شکست بزرگ‌ترین سیل ۳۰ سال اخیر در ۱۹ روز!
شکست بزرگ‌ترین سیل ۳۰ سال اخیر در ۱۹ روز!
سر و صدای سیل چالوس زمانی بلند شد که این اتفاق منجر به قطع آب در مناطقی از تهران شد و ساکنان برخی نقاط این کلانشهر، سه روز در نبود آب زندگی کردند و دسترسی‌شان به مایع حیات، محدود به جیره‌ای بود که با تانکر در محله‌های قطع آب توزیع می‌شد. می‌توان گفت تقریبا تمام محلات تهران قطع آب را تجربه کردند.

۱۸ خردادماه سالجاری بود که سیلی مهیب و بی سابقه در شهرستان چالوس جاری شد. اگرچه همان زمان وقوع سیل، خبر این اتفاق به سمع و نظر اذهان عمومی رسید و فیلم‌ها و تصاویر هولناک مربوط به سیل در فضای مجازی دست به دست شد، اما سر و صدایش زمانی بلند شد که این اتفاق منجر به قطع آب در مناطقی از تهران شد و ساکنان برخی نقاط این کلانشهر، سه روز در نبود آب زندگی کردند و دسترسی‌شان به مایع حیات، محدود به جیره‌ای بود که با تانکر در محله‌های قطع آب توزیع می‌شد. می‌توان گفت تقریبا تمام محلات تهران قطع آب را تجربه کردند؛ محلاتی چند ساعت و محلاتی چند روز. به هرحال بر همه‌مان واضح و مبرهن شد که آنچه رخ داده، یک سیل معمولی و آشنا نیست؛ بلکه رویدادی است که در سی سال اخیر سابقه نداشته است. بلایی طبیعی که پس از وقوع، مسیر ۳۰۰ متری از حجم سنگین گل و لای ایجاد کرد و مسیر آب شرب تهران را مسدود کرد. هدف از یادآوری این اتفاق، این است که روز گذشته،  محور کرج – چالوس با تلاش شبانه روزی راهداران بازگشایی شد. اگرچه قطعی آب پس از چهار روز به طور کامل رفع و رجوع شد اما بازسازی شرایط جاده سیل‌زده و بازگشت راه‌ها به حالت معمول، دیروز به طور کامل انجام شد تا پرونده مشکلات ناشی از سیلی که در ۳۰ سال اخیر بی سابقه بود، بسته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اعلام این خبر نوشت: پس از ۳ هفته تلاش شبانه روزی محور کرج – چالوس حدفاصل میدان امیرکبیر تا شهرستانک، مسیر رفت و برگشت که به دلیل جاری شدن سیل مهیب مسدود شده بود بازگشایی شد. سیلی که در ۳۰سال اخیر بی سابقه بود. به همکاران پرتلاشم در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خدا قوت می‌گویم. در ادامه نگاهی به ابعاد مختلف این رخداد طبیعی و تلاش راهداران برای رفع و رجوع آن می‌اندازیم.

 

مدیریت بحران از ساعات ابتدایی

دو روز پس از وقوع این سیل عظیم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز مجموعه اقدامات در دست اجرا برای عبور از بحران را تشریح کرد و گفت: عملیات بهسازی و آواربرداری نقاط آسیب‌دیده محور چالوس آغاز شده تا هرچه سریع‌تر این محور بازگشایی شود.

وی افزود: از همان ساعات اولیه آغاز بارش‌ها اکیپ‌های راهداری شامل ۵۰ نفر نیروی عملیاتی و پشتیبان به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری به این محور اعزام شدند تا به کاربران جاده‌ای خدمت‌رسانی کنند.

این مسئول بیان کرد: با تلاش راهداران البرزی و نیروهای امدادرسان تمامی افرادی که در سیل متوقف شده بودند توسط ۶ دستگاه اتوبوس به کرج منتقل و ۱۲۰۰ خودروی گرفتارشده در این محور نیز از مسیر جایگزین خارج شدند.

زندی‌فر اظهار کرد: در حال حاضر عملیات پاکسازی محور به همت نیروهای راهداری استان انجام شده است اما به علت آب‌بردگی برخی نقاط مثل محدوده تونل شماره پنج، گالری تکاوران و پیچ خزنکلا مسیر تا بهسازی کامل آن مسدود خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز تصریح کرد: برای بازشدن هرچه سریع‌تر این محور از ساعت پنج صبح عملیات بهسازی و آواربرداری در نقاط آسیب‌دیده با همکاری نیروهای راهداری استان‌های مازندران، تهران و قزوین آغاز شده است تا هرچه زودتر شاهد بازگشایی جاده کرج-چالوس باشیم.

 

شرح ابعاد عظیم حادثه

چهارروز پس از وقوع سیلاب، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، با اعلام اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محور اصلی تلاش و فعالیت شبانه روزی برای حل این بحران است، درباره ابعاد حادثه گفت:  در چندین نقطه جاده و کوه ریزش کرده است و حجم عظیمی از سنگ و خاک به سمت پایین حرکت کرده و کلا در چند نقطه جاده مسدود است. در تونل شماره دو و سه بین دو تونل حادثه اصلی را شاهد بودیم. این حجم سنگین سنگ و خاک وارد این دو تونل شده و تا سقف تونل خاک جمع شده بود که همکاران در اداره راه نسبت به جمع‌آوری این خاک و سنگ‌ها اقدام کردند. همین خاک و سنگ‌ها در ادامه مسیر تونل، به سمت سد حرکت کرده و سرازیر شده و در مقابل سد تجمع عظیمی داشته که مثل یک کوه شده است.

عبداللهی از اقدامات هلال احمر نیز تشکرد کرد و گفت: هلال احمر هم مأموریت خود را برای انتقال  افراد و خودروهایی که در مسیر مانده بودند انجام داد و در ادامه یک اطمینان لازم پیدا کرد که خودرویی مفقود نباشد. بیش از ۱۲۰۰ خودرو در این مسیر بودند که تعدادی در دریاچه پشت سد افتاده بودند و تعدادی هم در شیارها و کانال‌های انحرافی رودخانه‌ها گیر کرده بودند که خارج شدند. خوشبختانه روز اول و دوم کشته‌ای نداشتیم. بعد از ۳ روز اعلام ۲ مفقودی داشتیم که خانواده یک از این مفقودین  در تجسس‌ها همراه ما هستند. یک آقا و یک خانم مفقود هستند که دوستان در تلاش برای پیدا کردن آنها هستند.

 

رفع ۸۰ درصد بحران در کمتر از دو هفته

۱۱ روز پس از وقوع سیل، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز درباره آخرین وضیعت پاکسازی و بازگشایی محور سیل‌زده گفت: پاکسازی محور تقریبا رو به پایان است و فقط در محدوده بین تونل دو الف و ب که بیشترین حجم گل و لای را داشتیم بخش از کار باقی مانده که آن هم با تلاش نیروهای راهداری در حال انجام است.

وی افزود: در سیل اخیر هشت نقطه محور آسیب زیادی دید که عملیات ایمن‌سازی و اصلاح این نقاط نیز بلافاصله بعد از پاکسازی و آوربرداری آغاز شد و تاکنون ۸۰ درصد کار انجام شده است.

طبق گفته های زندی فر، در فاصله کمتر از دو هفته از وقوع سیل، ۸۰ درصد از آسیب ها رفع و رجوع شده بود و این در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی، آمار خوب و قابل افتخاری محسوب می‌شود.

سرانجام در نتیجه این تلاش‌ها، روز گذشته وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راهداری استان البرز، خبر خوش پایان یافتن جریان رسیدگی به خسارات ناشی از سیل را اعلام کردند تا رفع و رجوع این بلای طبیعی عظیم در کمترین زمان ممکن (۱۹ روز)، برگ زرین دیگری در کارنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باشد.

 

روزنامه جمله