سایه برین روزنامه نگار – چند روزی است که مصاحبه «اصغر پورمحمدی»، از ناظران سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویرفراگیر (ساترا) با «اکبر نبوی» در مجله تصویری قاف در فضای مجازی در حال دستبهدست شدن است.
پورمحمدی دو دوره ریاست شبکه سه سیما، ریاست شبکه پنج سیما و معاونت سیما، قائممقامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته حضور بیش از دو دهه در متن تصمیمگیریها و برنامهسازیهای تلویزیون را در کارنامه خود دارد. مصاحبه اخیر او ابعاد مختلفی داشت اما بخشی از آن که توانسته سروصدای زیادی به راه اندازد، صحبتهای او در خصوص «عادل فردوسیپور»، مجری باسابقه تلویزیون و برنامه پرطرفدار ۹۰ است و نکاتی است که در خصوص علت کنارهگیری او از تلویزیون بیان شدهاست. همه ما به خاطر داریم زمانی که فردوسیپور از رسانه ملی رفت و انتقادات مردمی نسبت به این اتفاق آغاز شد، «علی فروغی»، مدیر شبکه سوم سیما در توضیح اینکه چرا چنین تصمیمی اتخاذ شدهاست، گفت که فردوسیپور در چارچوب نمیگنجد. تمام توضیح فروغی همین بود و او ابعاد مختلف اینکه چارچوب دقیقا چیست که این مجری داخلش نگنجیدهاست را تشریح نکرد. حال امروز پورمحمدی سعی کرده کمی توضیح بدهد که تخلفات و در چارچوب نگنجیدنهای عادل فردوسیپور چیست. به گزارش فرارو، مثلا او در توضیح یک مورد گفت: «برنامه ۹۰ یک جاهایی از دایره انصاف خارج میشد. بهعنوان نمونه یک نفر از یک دهات یا شهری آمده بود در شهر یا زمین چمن گوسفندانش را چرانده بود. یک نفر گفته که اگر در این زمین گوسفند بچرانی، این زمینها بهتر درمیآید. این یک تفکر بوده. حالا این خلاف بوده یا هر چیزی بوده، ما باید درباره آن چند دقیقه حرف بزنیم؟ ارزش صحبتکردن درباره این کار ۴۵ دقیقه نیست و این زمان برای آن زیاد است.»
وی در تشریح مورد دیگری بیان داشت: «یا مثلا ساعت یک بامداد درباره آقای کفاشیانی که ۹ شب خواب است، صحبت میکنند. ایشان را ساعت یک و ۲ دقیقه بامداد روی خط میآورند که جواب بدهد. تا ایشان میخواهند حرف بزنند، میگویند وقت نداریم و برو پی کارت. این کارها دور از عدالت و انصاف بود.»پورمحمدی مدعی شد: «آقای ضرغامی در دوره خودشان چند بار خیز برداشتند که برنامه ۹۰ تعطیل شود. به ما گفتند شما یک برنامه سینمایی آماده کنید که ۹۰ پخش نشود. باز دو، سه ساعت مانده به برنامه میگفتند ۹۰ پخش شود.»
وی سپس علت کنارهگیری فردوسیپور از تلویریون را قضایی و امنیتی نامید و گفت: «ما مردمی مسلمان هستیم. آقای فردوسیپور در شب ولادت حضرت زهرا لباس مشکی پوشیده بودند، چون آقای ناصر حجازی مرحوم شده بودند. آقای حجازی از چهرههای برجسته فوتبال ایران و قابل احترام هستند، اما ولادت حضرت زهرا مهمتر است. من بهعنوان مجری تلویزیون باید به مناسبتهای ملی و جشنها و اعیاد مذهبی جلوی دوربین احترام بگذارم و لباس مناسب بپوشم و وقتی پشت دوربین بودم، هر کاری دلم خواست بکنم. یکی از خطاهای بزرگ ایشان این بود. کوتاهی هم مربوط به مدیر ورزش یا پخش بود که اجازه داد این برنامه روی آنتن برود. قبل برنامه باید میگفتند ایشان لباسش را عوض کند، بعد برنامه روی آنتن برود. این مساله کوتاهی عوامل پشت صحنه هم بود.»
شاید اگر بخواهیم از نظر خودمان گفتههای اصغر پورمحمدی را بررسی کنیم، ذکر نکاتی حائز اهمیت باشد؛ اما جالب است بدانید که در متن این مصاحبه، تنها نام یک نفر به غیر از عادل فردوسیپور آورده شده و آن هم «عزتاله ضرغامی»، وزیر وقت میراث فرهنگی است که از قضا او تمام مطالبی که در این مصاحبه به او منتسب شده را رد کرده و در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: «من وقت نکردهام که این مصاحبه را بخوانم؛ اما اگر در حاکمیت ۲ نفر باشند که پای فردوسیپور و خدماتش تا همین امروز ایستاده باشند، حتما ضرغامی یکی از آنهاست.»
با این اظهار نظر سلیس و روشن، جای هیچ صحبت دیگری باقی نمیماند. اما فقط چند نکته کوتاه خارج از حدود صحبتهای پورمحمدی، لازم به ذکر است. نخست اینکه عادل فردوسیپور، از صداوسیما کنار گذاشته شده، تلاش آنچنانی برای بازگشتن نکرده و با انتخاب صبر، در حال برنامهسازی در شبکه نمایش خانگی تحت عنوان فوتبال ۳۶۰ است. وی در رئالیتیشوی خود چهرههای ورزشی و حتی غیرورزشی علاقمند به فوتبال را دعوت میکند و انصافا نتوانسته مخاطبان چندانی داشته باشد. در هر صورت به قول خود عادل، او به جای رفتن از کشور و تلاش بیفایده برای بازگشت، تصمیم بر برنامهسازی تا جایی که در توانش هست را گرفتهاست. در این میان چیزی که غیر قابل انکار است این است که شخص عادل فردوسیپور هنوز در جامعه محبوب است و اظهار نظرکنندگان در خصوص او، این نکته را به خوبی میدانند به چند دلیل؛ نخست اینکه اگر در این مصاحبه، نام مجری سابق برنامه ۹۰ ذکر نمیشد، آیا امروز این گفتگو در فضای مجازی دیده شده بود؟ اصلا باقی صحبتهای پورمحمدی در خصوص چیست؟ افکار عمومی سخت بتواند به این سوال پاسخ دهد چرا که تنها قسمتهای مربوط به عادل را گوش دادهاست. دیگر اینکه اصغر پورمحمدی پیش از شروع صحبتهایش سعی دارد اثبات کند که به نوعی با فردوسیپور ارتباط بسیار نزدیکی دارد و اذعان میدارد که پدرش در مراسم عروسی پدر و مادر عادل فردوسیپور، به مادر عادل رساله امام خمینی (ره) هدیه دادهاست و این رساله را آنها هنوز دارند پس ما به هم خیلی نزدیکیم. اگر اشراف به محبوبیت فردوسیپور و هجمه احتمالی مخاطبان به او وجود نداشت، چه دلیلی داشت که او ثابت کند با عادل و خانوادهاش ارتباط نزدیک دارد؟
این مجری دیگر در رسانه ملی حضور ندارد. اگر واقعا تخلفی مرتکب شدهاست، بهترین تصمیم کنار گذاشتن او بوده و چنانچه روزی ثابت شود که در خصوص تخلفاتش سوءتفاهمی رخ داده است، اگر دوست داشته باشد به تلویزیون باز میگردد. ماجرا سادهتر از این حرفهاست و اصلا نیازی به تشریح مواردی که تبعات زیادی برای تشریحکننده به دنبال دارد نیست. بهتر است صبر کنیم و معتقد باشیم به اینکه در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد و اظهاراتی داشته باشیم که اگر منصفانه نیستند، حداقل خلاف واقع نباشند.
- نویسنده : ارسالی توسط سایه برین