شهود فردی و فردیت قابل تکرار نیست
شهود فردی و فردیت قابل تکرار نیست
معاون صدا رسانه ملی در آیین سومین جشنواره ملی رادیویی صدای سخن، گفت: شهود و شعور سرزمین من در پهنه مشرق زمین به زبان، شناسنامه و سخن استوار بوده است و عادات و آداب مردم وطنم ایران پیوسته سخن بوده است ولو اینکه هنر امری شهودی است و شهود فردی و فردیت قابل تکرار و انتقال به دیگری نیست.

به گزارش روزنامه جمله، علی بخشی زاده معاون صدا رسانه ملی در آیین سومین جشنواره ملی رادیویی صدای سخن که به مناسبت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در استودیو ۸ رادیو در سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: سخن آینه روح است و تصورات و امیال گویندگان در آن جلوه گر می‌ شود و طبیعی است هرچه روح بزرگتر باشد جلوه آن دلپذیرتر است فلذا مشرق زمین به سبب سادگی نیازمندی هایش بی نیاز است و انسان باید خردمند باشد تا خردمندان را باز شناسد.
وی افزود: شهود و شعور سرزمین من در پهنه مشرق زمین به زبان، شناسنامه و سخن استوار بوده است و عادات و آداب مردم وطنم ایران پیوسته سخن بوده است ولو اینکه هنر امری شهودی است و شهود فردی و فردیت قابل تکرار و انتقال به دیگری نیست.
معاون صدا رسانه ملی در ادامه خاطرنشان کرد: به گفته قرآن کریم، تنها خدا است که می‌ ماند و تنها فکر می‌ تواند فکر را بفهمد.
بخشی زاده در ادامه اظهار کرد: شاهنامه ابوالقاسم فردوسی، مثنوی منظوم یکی از برترین سرود‌های حماسی جهان است و یاران مردانه پای سخن ایستاده اند فلذا جشن امروز، جشن سخن پارسی است و این جشنواره تنها رویدادی است که از زبان فارسی مرزبانی می‌ کند و امروز ما و یاران صدا افتخار داریم مرزداران سخن هستیم.
وی تصریح کرد: صدای سخن امروز سومین جشن ختام خود را برگزار کرده تا حسن مطلع خود را به خوش آوازی به شنوندگان تقدیم کند.معاون صدا رسانه ملی در پایان گفت: صدای جمهوری اسلامی به خود می بالد که امروز زبان فارسی را پاس میدارد ولو اینکه از روزگار دور رادیو به سخن گویی شهره بوده و از شنیدن تا گوش کردن تفاوت است و ارزش و اهمیت شما پاسداران سخن فارسی را ارج می‌ نهیم و از همکارانم در این راه سپاسگزارم که در این راه برای سربلندی زبان فارسی کوشیده اند.
استفاده از ساختار‌های نوین در جهت پاسداشت زبان فارسی
در ادامه مراسم، سید مرتضی کاظمی دینان رییس شورای سیاستگذاری این جشنواره و مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، اظهار کرد: بدون شک زبان و ادب فارسی پایه فرهنگ و هویت است و سازمان صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه به این مقوله اهتمام ویژه دارد.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر پاسداشت زبان فارسی، گفت: فرمایشات معظم له و اهتمام مدیر سازمان و معاون صدا موجب شد شبکه رادیویی فرهنگ جشنواره صدای سخن را که میراث جشنواره بود، محور کار قرار دهد و تلاش این جشنواره بر این است جریان ساز جدی در پاسداشت زبان فارسی باشد.
مدیر شبکه فرهنگ در ادامه تاکید کرد: فقط رسانه ملی نمی‌ تواند بار عظیم تولید اطلاعات و فرهنگ را به دوش بکشد و همه باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند فلذا امیدواریم برای سال آینده در جشنواره صدای سخن به طور جدی از نهاد‌ها و مسئولان مطالبه گری در زمینه پاسداشت زبان فارسی داشته باشیم ولو اینکه به دنبال این هستیم تا نویسندگی در ساختار رادیو را پیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.
کاظمی دینان در پایان گفت: استفاده از ساختار‌های نوین در جهت پاسداشت زبان فارسی و مطرح کردن اهمیت جایگاه زبان فارسی مورد تاکید و توجه قرار دهیم.
ظرفیت برنامه سازی در بخش معاونت صدا مثال زدنی است
در ادامه این مراسم وحید مبشری دبیر این جشنواره، اظهار کرد: سومین جشنواره رادیویی صدای سخن با عنایت خداوند به سرانجام رسید فلذا این رویداد با تمرکز به پاسداشت زبان فارسی با تاکید معاونت صدا به شبکه فرهنگ سپرده شد.
وی گفت: فراخوان این رویداد ۲۵ اردیبهشت مقارن با بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی تا ۳۰ تیر اعلام شد که متاسفانه حادثه شهدای خدمت و انتخابات ریاست جمهوری، موجب شد برنامه‌ های پیش بینی شده تغییر و مدت زمان فراخوان تا ۲۰ مرداد سال جاری تمدید شود.
دبیر جشنواره صدای سخن در ادامه خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از این جشنواره شد و بخش آموزش و پرورش و رادیو نگار مورد اقبال قرار گرفت و چرخ جشنواره از کار نیفتاد فلذا برنامه سازی در استان‌ ها بسیار چشم گیر و خلاقیت‌ های بسیاری در دورترین نقاط کشور دیده می‌ شود. مبشری در پایان گفت: ظرفیت برنامه سازی در بخش معاونت صدا مثال زدنی است و از معاونت برون مرزی برای دغدغه مندی پاسداشت زبان فارسی در برون مرزی تقدیر می‌ کنم.
زبان فارسی زمینه ساز شکل‌ گیری شاهکار‌های ادبی متعدد است
در ادامه این مراسم حسن انوری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تاکید بر جایگاه زبان و ادبیات فارسی، اظهار کرد: درست‌ نویسی را در سال ۱۳۴۱ یعنی حدود ۶۲ سال پیش به صورت مقاله منتشر کردم و به اهمیت و جایگاه درست‌ نویسی در زبان و ادبیات فارسی پرداختم.
وی در مورد ابعاد اهمیت زبان فارسی، گفت: زبان فارسی در کشوری که دارای قومیت‌ های مختلف است نقشی مهم و اساسی دارد، زیرا رابط بین فرهنگ‌ ها محسوب می‌ شود فلذا این مهم برای ایران بسیار اهمیت دارد، زیرا قومیت‌ های مختلف در این کشور وجود دارد و زبان فارسی توانسته با ایفای نقش رابط نقشی مهم و اساسی در یکپارچگی و وحدت ایجاد کند.
وی تصریح کرد: پیشینه زبان فارسی نیز در نوع خود قابل توجه است فلذا این زبان توانسته بود، پیش از زبان‌ های انگلیسی و فرانسه در بخش‌ های عمده‌ ای از جهان گسترش پیدا کند، بدین ترتیب از مرز‌های هندوستان تا مرز‌های جنوبی اروپا و کشور رم زبان فارسی به عنوان زبان بین الملل و دیپلماتیک محسوب می‌ شد.
انوری شعر حافظ را نمونه‌ ای از توانمندی زبان فارسی خواند و خاطرنشان کرد: هنگامی که کشور بوسنی اقدام به برگزاری برنامه‌ ای برای نگارش شرحی بر اثر حافظ می‌ کند به این معناست که زبان فارسی توانسته گستره خود را در سطح جهان به رخ بکشد.
وی زبان فارسی را زمینه ساز شکل‌ گیری شاهکار‌های ادبی متعدد دانست و تاکید کرد: شاهنامه فردوسی به عنوان برترین اثر ادبی جهان شناخته می‌شود فلذا این اثر در کنار کمدی الهی از کشور ایتالیا، ایلیای هومر از یونان و کتاب رومئو و ژولیت از شکسپیر کشور انگلستان در رقابتی آشکارا به عنوان یادگاری شکوهمند از نبوغ ادبی بشری است.
انوری در پایان با اشاره به ویژگی‌ های برتر زبان فارسی گفت: از آنجا که زبان فارسی یک زبان ترکیبی است و ساخت لغت در آن بسیار آسان است، فرهنگستان ادب فارسی نیز از این خاصیت استفاده کرده و توانسته حدود ۶۰ هزار واژه در مدت کوتاهی ایجاد کند.
آموزش الفبای موفقیت
در ادامه این مراسم داریوش مودبیان ضمن تاکید بر جایگاه زبان و ادبیات فارسی، اظهار کرد: زبان هویت آدمی است فلذا از همان ۱۴ سالگی وارد رادیو شدم و بعد از آن سینما، تلویزیون و تئاتر را تجربه کردم.
وی افزود: شناخت و تکرار در زبان فارسی نکته مهم برای فعالان عرصه هنر است چرا که این مهم برای گویندگان حرف نخست را می‌ زند.
مودبیان در ادامه زبان گفتاری فارسی را همانند یک مثلث دانست و خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مثلث زبان فارسی را توجه به معنی واژگان تشکیل می‌ دهد فلذا این موضوع برای جوانان بسیار مهم است، زیرا بررسی واژه در ریشه سبب می‌ شود، اطلاعات آنان افزایش پیدا کند، بنابراین جوانان و نوجوانان باید همواره فرهنگ لغت را زیر نظر داشته باشند.
وی تصریح کرد: راس دیگر این مثلث واژگان است که عموماً از زبان‌ های دیگر گرفته می‌ شود، اما هنگامی که در جمله به کار می‌رود در ساختار دستوری زبان فارسی قرار می‌ گیرد و تابع زبان فارسی می‌ شو فلذا راس سوم متعلق به بخش آواشناسی است و اهمیت زبان فارسی خصوصاً در رادیو مدیون بخش آواست.
مودبیان در پایان با بیان اینکه زبان فارسی مقوله‌ ای سیال محسوب می‌ شود و در مقابل آن زبان عربی است که زبانی تشدید پذیر است، گفت: اصرار نداشته باشید که واژگان عربی را همانند اعراب تلفظ کنید فلذا این تجربه‌ ای است که من به عنوان کسی که سال‌ها در رادیو فعالیت کردم با آن آشنا شدم ولو اینکه نویسندگان و گویندگان باید آموزش را همواره در دستور کار قرار دهند چرا که ویرایش گفتاری و یا زبان معیار بخش عمیق و جذاب فعالیت‌ های هنری محسوب می‌ شود.
به گزارش جمله، در ایستگاه پایانی این مراسم از سید علی گرمارودی شاعر انقلابی با اهدای لوح رئیس سازمان صدا و سیما تقدیر به عمل آمد.
شایان ذکر است اسامی برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی صدای سخن به شرح ذیل می باشد.
بخش اصلی
– راضیه جوینده با اثر با گزارشگران از مرکز فارس
– حمیرا فراتی با اثر زبان فارسی در فرامرز از رادیو فرهنگ
– متین السادات فیروزی با اثر پرومو پارسی‌ گویان از رادیو ایران
– هانیه پیرامی با اثر نمایش تلخک از خراسان جنوبی
– مریم تقی‌ زاده با اثر قند و عسل از مرکز یزد
– ناصر حامدی با اثر طاووس سخن از رادیو سمنان
– سید حامد موسوی با اثر فارسی نما از رادیو فرهنگ
– الهام نیک‌ بین با اثر نوای دل از خراسان جنوبی
– هنگامه داودی با اثر قرار دانایی از مازندران
– شهلا جمشیدیان با اثر گنجینه فرهنگ از چهارمحال و بختیاری
– محسن رسولی با اثر زبان زنده از رادیو گفت‌و‌گو
– زهرا فدایی با اثر نمایش مرگ از مرکز اصفهان
– ساجد قدوسیان با اثر یک دو صدا از رادیو ایران
– الهه سلحشور با اثر صباگرد از رادیو صبا
– معصومه همتی و صدف پیش احسان با اثر پاسدار ادب از مرکز گیلان
– روح‌الله اسماعیلی با اثر نام من عشق است از رادیو معارف
بخش گوینده برتر
– مریم واعظ پور با اثر شهد و شرنگ از رادیو فرهنگ
بخش ویژه
– غزاله یراقی با اثر از عشق غزلی ساختم از رادیو فرهنگ
– مریم قلی زاده با اثر شهریار ایران از آذربایجان شرقی
بخش آموزش زبان فارسی در مدارس
– الهه مقصودی با اثر آرایه‌های ادبی حس آمیزی از خراسان شمالی
– فاطمه مرادی با اثر تثبیت مبحث فعل ربطی اسنادی از تهران
بخش مردمی
– سمانه رجبی با اثر غلط ننویسیم از مازندران
– مهشاد طاهرشمس با اثر روایت آنها از تهران
بخش رادیونگار
– علی شریفی با اثر گنج با ارزش از رادیو سلامت
– سمیه کشوری با اثر ضرورت بازنویسی متون ترجمه از ایران صدا
بخش رادیونما
– بانو داوری با اثر درست بنویسیم از رادیو گفت‌و‌ گو
– زهرا کولیوند با اثر درست بنویسیم درست بخوانیم از رادیو صبا
بخش فضای مجازی
– سعیده عسگری با اثر غلط ننوسیم از رادیو فرهنگ
– الهام گیوه چی با اثر واژه‌ ها و ریشه‌ ها از رادیو ایران