توانست به واسطه این فیلم در جشنواره فجر حضور پیدا کند. اما این فیلم در لیست نهایی نیست. همچنین زمزمه‌هایی از حضور اثر «مسعود ده‌نمکی» به گوش می‌رسید که به نوعی اسپیناف سریال «اخراجی‌ها» بود اما امروز گفته می‌شود که این فیلم سینمایی برای جشنواره فجر سال آینده آماده خواهد شد. شوک بزرگتر مربوط به غیبت «رکسانا» ساخته «پرویز شهبازی» در این جشنواره است. گویی این فیلم که اتفاقاً استقبال منتقدان و تماشاگرانش تا امروز را به همراه داشته قرار است به سرنوشت آثاری چون «برادران لیلا» و «جنگ جهانی سوم» گرفتار شده و به زودی نسخه قاچاق آن در اینترنت با یک جستجوی ساده در دسترس قرار بگیرد. این فیلم ابتدا از شرکت در اسکار باز ماند و امروز هم در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد و نکته اینجاست که اگر بعداً به شکل غیرقانونی و یا در بستر پلتفرم‌ها برای خود مجال حضور پیدا کند توسط مدیران و مسئولان وقت به قانون‌شکنی متهم خواهد شد و کسی به این نکته توجه نمی‌کند که صاحبان اثر همه کار کردند که بتوانند در جشنواره‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی شرکت کنند اما نتوانستند و موانع این عدم حضور جز نگاه سلیقه‌ای چیز دیگری نبود؛ چرا که در یک رقابت، فیلم‌ها با داشتن حداقل میزان پذیرش می‌توانند در محل قضاوت داوران و مردم قرار بگیرند اما رکسانا با این همه اقبال این شرایط را ندارد.
قرار گرفتن چهار پویانمایی در رقابت با سایر آثار نیز اتفاقی است که نشان‌دهنده پیشرفت عرصه انیمیشن‌سازی در کشور است اما در رابطه با این مقوله هم همچنان بحث بر سر اینکه انیمیشن‌ها چنانچه در جشنواره تخصصی خودشان شرکت کنند بیشتر مجال خودنمایی پیدا خواهند کرد، وجود دارد. تفکیک جشنواره بین‌المللی فجر از بخش داخلی آن هم از دیگر ابتکارات تیم جدید برگزاری جشنواره فجر است که در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت آن باید بهار سال آینده که زمان برگزاری بخش بین‌المللی است، قضاوت شود. در ادامه آثار راه‌یافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را از نظر می‌گذرانیم.
بخش پویانمایی
«افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری جوزانی
«پسر دلفینی ۲» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد امین همدانی
«زال و رودابه» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی سجادی
«ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه کنندگی آرمان رهگذر
بخش مسابقه سینمای ایران
«۱۹۶۸» به کارگردانی امیر مهدی پوروزیری و تهیه کنندگی ایرج محمدی
«آبستن» به کارگردانی مصطفی و محمد تنابنده و تهیه کنندگی جلال تیموری
«آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیه کنندگی محمود بابایی
«اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه کننده مرحوم جلیل شعبانی
«اشک هور» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده
«بازی خونی» به کارگردانی حسین میرزا محمدی و تهیه کنندگی سعید پروینی
«بازی را بکش» به کارگردانی محمد ابراهیم عزیزی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیه کنندگی سید علی احمدی
«پیش مرگ» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی آرش زینال خیری
«تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار و تهیه کنندگی محمدجواد موحد
«ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرین کوب و تهیه کنندگی محسن چگینی
«چشم بادومی» کارگردانی ابراهیم امینی و تهیه کنندگی سجاد نصرالهی نصب
«خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی و تهیه کنندگی محمد کمالی پور
«خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی سعید سعدی
«داد» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی و تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده
«دست تنها» به کارگردانی و تهیه کنندگی امیر حسین ثقفی
«رها» به کارگردانی حسام فرهمند و تهیه کنندگی سعید خانی
«زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان و تهیه کنندگی نیکی کریمی
«زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدر عاملی و تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی
«سون سوز» به کارگردانی رضا جمالی و تهیه کنندگی سلمان عباسی
«شاه نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه کنندگی علی قائم مقالی
«شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی مهدی مددکار
«شوهر ستاره» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و تهیه کنندگی علی اوجی
«صددام» به کارگردانی پدرام پور امیری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند
«صیاد» به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی
«فریاد» به کارگردانی محمدرضا اردلان و تهیه کنندگی بهمن اردلان
«کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان
«گوزن های اتوبان» به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل صفاری
«لولی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی جلیل اکبری صحت
«ماریا» به کارگردانی مهدی اصغری و تهیه کنندگی علی لدنی
«مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی مهدی هاشمی
«موسی کلیم الله به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید محمد رضوی
«ناتور دشت به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و تهیه کنندگی مهدی فرجی

  • نویسنده : سایه برین/ دبیر سرویس