شکستن تخم مرغ های اصولگرایان در سبد چین
شکستن تخم مرغ های اصولگرایان در سبد چین

جمله ـ گروه بین الملل: تمام آن شعارهای ضرورت نگاه به شرق و اینکه چینی ها چقدر خوب و بامرام هستند و به زودی جای آمریکایی ها را می گیرند در طول یک ملاقات دو روزه رییس جمهور چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر باد رفت و معلوم شد که هیچ گربه ای […]

جمله ـ گروه بین الملل: تمام آن شعارهای ضرورت نگاه به شرق و اینکه چینی ها چقدر خوب و بامرام هستند و به زودی جای آمریکایی ها را می گیرند در طول یک ملاقات دو روزه رییس جمهور چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر باد رفت و معلوم شد که هیچ گربه ای برای رضای
خدا موش نمی گیرد.
چینی ها در اقدامی که برای جمهوری اسلامی غیرقابل پیش بینی اما برای کارشناسان
بی طرف کاملا قابل پیش بینی بود با دو بیانیه اعراب برعلیه ایران همراه شدند. در یکی خواهان کنترل برنامه هسته ای و کاهش تنش با همسایگان شده و در دیگری از ایران خواست درباره جزایر سه گانه تن به معاهدات بین المللی دهد و با طرف اماراتی
گفت وگو کند.
حالا معلوم شد که دشمن اصلی درست بیخ گوش خودمان بود و رفیق راهبردی عملا به دشمنی جدی بدل شد. اصولگرایان که معتقد بودن حسن روحانی و دولتش همه تخم مرغ هایش را در سبد برجامی اروپا و آمریکا گذاشته حالا خودشان با تخم مرغ های شکسته در سبد چین مواجه شدند و تقریبا به هر دری زدند که بگویند اتفاق مهمی نیافتاده. این رسوایی سیاست خارجی تا آنجا پیش رفت که ایرنا خبرگزاری دولت بخش انتقادی بیانیه کشورهای عربی و چین را در خبرش سانسور کرد و ترجیح داد مثل همیشه سنگ فلسطینی ها را به سینه بزند.این بیانیه ها با واکنش های فراوانی
در درون کشور مواجه گردید.

واکنش نرم وزیرخارجه
در نخستین واکنش حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد».
اگرچه انتظار می رفت حداقل وزارت خارجه با یک هشدار جدی سفیر چین در تهران را فرابخواند، اما تنها با یک توییت نرم به مقابله با این تهدید سخت رفت.

آچمز شدن شریعتمداری
در واکنشی دیگر حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان که رسانه مطبوعش پیشتر بارها در مدح و ثنای چینی ها قلم فرسایی کرده بود ناگهان شوکه شد و در چرخشی ۱۸۰ درجه ای ماجرای تایوان را به چین یادآوری کرد. گویا این ایران است که اهرم تایوان را در دست دارد نه ایالات متحده. وی همچنین در گفتگو با فارس لیستی از دلایل قانونی مالکیت ایران بر جزایر سه گانه را طرح کرد، انگار خود چینی ها از این دلایل بی خبر هستند و هیچ مشاور یا کارشناسی در چین وجود ندارد که نقشه های جغرافیایی را بلد باشد.
آقای شریعتمداری یا واقعا معنای این پیام روشن چینی ها را نفهمیده اند یا خودشان را به کوچه علی چپ زده اند. چشم بادامی ها به روشنی گفته اند که در طرف کشورهای عربی ایستاده اند. شریعتمداری و یارانش در حالی آچمز شدند که پیشتر مدعی بودند ایران آنقدرقدرتمند است که همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و در برابر آمریکا، رفقای دست اولی مثل چین و روسیه دارد.
این اتفاق البته احتمال اینکه روسیه هم در صورت قوی تر شدن زیرپای ایران را خالی کند افزایش داده است.
در یک واکنش معنادار دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی به ذکر دو خاطره درباره رویکرد چینی ها پرداخت تا نشان دهد این چین است که مدام در حال سواستفاده از ایران است و در عوض ایران برای ازتا نیافتادن نمایش قدرت می دهد.
از جمله واکنش های رسمی به این بیانیه اظهارات معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران بود.
محمد جمشیدی نوشت که «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.»

ذکر دو بدقولی چینی ها از زبان وزیر دولت روحانی
عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود دو تجربه اش را از زیر پا گذاشتن منافع ملی ایران از سوی چین و بدعهدی این کشور، روایت کرد:
بحث موضع‌گیری چین برای من هیچ تازگی نداشت. چین این رویه را سالهاست که اتخاذ کرده‌است. لیکن، گروهی در تهران به هر دلیلی نمی‌خواستند که نشانه‌های آن را ببینند. شاید هم به دلیل حجم فساد فوق العاده‌ای که پیرامون قراردادهای چینی وجود داشت و دارد.تنها دو نمونه را برایتان ذکر کنم. یکی کلی و دیگری جزیی.
اول اینکه چین سرمایه‌گذاری بسیار بزرگی در توسعه کریدور دریای عمان-بندر گوادر تا چین انجام داده‌است. پروژه‌ای که به گفته‌ای بیش از ۴۲میلیارد دلار ارزش آن است. عبور از کوه‌های هندوکش با تمام ناامنی‌های آن و کشور پاکستان از حیث مهندسی در مقایسه با عبور از یک مسیر موازی نسبتا مسطح از چهابهار تا چین، و تا حد زیادی آماده بهره‌بردای و نیازمند سرمایه‌گذاری یک دهم آن پروژه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. بخش جاده‌ای آن تا حد زیادی موجود است و تنها نیاز به ارتقای سطح سرویس داد و بخش ریلی آن نیز تا حد زیادی اجرا شده است. تنها چیزی که این پروژه را با معنی می کند، دور زدن ایران است .
دوم پروژه برقی کردن راه آهن نهران-مشهد را با هدف سرعت ۲۰۰کیلومتر در ساعت و با ظرفیت حدود ۴۰مییون مسافر در سال با مبلغی در حدود ۲میلیارد دلار قطعی کردم. در سفری که آقای شی چین پینگ به تهران داشت، تنها قراردادی که امضا شد، همین یک قرارداد بود که خود او هم قبل از سفرش به تهران بر آن تاکید کرده بود که می‌خواهم این قرارداد در حضورمن امضا شود. از آن تاریخ تا کنون، قراداد امضا شده متوقف است.

واکنش و طعنه فعالان سیاسی
محمد قوچانی فعل اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در واکنش به موضع‌گیری جدید چین همسو با کشورهای عربی نوشت: آقای رئیسی که مدعی بودند با یک تلفن به رئیس جمهور چین مشکل واکسن کرونا را حل کرده است، حالا باید یک تلفن دیگر به رئیس جمهور مادام العمر چین بزند و این مشکل را هم حل کند!
همچنین حسن هانی‌زاده، کارشناس امور بین الملل هم در گفت و گویی با ایسنا تاکید کرد که «گرایش ناگهانی چین به سمت کشورهای عربی قابل توجه است و جفا و بی‌وفایی چین به ایران تلقی می‌شود.»