شیرین ولی شکننده!
شیرین ولی شکننده!
تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی‌گری «امیر قلعه‌نویی»، در آخرین روز هفته گذشته با کسب دومین سه امتیاز پیروزی برابر تیم ملی هنگ کنگ، صعود خود را از مرحله گروهی این رقابت‌ها قطعی کرد.

سایه برین روزنامه نگار – تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی‌گری «امیر قلعه‌نویی»، در آخرین روز هفته گذشته با کسب دومین سه امتیاز پیروزی برابر تیم ملی هنگ کنگ، صعود خود را از مرحله گروهی این رقابت‌ها قطعی کرد. تیم ایران در اولین رقابت خود نیز با نتیجه مقتدرانه ۴ بر یک، برابر تیم ملی فوتبال فلسطین به پیروزی رسید. این در حالی است که عنصر شگفتی‌سازی در فوتبال، دوستداران این ورزش را شگفت‌زده کرده و گویی رقم خوردن برخی نتایج راه را برای شاگردان ژنرال قطعی کرده‌است. باخت ژاپن برابر تیم ملی عراق، که بسیاری از مخاطبان فوتبال این تیم را رقیب ایران در فینال می‌دانستند، از دستاوردهای غیرمستقیم تیم ملی کشورمان در این تورنمنت است؛ شایان ذکر است از دیگر شگفتی‌های این رقابت‌ها، کسب امتیاز فلسطین برابر اماراتی است که رقابت‌ها را با پیروزی مقتدرانه سه بر یک آغاز کرده بود. حال با گذشت دو روز از دومین پیروزی ایران، متن پیش‌رو گزارشی از واکنش‌ها به عملکرد تیم ملی ایران را ارائه می‌دهد.

ژنرال چه می‌گوید؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امیر قلعه‌نویی پس از برتری یک بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ در دومین بازی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، اظهار داشت: «خوشحالیم سه امتیاز بازی را گرفتیم و بازی خوبی انجام دادیم، ولی این همه موقعیت خراب کردن مربی را به سکته می‌اندازد. ما موقعیت‌های زیادی از دست دادیم و امکان داشت در ۱۰ دقیقه آخر تنبیه هم بشویم. همین که سه امتیاز را گرفتیم و صعود کردیم خیلی خوشحالیم.»
قلعه‌نویی ادامه داد: «امکاناتی در هشت سال گذشته در اختیار تیم ملی بود که باید آنها را قبول کنیم، از رئیس جمهور وقت که در خدمت تیم ملی بود تا هزینه‌های آنچنانی که برای تیم ملی می‌شد. بازیکنان فعلی جوان‌تر بودند، ولی آنقدر انتقاد نمی‌شد. از شماها تعجب می‌کنم و باید کمک کنید. می‌دانید که برخی افراد بُخل و حسادت دارند و نمی‌خواهند تیم ملی نتیجه بگیرد، ولی کسانی که انتقاد می‌کنند همان‌هایی هستند که در هشت سال گذشته انتقاد نمی‌کردند. تیم ملی در دوره‌های قبلی از رئیس جمهور وقت که در اختیارشان بود گرفته تا پول‌های آنچنانی و کمپ‌های آنچنانی در اختیار تیم ملی بود. چرا آن موقع انتقاد نمی‌کردند؟ دو حالت داشته است یا جرأت نداشتند یا بخل و حسادت دارند و می‌خواهند این تیم ملی را بزنند. در گذشته با فلسطین مساوی می‌کردند و می‌گفتند خیلی نتیجه خوبی بود، ولی ما می‌بریم چیزی نمی‌گویند. اردن را در کشورش بردیم، ولی دیدید چقدر انتقاد کردند، اردنی که بازی خودش را برد. وقتی می‌بریم حمله می‌کنند، ولی در هشت سال گذشته گل و بلبل بود و حمله‌ای نمی‌کردند! منِ قلعه‌نویی ایراد دارم ولی بازیکنان زحمت می‌کشند. اعضای کادر فنی‌مان به روز است و علمی کار می‌کنند. کسانی که این رفتارها را می‌کنند، چرا در هشت سال گذشته این کار را نکردند؟! آن وقت که تیم ملی که امکانات داشت و بازیکنان جوان‌تر هم بودند.»

از دیدگاه رسانه‌های جهان
مروری بر نگاه رسانه‌های جهان به عملکرد تیم ملی و قطعی شدن صعود این تیم نیز جالب توجه است. به گزارش طرفداری، سایت روزنامه آبولا پرتغال با تیتر: (ایران همراه با طارمی راهی مرحله بعد شد)، به خبر این دیدار پرداخته‌است. در مطلب سایت این روزنامه آمده، ایران که مهدی طارمی مهاجم تیم پورتو را در ترکیب خود دارد توانست با برتری برابر هنگ کنگ به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا صعود کند.
به گزارش ایسنا، روزنامه الرای در گزارشی به پیروزی ایران در این بازی واکنش نشان داد و نوشت: ایران هم با پیروزی برابر هنگ کنگ به صف تیم‌های صعود کننده به دور بعد پیوست. سطح این بازی متوسط بود و دو تیم در بعضی از دقایق کنترل بازی را در دست داشتند.الرای در ادامه نوشت: بازی ایران و هنگ کنگ دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه نخست این ایران بود که کنترل توپ و میدان را در اختیار داشت و فرصت‌های زیادی را روی دروازه حریف خلق کرد که البته تنها یک توپ به گل تبدیل شد اما در نیمه دوم هنگ کنگ دندان‌های خود را برای حریف نمایان کرد و با شدت فشار آورد به طوری که فرصت‌های زیادی را از دست داد و نتوانست دروازه ایران را باز کند. در نهایت ایران با یک گل توانست در این بازی به پیروزی دست پیدا کند و با ۶ امتیاز صعودش را به دور بعد قطعی کند.
به گزارش مهر، پیش از این بازی نیز پس از پیروزی مقتدرانه برابر تیم ملی فلسطین، پایگاه خبری «dailysports» نوشت: پیروزی ایران برابر فلسطین غافلگیرکننده نبود. بازیکنان ایران در این مسابقه با به ثمر رساندن ۳ گل قبل از دقیقه ۳۸ وضعیت خوب خود را به رخ کشیدند.پایگاه خبری «gulf-times» نوشت: فلسطین در این دیدار فقط ۶۴ ثانیه دروازه خود را بسته نگه داشت اما این مسابقه چیزی فراتر از فوتبال بود و پیش از شروع بازی، بازیکنان و هواداران در ورزشگاه «اجوکیشن سیتی» به احترام مردم فلسطین یک دقیقه سکوت کردند.روزنامه «lequipe» فرانسه هم عنوان «موفقیت آرام» را برای این بازی برگزید و نوشت: ایران با نتیجه ۴ بر یک فلسطین را شکست داد و پیش از شروع مسابقه هواداران برای ادای احترام به قربانیان فلسطینی یک دقیقه سکوت کردند.رسانه ایتالیایی «vocegiallorossa» هم به نیمکت نشینی سردار آزمون در نیمه اول و ورودش به زمین در نیمه دوم اشاره کرد نوشت: سردار آزمون در نیمه دوم وارد زمین شد و موفق شد گل چهارم تیم ملی ایران را به ثمر برساند.«romanews» که رسانه نزدیک به باشگاه رم است نوشت: جام ملت‌های آسیا به بهترین شکل برای آزمون آغاز شد و با پیروزی ۴ بر یک برابر فلسطین همراه شد.شبکه تلویزیونی «beinsports» هم بر سکوت یک دقیقه‌ای بازیکنان به احترام مردم فلسطین اشاره کرد. مجله فوتبالی «sofoot» هم گفت: ایران برابر فلسطین با ثبات بود. سردار آزمون گلزنی کرد اما طارمی موفق به گلزنی نشد و فصل باشگاهی خود را به تصویر کشید.

بردیم؛ ولی خفیف!
تیم ملی ایران توانست هنگ کنگ را شکست دهد اما اشتباهات فردی و تیمی بازیکنان منتقدان فوتبال را نگران کرد. در حدی که حتی به گزارش ایرنا، عصبانیت قلعه‌نویی روی نیمکت به خوبی نشان می‌داد که او از عملکرد شاگردانش راضی نیست.ذکر یک نکته مهم خالی از لطف نیست که بر اساس آمار، در تمام موارد از هنگ کنک دست بالاتر را داشتیم، نتیجه پیروزی‌بخش را به دست آوردیم و «رامین رضاییان»، بهترین بازیکن زمین نیز از تیم ایران بود. با تمام این‌ها با گذشت دو روز، شاگردان قلعه‌نویی از انتقادات در امان نیستند. مخاطبان را به یاد دوران سرمربی‌گری «کارلوس کی‌روش» که مجموعه‌ای از شادی و بزرگ‌نمایی دستاوردهای پوچ تیم ملی، جایزه‌های نجومی، باخت های حقارت‌آمیز و طلبکار بودن کادر فنی بود می‌اندازیم اما به‌هیچ‌عنوان قصد نداریم آن برخورد را تایید کرده و برای امروز توصیه‌اش کنیم. حتی شاید برخوردی که امروز با تیم ملی می‌شود و به واقعیت نزدیک‌تر است، بیشتر استاندارد و نرمال باشد اما برای اینکه کمی هم نیمه پر لیوان را ببینیم و فراموش نکنیم که دو پیروزی متوالی کسب کرده‌ایم، یادآوری شادی و هیجان پس از باخت‌های غیرقابل جبران تیم کارلوس کی‌روش، خالی از لطف نیست!

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین