مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه اصلاح سند سیاستی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی امری ضروری در کشور محسوب میشود گفت: بدون شک برای توسعه حمل و نقل عمومی بین شهرهای جدید و مادرباید ضمن تابعیت از یک طرح کلان دارای مدلهای متنوعی بوده و از ابتکارات جدید به ویژه […]
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه اصلاح سند سیاستی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی امری ضروری در کشور محسوب میشود گفت: بدون شک برای توسعه حمل و نقل عمومی بین شهرهای جدید و مادرباید ضمن تابعیت از یک طرح کلان دارای مدلهای متنوعی بوده و از ابتکارات جدید به ویژه موضوعات غیر بودجهای بهره ببریم.
به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید دومین نشست از سلسله نشستهای خوانش شهرهای جدید با موضوع بررسی ابعاد مفهومی سیاست گذاری حمل و نقل در شهرهای جدید با حضور حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و سایر اساتید ومتخصصان حوزه حمل و نقل از دانشگاه برگزار شد.
طاهرخانی در ابتدای این نشست با اشاره به خلأ یک سیستم مدیریتی هماهنگ بین دستگاهی در مناطق کلانشهری کشور بیان کرد: درحال حاضر اسناد و طرحهایی در سطح کلانشهری وجود دارد که (به طور مثال برای کلانشهر تهران در دهه ۸۰ مصوب و هم اکنون درحال بازنگری است) به نوعی سیاست کلی توسعه حمل و نقل نیز در آن مشخص و بررسی میشود اما متأسفانه نظامی برای آنکه آن رامدیریت و با دستگاههای دیگر هماهنگ کند وجود ندارد به همین دلیل است که هرگز وارد مرحله اجرا نمیشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه مهمترین نقش شهرهای جدید را در کشور تعادل بخشی به بازار مسکن کلان شهرها دانست وگفت: شهرهای جدید برای عمل به این نقش و توفیق در آن باید دارای کیفیت زندگی بالایی در زمینه زیرساختهای اجتماعی و خدماتشهری بوده و با کلانشهرها رقابت کنند؛ از سویی دیگر وجود سیستم حمل و نقلی مناسب نیز به منظور جذب مردم برای سکونت در این مناطق چه درون شهر و چه در فضای بین شهری ضروری است؛ امری که متأسفانه در شهرهای جدید مغفول مانده است.
وی اساس برنامهریزی شهری را در شرایط فعلی کشور مبتنی بر نظام حمل و نقلی شخصی دانست و افزود: نتیجه این برنامه ریزی، بن بستی است که امروز در کلانشهر تهران شاهد آن هستیم. ما نباید در زمان مکانیابی شهرها و شهرکهای جدید فضاهای نزدیک به معابر اصلی و بزرگراهها را انتخاب کنیم بلکه با الگو برداری از تجارب موجود در سایر نقاط جهان در ابتدای کار همزمان با ساخت فضای مسکونی برنامه خود را به سمت سیستم حمل و نقلی انبوه برده و در چینش کاربریهایی که تقاضای بالا دارند به سمت سیستم ایستگاهی حرکت کنیم.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه توسعه شهرهای جدید میتواند ظرفیت بالایی در استانها و در جوار مناطق کلانشهری ایجاد کند گفت: این مهم زمانی محقق میشود که سیستم حمل و نقلی کارآمدی برای آنها در نظر گرفته شود؛ امری که امروز در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر ۱۸۷ کیلومتر ریل بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کارشرکت است که اولین آن متعلق به شهر جدید هشتگرد در سال گذشته به بهرهبرداری رسید، خط ریلی شهر جدید بهارستان نیز دارای پیشرفت مناسبی بوده و سال آینده به پایان خواهد رسید؛ در مرحله بعد خط ریلی شهر جدید گل بهار نیز طبق برنامهریزی تا ۱۴۰۳ تکمیل و افتتاح خواهد شد، شهرهای دیگری هم مانند پردیس، فولادشهر و سهند در حال برنامه ریزی و مطالعه هستند.
طاهرخانی ادامه داد: ازآنجایی که به دلیل وجود فرصت اشتغال بالا در مناطق کلانشهری نیاز به مسکن در این شهرها همواره زیاد است ما ناگزیر هستیم با وجود ظرفیت شهرهای جدید فعلی کشور در اسکان ۴ میلیون نفر در خود، ضمن توسعه سیستم حمل و نقلی در درونشهرها مشکل تردد بین شهرهای جدید و شهرهای مادر را رفع کرده و وضعیت بازار مسکن در این مناطق را اینگونه تعادل بخشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: با وجود ظرفیت بالای شهرهای جدید در اسکان مردم اما امروز یک میلیون و۲۵۰ هزار نفر در آن ساکن هستند که بدون شک با ارتقای کیفیت و ایجاد سیستم حمل و نقل مناسب این رقم به شدت افزایش داشته واثر جانبی مثبتی در حل مشکل مسکن در کشور خواهد داشت.
این مقام مسئول همچنین خبر داد: گفتنی است در این شرایط و با وجود مشکلات فعلی رشد جمعیتی در برخی شهرهای جدید مانند شهرجدید پرند ۱۰ برابر کلانشهر تهران اعلام شده است. در حال حاضر ۲۶ رام قطار ریل باس به طور روزانه بین پرند و تهران در حال حرکت بوده ولی با این وجود راهاندازی مترو فرودگاه امام خمینی تا شهر جدید پرند خود عامل بسیار مهم دیگری در افزایش جذابیت شهر بهشمار خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه سیستم حمل و نقل شخصی در سایرکشورها با ابزارهای گوناگونی سرکوب میشود گفت: این درحالی است که در کشور ما سوبسید بالایی به این سیستم ارائه میشود؛ پس تا زمانی که این روال برقرار است جایگاه حمل و نقل عمومی آن طور که باید مورد توجه قرار نمیگیرد
طاهرخانی با اشاره به اینکه اصلاح سند سیاستی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی امری ضروری در کشور محسوب میشود گفت: بدون شک برای توسعه حمل و نقل عمومی بین شهرهای جدید و مادر باید ضمن تابعیت از یک طرح کلان دارای مدلهای متنوعی بوده واز ابتکارات جدید به ویژه موضوعات غیر بودجهای بهره ببریم. به اعتقاد من کالای حمل و نقل عمومی باید با بهترین بهره وری در شهرها عرضه شود که بهترین راه آن ایجاد یک محیط رقابتی خواهد بود. محیطی که دولت ناظر آن بوده و مجریان، بخش خصوصی باشند.
وی در پایان بازنگری قوانین را برای بهرهبرداری بیشتر از ظرفیتهای موجود اقدامی مهم و ضروری دانست و گفت: در حال حاضر برنامههای مشترکی بین شرکتهای تابعه در شهرهای جدید و سایر دستگاهها مانند شهرداریها وجود دارد که به دلیل عدم هماهنگی لازم به گونه درست اجرا نشده و ظرفیت موجود مورد استفاده قرار نمیگیرد به همین دلیل ایجاد این هماهنگی ضروری خواهد بود.