صداقت ندارید؛ توجیه می‌کنید!
صداقت ندارید؛ توجیه می‌کنید!
مدیران ما هنوز نفهمیدند که مدیریت نوعی دانش است و نیاز به ابزارهای خاصی دارد و مدیر باید به مهارت‌هایی مسلح شود و طرح و برنامه بنویسد تا بتواند کشور را بر ریل توسعه به جلو براند در غیر این‌صورت با مشاهده کارها و تکالیف پیچیده، نام و نام خانوادگی خود را نیز از یاد خواهد برد

گروه سیاسی

یکی از ویژگی‌های بارز سیاسیون و مدیران ما که قبل و بعد از انتخابات به‌کرات مشاهده کردیم این است که فرد مورد نظر که خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده است، پیش از برنده شدن و در فضاهای انتخاباتی، حرف‌ها و سخنانی می‌گوید که برای همه مردم دل‌چسب است به‌عنوان نمونه، کسی که کاندیدای شورا است، وعده داشتن طرح و برنامه برای افزایش درآمد شهرداری می‌دهد، فردی که نامزد نمایندگی مجلس می‌شود، وعده افزایش حقوق معلمان و کارگران را می‌دهد و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز جناب رییسی وعده ساماندهی بورس را داده بود و از ضرورت کنترل و نظارت بر بازار خودرو و تورّم گفته بود اما پس از ورود به کرسی مورد نظر خود نیز سراغی از شعارهای خود نمی‌گیرند و اگر فردی این شعارها را پیگیری کنند نیز با توجیه مدیران مربوطه مواجه می‌شوند.

وزیر ارتباطات روز گذشته سخنی را از سر صداقت گفت که لازم است سایر مدیران، وزیران و حتی رییس‌جمهوری از وی درس بگیرند. عیسی زارع‌پور گفت: من در گذشته قبل از اینکه وارد وزارت ارتباطات شوم، نسبت به بسیاری از مسائل انتقاد داشتم اما زمانی که وارد شدم، دیدم واقعا فرد قبلی که جای من نشسته بود-محمدجواد جهرمی-، به بهترین شکل ممکن برخی از موضوعات را مدیریت کرده است. شاید اگر من در آن وضعیت زمانی قرار داشتم شاید می‌توانستم ۲۰ درصد تصمیم بهتری بگیرم.
رییس‌جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی در پاسخ به چند اقدام فوریتی خود مدعی شده بود به وضعیت بورس می‌رسد و آن را سامان می‌دهد تا بیش از این کسی متضرر نشود اما از روزی‌که وارد پاستور شد تا امروز قدمی برای بورس برنداشت و گویا بورس برای ایشان چندان اولویت ندارد در شرایطی که بسیاری سرمایه و امید خود را در این چند ماه از دست دادند.
بسیاری از سیاسیون و مدیران این دوگانگی در زمان رقابت‌ها برای به دست آوردن کرسی مدیریت و زمانی که وارد کرسی تصمیم‌گیری شدند را دارند و امروز خرسندیم که وزیر ارتباطات، صادقانه اعتراف کرد که من پیش از رسیدن به وزارت، نمی‌دانستم تا چه اندازه این کار دشوار است و «محمد جواد جهرمی» مدیریت خوبی بر این مجموعه داشت.
بیان صادقانه وزیر دولت سیزدهم در حالی است که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر ثبات نرخ خودرو، چرا شاهد افزایش قیمت ۱۸درصدی خودروها بودیم، گفت: دستور رییس‌جمهور طبیعتاً این نبود که قیمت خودرو هرگز در هیچ دوره‌ای افزایش پیدا نکند بلکه فرایند قانونی برای افزایش قیمت باید مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش اخذ می‌شد که این اقدام انجام نشده بود.
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت ارز گفت: در زمینه ارز جلسات متعددی با حضور معاون اول رییس‌جمهور و نماینده دادستانی تشکیل و اقدامات متعدد از جمله بازداشت اخلالگران ارز انجام شد.
در زمینه این سخنان سخنگوی دولت باید بگوییم جناب جهرمی به جای این‌که مانند وزیر ارتباطات صادقانه اعتراف کنند که ما در مدیریت اجرایی ملی سابقه نداشتیم و بسیاری از چَم و خَم‌های مدیریت را نمی‌دانستیم و امروز که وارد کار شدیم فهمیدیم بسیاری از این کارها، در حرف آسان و در اجرا غیرممکن است، مانند بسیاری به توجیه کردن روی آورد و تلاش دارد این‌گونه وانمود کند که جناب رییسی و تیم اقتصادی وی وعده ثبات اقتصاد، افزایش اشتغال و تولید نداده بود و اساساً ما نمی‌دانیم فرایند قانونی برای افزایش قیمت یعنی چه؟
در همین زمینه وزیر صمت نیز گفته بود افزایش نرخ خودروهای داخلی به دلیل افزایش نرخ تورم صورت گرفت که باید از ایشان پرسید چرا نرخ تورم را کاهش ندادید که احتمالاً در آن‌صورت خواهند گفت در صد روز که نمی‌شود نرخ تورم را کنترل کرد.
این اظهار نظرها غالباً به دلیل فقدان تخصص در بدنه دولت صورت می‌گیرد همان‌گونه که یکی از مدیران اقتصادی دولت در دوران انتخابات، اسکناس هزار تومانی از جیب بیرون آورد و بر کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی تأکید داشت اما امروز که در تیم اقتصادی دولت حضور دارد هرگز چنین حرفی بر زبان نمی‌آورد.
مدیران ما هنوز نفهمیدند که مدیریت نوعی دانش است و نیاز به ابزارهای خاصی دارد و مدیر باید به مهارت‌هایی مسلح شود و طرح و برنامه بنویسد تا بتواند کشور را بر ریل توسعه به جلو براند در غیر این‌صورت با مشاهده کارها و تکالیف پیچیده، نام و نام خانوادگی خود را نیز از یاد خواهد برد.