صندوق های  بازنشستگی  از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته اند
صندوق های  بازنشستگی  از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته اند

جمله- گروه اقتصاد: شماری از تحلیلگران باور دارند در صورتی که در روز جاری قیمت دلار به زیر مرز حساس ۵۰ هزار تومانی برود، میزان فروش‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و حباب سکه در معرض تخلیه سنگین‌تری قرار خواهد گرفت. با این حساب به نظر می رسد سفر گروسی به تهران و بیانیه مشترک […]

جمله- گروه اقتصاد: شماری از تحلیلگران باور دارند در صورتی که در روز جاری قیمت دلار به زیر مرز حساس ۵۰ هزار تومانی برود، میزان فروش‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و حباب سکه در معرض تخلیه سنگین‌تری قرار خواهد گرفت. با این حساب به نظر می رسد سفر گروسی به تهران و بیانیه مشترک آزانس و سازمان انرژی هسته ای توانسته بر بازار ارز و طلا اثر فوری بگذارد. مسئله ای که عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکزی و منتقدان سیاست های ارزی دولت نیز بر آن صحه گذاشته است.
از دست رفتن مرز ۳۰ میلیون تومانیِ قیمت سکه موجب شده است که انتظارات نزولی در بازار سکه داخلی تقویت شود. تحلیلگران فنی باور دارند، با نزول به زیر این مرز، حتی احتمال دارد که در روز جاری، فلز گرانبهای داخلی به سوی محدوده ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حرکت کند. بنابراین شاهد افت حدود ۸ میلیونی سکه نسبت به هفته قبل بوده ایم. افتی که البته بیشتر از همه به زیان کسانی بوده است که به وعده دلالان دل خوش کردند و وارد بازاری شدند که بیش از آنکه اقتصادی باشدف سیاسی است. بازار سکه حباب سنگینی دارد و همین فاصله معنادار ارزش ذاتی و قیمت بازاری، موجب شده است که نزول قیمت دلار به شکل معناداری در معاملات سکه خود را نشان دهد.
به عنوان مثال در روز یکشنبه، ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی در کانال ۲۲ میلیون تومانی قرار داشت، حال آنکه در بازار خرد، سکه در دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیون تومانی معامله می‌شد.
شماری از تحلیلگران باور دارند در صورتی که در روز جاری قیمت دلار به زیر مرز حساس ۵۰ هزار تومانی برود، میزان فروش‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و حباب سکه در معرض تخلیه سنگین‌تری قرار خواهد گرفت.
سکه در سال جاری یکی از بازارهای پرطرفدار سرمایه‌گذاری بوده است و بخش زیادی از افراد عادی ترجیح می‌دادند که به جای دلار، اقدام به خرید سکه کنند. در این شرایط، برخی فعالان باور دارند که تغییر جریان انتظاری می‌تواند افت سکه را نیز نسبت به دلار قابل توجه‌تر کند.
به گزارش جمله، احتیاط سکه‌بازان نشان داده که بیشتر در انتظار مشخص شدن روند آتی قیمت دلار هستند و حاضر نیستند که تنها با تکیه بر رشد قیمت اونس طلا خود را در موقعیت ریسک خرید قرار دهند. نوسان محدود ۱۰۰ هزار تومانی سکه در شرایطی صورت گرفت که برخی از معامله‌گران داخلی انتظار داشتند که قیمت سکه به رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی به شکل معناداری واکنش نشان دهد. احتیاط سکه‌بازان نشان داد که بیشتر در انتظار مشخص شدن روند آتی قیمت دلار هستند و حاضر نیستند که تنها با تکیه بر رشد قیمت اونس طلا خود را در موقعیت ریسک خرید قرار دهند. بی‌محلی نسبی سکه امامی نسبت به رشد اونس طلا موجب شد که حباب فلز گرانبهای داخلی نیز کاهش پیدا کند و در محدوده ۲۸ درصدی قرار بگیرد. هفته گذشته حباب سکه در بیشتر مواقع بالای کانال ۳۰ درصدی قرار داشت. ادامه روند فعلی می تواند تا پیش از آغاز سال نو سروسامانی به بازار ولنگار شده ارز و سکه بدهد. البته افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه در آستانه نوروز نیز می تواند به ایجاد تعادل در بازار طلا کمک کند.
هرچند انتقادهای فراوان رادیکال ها در داخل کشور نسبت به تفاهم اولیه با آزانس و از همه مهمتر تکذیبه های فراوان مسئولان مربوطه بعد از نشست خبری گروسی در وین می تواند بار دیگر این بازار را دچار تلاطم نماید.