رئیس اتحادیه دام سبک گفت: صادرات دام زنده به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز متوقف شده است. افشین صدر دادرس از توقف صادرات دام زنده خبر داد و گفت: حدود ۲ هزار رأس دام قرار بود از منطقه فسای استان فارس به هرمزگان برود و از آنجا به خارج از کشور صادر شود که جلوی […]
رئیس اتحادیه دام سبک گفت: صادرات دام زنده به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز متوقف شده است. افشین صدر دادرس از توقف صادرات دام زنده خبر داد و گفت: حدود ۲ هزار رأس دام قرار بود از منطقه فسای استان فارس به هرمزگان برود و از آنجا به خارج از کشور صادر شود که جلوی آن را گرفتند. وی اضافه کرد: در این زمینه تماسهایی که با سازمان دامپزشکی کشور و شرکت پشتیبانی امور دام داشتیم و پیگیریهایی انجام دادیم که در نهایت آنها به ما اعلام کردند که دستور آمده جلوی صادرات را بگیریم. دادرس درباره دلیل این توقف صادرات عنوان کرد: گفته می شود به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار چنین اتفاقی افتاده است. دادرس افزود: در حالیکه قیمت دام زنده طی حدود ۴۵ روز گذشته ۳ تا ۴ تومان افزایش داشته اما توزیع کنندگان گوشت در بازار مدعی شده اند که در این مدت قیمت گوشت روزانه ۳۰۰۰ هزار تومان بالا رفته است. این فعال صنفی ادامه داد: به وضوح می توان دید که افزایش قیمت گوشت ربطی به صادرات ندارد و مربوط به کسانی است که بازار عرضه گوشت را در اختیار دارند. وی گفت: در کل ۲۰۰۰ رأس دام به کشور عراق صادر شد.
دریافت مالیات ازتولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال
معاون سازمان امورمالیاتی گفت: از کارخانههای سازنده و یا مونتاژ کننده داخلی و یا واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت میشود. محمد مسیحی افزود: بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانههای سازنده و یا وصلکننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است. وی گفت: با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ و بر اساس تبصره (۲) ماده (۳۰) قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانههای سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده میشود. مسیحی افزود: واردکنندگان و کارخانههای سازنده و مونتاژ کننده انواع خودرو، ضرورت دارد از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد (۱%) برای انواع خودروهای تولید داخل و دو درصد (۲%) برای انواع خودروهای وارداتی اقدام کنند.
کسبه باید در طرح سامانه جامع تجارت شناسه بگیرند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد دریافت کد ملی از خریداران لوازم خانگی، با بیان اینکه روند تولید و عرضه کالا در سامانه جامع تجارت رهگیری میشود، اظهار کرد: باید تولیدکننده در زمان خروج کالا از درب کارخانه ضمن درج شناسه و کد رهگیری کالا در سامانه، اعلام کند که مقصد آن کجاست. بنکدار نیز با دریافت کالا در سامانه تجارت باید مشخصات دریافتی آنها را اعلام کند. پازوکی گفت: در این مسیر بنکدار محصولات را از طریق خرده فروشان به بازار عرضه میکند. البته در برخی از موارد فروشهای عمده نیز صورت میگیرد، اما ۹۹ درصد معاملات در خرده فروشیها صورت میگیرد. بر همین اساس خرده فروش نیز باید از خریدار کد ملی را در ازای فروش کالا دریافت کند. پازوکی افزود: منتهی مردم در ارائه کد ملی خود به فروشندگان چندان راحت نبودند از این رو قرار شد فعلاً به صورت موقت یک مقدار وضعیت را تسهیل کرده و اگر خریداری کد ملی خود را ارائه نکرد، کالا تحویل وی شود زیرا وضعیت کالا از طریق سامانه جامع تجارت رهگیری شده و مشخص است که کالا عرضه شده و احتکار نشده است. وی تصریح کرد: البته کسبه باید در طرح سامانه جامع تجارت شناسه بگیرند و در قالب این طرح خرید و فروش کنند.
انباشت ۱۷۸ هزار خودروی ظاهرا ناقص در پارکینگ های خودروسازان
بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، بالغ بر ۱۷۸ هزار خودرو ظاهرا ناقص در پارکینگها انباشت شده است. اشکان میرمحمدی اظهار کرد: اگر عزم و اراده و روحیه جهادی باشد امکان تأمین قطعات خودروهای ناقص فراهم است. بازرسکل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: برداشت ما این است که نیاز به نهادی تنظیم کننده برای تأمین قطعات وجود دارد. میرمحمدی با بیان این که مدیریت زنجیره تأمین مطلوب نبوده است، گفت: خودروسازان مجبورند پیش فروش کنند، زیرا زیان انباشته و مشکل نقدینگی دارند. در ادامه سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد شدید از انحصار در صنعت خودرو، گفت: خودروسازها قطره چکانی خودروها را عرضه میکنند تا با انباشت تقاضا بتوانند قیمتها را افزایش دهند. موسوی با بیان این که مشکل همان مافیای خودروسازی است، گفت: خودرو افزایش قیمت خورد، اما با وجود تأمین نقدینگی خودروسازها حتی طلب قطعه سازها را هم ندادند. وی با انتقاد از مدیران خودروسازی و مدیریت دولتی حاکم بر صنعت خودرو گفت: بر اساس گزارشها فقط ۱۰ درصد خودروهای انباشت شده نیاز به قطعاتی مثل چیپ ست دارند. موسوی با انتقاد از سو مدیریت اساسی در صنعت خودرو گفت: مدیران صنعت خودرسازی ناکارآمد هستند.
افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز
نسبت به سال گذشته
سخنگوی شرکت ملی گاز از افزایش ۲۰ درصدی مصرف گاز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در شرایط فعلی نیازمند مدیریت مصرف از سوی مشترکان هستیم. محمد عسگری با بیان اینکه مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید که حدود ۷۰ درصد تولید گاز کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: اکنون تولید گاز طبیعی در حداکثر مقدار خود است. وی با تاکید بر اینکه شاهد روند افزایشی مصرف گاز در کشور هستیم، گفت: اکنون روزانه حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب به بخش صنعت و روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب به نیروگاهها اختصاص یافته است که اگر مصرف در بخش خانگی افزایش یابد، این مقدار گازرسانی به این دو بخش هم کاهش مییابد. وی با تاکید بر لزوم رعایت در میزان مصرف و صرفه جویی در گاز، تاکید کرد: لازم است همه مشترکان نسبت به این مهم حساس باشند؛ دمای ۱۸ تا ۲۱ را مدنظر قرار دهند، از لباسهای گرم در داخل منزل استفاده کنند و برای گذر از این چالش همراهی لازم را با شرکت گاز داشته باشند. به گفته عسگری، هر چه میزان صرفه جویی افزایش یابد منافع آن بیشتر است، چرا که با افزایش مصرف محدودیتها به سمت صنعت و تولید حرکت میکند.