شکست معنادار در اجرای برنامه هفتم
شکست معنادار در اجرای برنامه هفتم
سخنگوی فراکسیون امنیت انرژی مجلس با انتقاد از روند کند احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر گفت: تاکنون حتی یک‌هفتم نیروگاه‌های مورد تاکید در تفاهم نامه هم وارد مدار نشده است.

انتقاد این نماینده به توافقی است که بر اساس آن قرار بود برخی صنایع مادر و انرژی بر برای تأمین نیازهای خود اقدام به ساخت نیروگاه کنند و بر اساس قانون، برق خود را از طریق احداث نیروگاه تأمین کنند. اما این اتفاق هنوز نیافتاده و عقب ماندگی صنایع از ساخت نیروگاه جدی است
تفاهم نامه‌ای میان وزارت صمت و نیرو برای اجرای طرح مذکور منعقد شده با این وجود روند احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی‌بر به کندی پیش می‌رود و تاکنون حتی یک‌هفتم نیروگاه‌های مورد تاکید در تفاهم نامه هم وارد مدار نشده است.
اما صنایع کمبود منابع ارزی و تحریم‌ها را ازجمله موانع بزرگ ساخت نیروگاه می‌دانند و از سوی دیگر واحدهای تولیدی از قطعی برق خسارات زیادی دیده اند و این مسئله موجب از بین رفتن ارزش افزوده صنعت شده است.
در همین رابطه رئیس خانه صمت ایران گفته است که: این مشکلات زیرساختی گریبان بخش تولید و صنعت کشور را گرفته است؛ قبلاً اعلام شده بود که قطعی برق واحدهای تولیدی هفته‌ای یک روز خواهد بود اما کم کم به هفته‌ای دو روز رسیده که نگرانی زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.
کارشناسان معتقدند خساراتی که قطعی برق به تولید وارد می‌کند قابل جبران نیست زیرا زنجیره تولید بهم می‌خورد، مواد اولیه از بین می‌رود، کارگر تکلیف خود را نمی‌داند و… متأسفانه هیچ کسی هم پاسخگو نیست که چگونه می‌توان شرایط تأمین برق تولید را اصلاح کرد.یکی از بزرگترین زیان دیدگان قطعی برق صنایع فولادی هستند، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای به وزارت نیرو ضمن انتقاد از اجرایی نشدن توافقات فیمابین، اعلام کرد: از روز ۲۰ تیر ماه به دلیل محدودیت‌های شدید برق، تقریباً تولید فولاد کشور متوقف شده است.
به گفته فعالان عرصه فولاد به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد دلار خسارت مربوط به عدم النفع تولید داشتیم.
از سوی دیگر در سال ۱۴۰۱ ارزش افزوده بخش ساخت صنعتی دو تریلیون و هشتاد و شش هزار میلیارد تومان بوده است. از طرف دیگر باید توجه کرد هر سال وضعیت نسبت به سال قبل بدتر می‌شود. جالب اینجاست که در سال ۱۴۰۱ قطعی برق برای صنایع شش ساعت در هفته بوده است اما در سال ۱۴۰۲ به دوازده ساعت در هفته افزایش یافته و امسال، یعنی در سال ۱۴۰۳، میزان تعطیلی صنایع به بیست و چهار ساعت در هفته رسیده است. آن وقت با واژه‌پردازی می‌گویند که مدیریت کردیم و تعطیلی یک روز در هفته است. در همین تعطیلی بیست و چهار ساعت در هفته، هم بانک سودش را می‌گیرد و هم صنعتگر باید حقوق کارگرش را بدهد اما نه وزیر صمت و نه وزیر نیرو هیچ توجهی به این موضوع ندارند.
در همین رابطه رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تایید بحران در بخش صنعت، می‌گوید: واقعیت این است که ما از ده سال قبل بحران امروز را پیش‌بینی می‌کردیم. همان ده سال قبل به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت را در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند که اگر این مهم محقق شده بود، امروز با برخورداری از مزارع خورشیدی، بحرانی در بخش برق نداشتیم. آلمان این مسیر را رفته است اما متاسفانه بی‌توجهی بخش دولتی به پیشنهادات بخش خصوصی در نهایت به زیان بخش خصوصی تمام می‌شود و امروز ما متضرر اصلی هستیم چرا که بخش خصوصی برق کافی برای تداوم فعالیت ندارد.

  • نویسنده : ملیحه منوری _ سردبیر