«ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻳﻚ ﺭﻭﺯﻧﺪ ﺗﻜﻪ ﺗﻜﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺒﻲ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﺎﻥ…» محمد شمس لنگرودی در ۲۶ آبان ۱۳۲۹ در لنگرود در خانواده روحانی اما به دنیا آمد. پدرش آیت الله جعفر شمس لنگرودی از روحانیان و امام جمع لنگرود بود. دوران تحصیل او در دبستان کورش و دبیرستانهای امیرکبیر، ملی محمدیه و خیام […]
«ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻳﻚ ﺭﻭﺯﻧﺪ
ﺗﻜﻪ ﺗﻜﻪ
ﻣﻴﺎﻥ ﺷﺒﻲ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﺎﻥ…»
محمد شمس لنگرودی در ۲۶ آبان ۱۳۲۹ در لنگرود در خانواده روحانی اما به دنیا آمد. پدرش آیت الله جعفر شمس لنگرودی از روحانیان و امام جمع لنگرود بود. دوران تحصیل او در دبستان کورش و دبیرستانهای امیرکبیر، ملی محمدیه و خیام شهر لنگرود گذشت داشتن پدری علاقمند به ادبیات و مادری اهل کتاب باعث شد او نیز به شعر و ادبیات علاقهمند شود.
اولین شعر او در دوران دبیرستان در سال ۱۳۴۶ هفتهنامه امید ایران چاپ شد که تقلیدی بود از اشعار نادر نادرپور. او در سال ۱۳۴۸ دیپلم ریاضی گرفت و در مهر ماه سال ۱۳۴۹ تحصیل وارد رشته اقتصاد در مدرسه عالی بازرگانی رشت شد. شمس جوان در فضای فرهنگی و هنری شهر رشت بیش از پیش به هنر و ادبیات علاقمند شد و در آن که سخت تحت تأثیر زندگی و شعر شارل بودلر شاعر فرانسوی بود به تدریس در در دبیرستانهای رشت پرداخت. او در بهمن ماه سال ۱۳۵۳ با مدرک کارشناسی اقتصاد از مدرسه عالی بازرگانی رشت گرفت. در سال ۱۳۵۴ به تهران رفت و در دبیرستان دخترانه خوارزمی به تدریس ادبیات فارسی پرداخت ولی پس از چند ماه به دلایل سیاسی اخراج شد و دوباره به رشت بازگشت.
اولین دفتر شعر
او نخستین دفتر شعرش به نام «رفتار تشنگی» را با هزینه شخصی خود در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. او خود در مصاحبهای گفته که انتشار این کتاب آغازی دیگر در زیبایی شناسی و نوع تفکر ادبی او بودهاست. شمس لنگرودی در سال ۱۳۵۸ از محل کارش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران که دو سال در آنجا مشغول به کار بود، اخراج میشود.
آغاز شهرت ادبی
نام شمس لنگرودی پس از انتشار مجموعههای «خاکستر و بانو» و «جشن ناپیدا» در اواسط دهه ۱۳۶۰ سر زبانها افتاد و پس از چاپ «قصیده لبخند چاکچاک» به شهرت رسید؛ او سپس حدودا دهسال را با سکوت در شعر گذراند و سرانجام در سال ۱۳۷۹، مجموعه شعر «نتهایی برای بلبل چوبی» را منتشر کرد. او هر چقدر در دهه ۷۰ کمکار بود در دهه ۸۰ شمسی جبران کرد وهشت مجموعه شعر جدید در این سالها از او منتشر میشود: «پنجاهوسه ترانه عاشقانه»، «رسمکردن دستهای تو» و «شب، نقاب عمومی است». از این میان، مجموعه شعر «۲۲ مرثیه در تیرماه» از طریق تنها از طریق اینترنت منتشر شدهاست.
سبک ادبی
شمس لنگرودی در ابتدای شروع شاعری تحت تأثیر زبان و نگاه فریدون توللی، فریدون مشیری و نادر نادرپور بود. پس از گذشت اندگی و وارد شدن به فضای جریانات سیاسی آن دوران و به شعر سیاوش کسرایی و در نهایت احمد شاملو تمایل پیدا کرد و بخش بزرگی از اشعار او متأثر از زبان شاملو دانست. پس از کتاب قصیده لبخند چاک چاک بود که به تدریج توانست از تأثیرات شاعران دیگر فاصله بگیرد و و به سبک شخصی خود که سادگی و روانی کلام و مفاهیم به زبان محاوره بود نزدیک شود. او در کتاب «نتهایی برای بلبل چوبی» با آرمانخواهی و نگاه ایدئولوژیک خداحافظی و سعی در ساختن جهان جدیدی در شعرش میکند. زبانساده، کوتاه نویسی، طنز، پرداختن به زندگی روزمره و پر رنگ بودن عشق از ویژگیهای اصلی شعرهای اخیر شمس لنگرودی است.
شمس لنگرودی بازیگر
شمس لنگرودی علاوه بر ادبیات در سینما نیز دست به تجربههایی به عنوان بازیگر زد. او در سال ۱۳۸۹ در فیلم فلامینگو شماره ۱۳ به کارگردانی حمیدرضا علیقلیان در نقش یک شاعر بازی کرد. در سال ۱۳۹۲ در فیلم پنج تا پنج به کارگردانی تارا اوتادی همبازی با رضا کیانیان شد و پس از آن در سال ۱۳۹۳ در فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی به کارگردانی بهتاش صناعیها مجدداً به ایفای نقش پرداخت. که برای بازی در این فیلم کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نهمین جشن انجمن منتقدان سینمای ایران شد. دوباره زندگی به کارگردانی رضا فهیمی در سال ۱۳۹۶ آخرین فیلم اوست که همبازی گلاب آدینه شد. شمس لنگرودی اثری به نام « شعري براي ۲۶ آبان» برای تولد خود سروده است که در ادامه آمده است: