شلمچه گذرگاه ریلی برای ترانزیت کالا به بصره عراق شود
شلمچه گذرگاه ریلی برای ترانزیت کالا به بصره عراق شود

وزارت کشور در پیشنهادی به کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت، شلمچه را به عنوان مرز مجاز گمرکی ریلی برای ورود و خروج کالا و مسافر به بصره عراق تعیین کرد. به موجب تبصره (۱) ماده (۱۰۳) قانون امور گمرکی، اسکله‌ها، لنگرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و راههای مجاز گمرکی برای ورود و خروج وسایل نقلیه و کالا و […]

وزارت کشور در پیشنهادی به کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت، شلمچه را به عنوان مرز مجاز گمرکی ریلی برای ورود و خروج کالا و مسافر به بصره عراق تعیین کرد.
به موجب تبصره (۱) ماده (۱۰۳) قانون امور گمرکی، اسکله‌ها، لنگرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و راههای مجاز گمرکی برای ورود و خروج وسایل نقلیه و کالا و مسافر و هواپیماهای مشمول تشریفات گمرکی به پیشنهاد کارگروهی به مسئولیت وزارت کشور و با شرکت نمایندگان تام الاختیار گمرک ایران، وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تعیین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
همچنین براساس ماده (۴) قانون امور گذرنامه، ورود به کشور و یا خروج از آن فقط از نقاطی که بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران تعیین و آگهی خواهد شد، مجاز است.
وزارت کشور به همین منظور صرفاً با هدف‌گذاری تردد ریلی در استان خوزستان، پیشنهاد تعیین مرز مجاز در نقطه شلمچه ایران و بصره عراق به عنوان مرز مجاز گمرکی ریلی برای ورود و خروج کالا و مسافر به کشور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت ارایه کرده است.
براساس این گزارش، پیشنهاد اشاره شده اکنون در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مراحل بررسی کارشناسی را سپری می‌کند.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور عنوان کرد:
ممنوعیت ورود خدمه کشتی ۸ کشور به ایران
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور گفت: طبق دستور العمل جدید که توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده، ورود گروه خدمه کشتی از ۸ کشور به ایران ممنوع است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، چنگیز جوادپور درباره تمهیداتی که در بنادر برای مقابله با کرونا وجود دارد، اظهارداشت: طبق دستور العمل جدید که توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده، ورود گروه خدمه کشورهایی از جمله زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا، مالاوی، آفریقای جنوبی، اسواتینی، لسوتو و بوتسوانا به ایران ممنوع است.
وی ادامه داد: ما با جدیت دستور العمل‌ها و قوانین را رعایت می‌کنیم و ورود خدمه کشورهای یاد شده به ایران تا زمانی که مجاز اعلام شود، ممنوع است.
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور گفت: در حوزه سفر دریایی خارجی تنها یک ترمینال مسافری خارجی فعال در بندر لنگه داریم که در هفته تنها دو بار تردد دارد، با این وجود تمامی دستور العمل‌ها به صورت کامل رعایت می شود.
وی تصریح کرد: در بحث سفرهای دریایی داخلی بیش از ۹۵ درصد مسافران که از ترمینال دریایی مسافرت می‌کنند در استان هرمزگان هستند لذا کارت واکسن تمام افراد کنترل می‌شود و در صورتی که مسافری فاقد کارت واکسن باشد به هیچ عنوان اجازه سفر دریایی ندارد.

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد:
ارجحیت نگهداری راه‌ها بر احداث پروژه‌های جدید راهداری
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محمدرضا زمانیان مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد تاکید کرد: امروزه باید در نگهداری و تعمیر راه‌های برون شهری توجه و برنامه‌ریزی بیشتری شود، چنان چه این راه‌ها نگهداری نشوند این سرمایه ملی در فاصله کوتاهی از دست خواهند رفت. بنابراین نگهداری از راه‌های موجود بر تعریف پروژه‌های جدید راهسازی ارجحیت دار.د
وی افزود: یکی از افتخارات در طول تاریخ حمل و نقل و راهداری در کشور مربوط به سال ۱۳۶۲ است، در بحبوحه جنگ تحمیلی، کشتی‌هایی که در بنادر پهلو گرفته بودند، نیازمند عزم ملی رانندگان بود تا بارهایی که دپو شده بود به دست مصرف کنندگان برسند.مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان تصریح کرد: با فرمان رهبر معظم انقلاب رانندگان به این درخواست لبیک گفتند و از این روز به عنوان روز حمل و نقل یاد می‌شود.
زمانیان ادامه داد: رانندگان زیادی در دوره دفاع مقدس حضور داشتند و در این راه تعداد زیادی از هموطنان شهید شدند.
وی افزود: همچنین در سال‌های اخیر شاهد بودیم در ایام اربعین حسینی رانندگان در مدت بسیار کوتاهی به صورت شبانه‌روزی با حضور پرشور به زائران خدمت رسانی کردند.
وی تاکید کرد: حمل و نقل از جمله صنایع مؤثر و یکی از شاخص‌های توسعه در هر کشور است و دولتمردان سعی می‌کنند سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این بخش داشته باشند.مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان ابراز داشت: در کشور ایران هم اتفاقات بسیار خوبی روی داده است، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد جابه جایی کالا و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و جاده اهمیت بسیار بالایی دارد.
زمانیان با اشاره به کار سخت راهداران تصریح کرد: قدر زحمات راهداران و ارزش واقعی این زحمات را کسانی درک می‌کنند که یک روزی در شرایط سخت سرما در جاده‌های کشور مانده باشند و آنجاست که این اهمیت کار راهداران تلاشگر جلوه پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: شغل راهداری تابع زمان و شرایط خاصی نیست، حضور به موقع نیروهای راهداری و خدمات دهی به کاربران اهمیت دارد. به طوری که در این راه هم همه ساله ده‌ها نفر از راهداران در راه خدمت جانشان را از دست می دهند.
وی عنوان کرد: چیزی جز عشق و علاقه نمی‌تواند راهداران را در صحنه نگه دارد و مهم تر از همه آن برکاتی است که در سایه این خدمت در زندگی آن‌ها وجود دارد و موج می‌زند.
زمانیان تاکید کرد: از متولیان تصمیم گیر در پروژه‌ها انتظار می‌رود که به موضوع راهداری توجه بیشتری شود.