صنعت بیمه در حال طی کردن دوره گذار و ورود به دوران دیجیتال است و شرکتهای بیمهای برای این مهم نیاز به تجهیز شدن دارند. مشاور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که توانستهاند با تلاش خود در سالهای اخیر ضریب […]
صنعت بیمه در حال طی کردن دوره گذار و ورود به دوران دیجیتال است و شرکتهای بیمهای برای این مهم نیاز به تجهیز شدن دارند.
مشاور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که توانستهاند با تلاش خود در سالهای اخیر ضریب نفوذ بیمه را در کشور به حدود ۲ درصد برسانند.
پرویز خوشکلام خسروشاهی با بیان اینکه سهم دولت از بازار بیمه ۲۵ درصد و ۷۵ درصد بقیه در اختیار فعالان بخش خصوصی این صنعت است، افزود: از آنجا که در اقتصاد همه ذینفعان باید انتخاب کنند در بازار بیمه نیز که بخشی از این مقوله است بیمهگزاران برای دریافت خدمات دست به انتخاب خود براساس قیمت و کیفیت میزنند.
خوشکلام خسروشاهی با تاکید بر نقش نظارتی بیمه مرکزی، اضافه کرد: بیمه مرکزی باتوجه به نقش نظارتی خویش موظف است که بر اجرای حقوقی که در بیمهنامه آمده است نظارت کند و مراقبت کند که شرکتهای بیمهای به تعهدات خود در برابر ذینفعان عمل کنند.
وی با تقسیمبندی سیر پیشرفت صنعت بیمه به سه مرحله، تصریح کرد: مرحله اول، عملیات بیمهگری با استفاده از یک سامانه و سیستم خاص در شرکتهای بیمه بود. در مرحله دوم، صدور بیمهنامهها با استفاده از فناوری اطلاعات بود که در حال انجام شدن است.
مشاور رییس کل بیمه مرکزی درباره مرحله سوم یادآور شد: مرحله سوم که هنوز محسوس نیست و شرکتهای بیمه در حال ورود به آن هستند، ظهور شرکتهای بیمه تمامدیجیتال است که در حال حاضر مجوز یک شرکت بیمهای تمامدیجیتال صادر شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.
وی با اشاره به نقش پژوهشکده صنعت بیمه در پُرکردن شکاف دیجیتال صنعت بیمه گفت: این مرکز مطالعات گستردهای از وضع موجود این صنعت انجام داده و دادههای آن استحصال شده و زمینه برای تحول دیجیتالی در صنعت فراهم است. خوشکلام خسروشاهی، الکترونیکی شدن کارهای بیمهای و ورود استارتآپهای به این صنعت که در بخش فروش بیمهنامهها فعال شده اند را نقطه عطفی در این صنعت برشمرد و ادامه داد: در اقتصاد نباید ثبات مالی به هم ریخته شود و این دوران، دوره گذار صنعت بیمه از نظام الکترونیکی به دوران دیجیتال است که باید از آن مراقبت و با حفظ منافع همه ذینفعان به دوران جدید ورود کرد. وی با بیان اینکه صنعت بیمه در دنیا دارای شاخصهایی است که براساس آن اندازهگیری میشود، خاطرنشان کرد که با استفاده از این شاخصها میتوانیم شرکتهای بیمهای را درجهبندی کنیم که این مهم هنوز در ایران اجرایی نشده است.