«داستان وست ساید» ساخته «استیون اسپیلبرگ» با فروش تنها ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در اکران افتتاحیه، گیشه را ناامید کرد. فیلم داستان وست ساید به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که اقتباسی مدرن از نمایشنامه عاشقانه رومئو و ژولیت نوشته ویلیام شکسپیر است، در سه روز اول اکران تنها ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار […]
«داستان وست ساید» ساخته «استیون اسپیلبرگ» با فروش تنها ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در اکران افتتاحیه، گیشه را ناامید کرد. فیلم داستان وست ساید به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که اقتباسی مدرن از نمایشنامه عاشقانه رومئو و ژولیت نوشته ویلیام شکسپیر است، در سه روز اول اکران تنها ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کرد و اگرچه پرفروشترین فیلم این آخر هفته شد اما دیزنی و استودیو قرن بیستم را که ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه کردهاند، حسابی نگران کرد. ممکن است فیلم جدید اسپیلبرگ در فاصله بین جشن کریسمس و آغاز سال نوی میلادی تماشاگران بیشتری را به خود جلب کند اما به هر روی فروش ۱۰ میلیون دلاری برای یکی از تحسینشدهترین فیلمهای سال که فقط هم در سینماها اکران شده، شروع چندان خوبی نیست. اگرچه در دوران شیوع کرونا همه فیلمهای موزیکال جدید در جلب تماشاچی مشکل داشتند اما این که داستان وست ساید که یکی از محبوبترین داستانها در تاریخ تئاتر موزیکال است و به کارگردانی یکی از موفقترین کارگردانان هالیوودی ساخته شده، از موزیکال در ارتفاعات (In the Heights) هم شروع کم فروغتری داشته هم برای سینماداران و هم برای استودیوهای شناخته شده نگرانکننده است. داستان وست ساید دومین اقتباس بلند از یک تئاتر موزیکال است که در سال ۱۹۵۷ در برادوی به روی صحنه رفت. فیلمنامه این فیلم را تونی کوشنر نوشته و نقشهای اصلی آن را انسل الگورت و ریچل زگلر بازی میکنند. دیوید ای. گراس، مدیر موسسه مشاوره فرنچایز اینترتیمنت ریسرچ، درباره آینده فیلم جدید اسپیلبرگ در گیشه میگوید: اگر داستان وست ساید بخواهد به سوددهی برسد باید هم در سینماهای داخل آمریکا هم در بازارهای بینالمللی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. این فیلم تاکنون در ۳۷ بازار بینالمللی تنها ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش کرده که مجموع فروش آن در جهان را به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار میرساند. انیمیشن افسون پس از آن که دو هفته متوالی در صدر فهرست پرفروشترین فیلمها بود، این هفته با ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش از ۳ هزار و ۷۵۰ سینما، در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت. این انیمیشن تاکنون در مجموع ۱۵۰ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرده است. شکارچیان روح: افترلایف یکی دیگر از گزینههای محبوب تماشاچیان آمریکایی بود. این فیلم کمدی و علمی-تخیلی در چهارمین هفته اکران با ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروش سومین فیلم پرفروش این هفته در گیشه آمریکا شد و دو فیلم خاندان گوچی (۴ میلیون دلار فروش) و جاودانهها (۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروش) به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم این فهرست ایستادند.
درس تاریخ
سقوط دژ الموت، پايگاه فدائيان شيعه اسماعيليه
نیروهای هلاکوخان [هولاگو] ایلخان مغولی ایران، پسر تولي، نوه چنگيز و برادر قوبيلاي قاآن (خان بزرگ و حکمران چين) ۱۵ دسامبر ۱۲۵۶ میلادی (۲۴ آذر) وارد دژ معروف الموت شدند و آن را که از پایگاههای مهم شيعه اسماعیلیه بود تصرف کردند. رکن الدین خورشاه رئیس دژ در برابر حمله مغولان پس از یک مقاومت کوتاه تسلیم شده بود. اسماعیلیه در آن زمان در نقاط مختلف ایران بویژه در خراسان دارای ۲۳ دژ (قلعه) بودند. هلاکو که از ترور خواجه نظام الملک و تنی چند از قدرتمداران وقت به دست گروه ضربت اسماعیلیه معروف به «فدائیان» آگاه شده بود کمر به قلع و قمع آنان بسته بود. قلعه الموت در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا ـ در کوههای البرز و منطقه رودبار (جنوب ديلمان) ساخته شده و ویرانه آن باقی مانده است. یک امیر دیلمی آن را در نیمه دوم قرن نهم میلادی ساخته و برآن، نام آشیانه عقاب گذارده بود. حسن صبّاح (بزرگشده ری) که در مصر به اسماعیلیه گرویده بود پس از بازگشت به وطن و هنگامي که خودرا در معرض تهديد ملکشاه ـ شاه وقت ـ دید با بکاربردن تدابیری در دهه هشتم سده یازدهم میلادی (با محاسباتی؛ سال ۱۰۸۸) دژ الموت را تصاحب کرده و به ایجاد گروه فدائیان از روستائیان محل دست زده بود. [خرابه اين دژ که در شمال طالقان واقع شده است تا قزوين حدود ۳۰ کيلومتر فاصله دارد] مارکو پولو ایتالیایی (متولّد سال ۱۲۵۴ و متوفي در سال میلادی۱۳۲۴) که در دوران مغولان از ایران دیدن کرد و در سال ۱۲۹۵ میلادی به الموت رفت در سفرنامه خود از فدائیان اسماعیلیه به عنوان «حشّاشین» نام برده و نوشته است که حسن صبّاح و جانشینانش به افراد مأمور ترور قبلا حشیش می دادند.