بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور روز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از معاونان ایشان برگزار شد. این همایش که در محل کتابخانه ملی انجام شد از حدود ظهر کار خود را آغاز کرد و تا شب به کار خود پایان […]
بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور روز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از معاونان ایشان برگزار شد.
این همایش که در محل کتابخانه ملی انجام شد از حدود ظهر کار خود را آغاز کرد و تا شب به کار خود پایان داد. وزیر راه و شهرسازی که از نیمه این مراسم حضور پیدا کرد، در سخنرانی خود گفت: باید تلاش ها در مسیر توسعه صنعت دریایی به نحوی باشد که بتوانیم از بازار دیگر کشورها صاحب سهم شویم نه اینکه بازار خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه باید به ارگان های دریایی کشور افتخار کرد، اظهار داشت: خوشبختانه بین ارگان های دریایی اتحاد و همبستگی خوبی برقرار شده که دغدغه آنها موجب همگرایی و هم افزایی و در نهایت تاثیرگذاری بیشتر می شود.
وی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری کشورهایی که به ساحل و دریا رسیده اند، پیشرفت کرده اند اما زمانی که ما به دریا و ساحل رسیدیم، متوقف شدیم. به دنبال این هستیم که این تابو را شکسته و بتوانیم از این ثروت که ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است به نحو مطلوب استفاده کنیم. ایران از فرصت بی نظیر در حوزه دریایی برخوردار است و باید گام های بلندتری در مسیر توسعه دریایی برداشته شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صنعت دریایی سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته اما متاسفانه در مسیر توسعه به خوبی گام برداشته نشده است. در همین زمینه باید به گونه ای تلاش می شد تا از بازار سایر کشورها صاحب سهم باشیم نه اینکه بازار خود را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.
اسلامی با بیان اینکه شرایط تحریم همواره برای کشور فرصت بوده نه تهدید که بتواند ایران را متوقف کند، گفت: این مساله هدف دشمنان ما بوده که آن را ترسیم می کنند. قطعا مردمی کردن حوزه دریایی مسئله ای است که باید در مسیر آن حرکت کرد. امیدواریم طرح تحول صنعت دریایی هرچه سریع تر به سرانجام برسد و ۳۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این فاز امیدوار کننده بوده است.
وی با بیان اینکه مسئله بعدی، حوزه گردشگری و سفرهای دریایی در جزایر و بنادر شمالی و جنوبی کشور است، گفت: نباید اینگونه باشد که مردم به کشورهای دیگر سفر کنند؛ باید جذابیت های لازم را به وجود آوریم تا صاحبان شناورها و سرمایه به نحوی مطلوب فعالیت کنند و گردشگری و سفرهای دریایی در شمال و جنوب رونق بیشتری پیدا کند. این مسئله ای است که باید در این حوزه جدی تر عمل شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع دیگر مقوله بنادر کوچک است که می تواند با سرمایه گذاری در پسکرانه ها همراه باشد. بنادر نباید صرفا محل تخلیه و بارگیری باشند و باید بتوان از پسکرانه بنادر به نحوی مطلوب تر استفاده کنیم تا ظرفیت های صادارتی و وارداتی افزایش کرده و برای بازارهای مقصد، کالا تامین شود.
اسلامی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده و راهآهن و ۱۵۰ میلیون تن توسط حمل و نقل دریایی جابجا میشود که در این حوزه باید به طرح جامع لجستیک و نظام یکپارچه حمل و نقل توجه کرد.
وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: اتصال بنادر و راهآهن و بنادر و راهداری و توسعه پارک لجستیکها باید مورد توجه واقع شود و به نظام بهینه و اقتصادی توسعه ترانزیت بار و مسافر دست یابیم تا بتوانیم ترانزیت را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم.
تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت شناور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در اختتامیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور گفت: امروز سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اعلام کند که طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و جمعا ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان در حوزه صنایع دریایی اعتبار در نظر گرفته شده است.
محمد راستاد ضمن قدردانی از تمامی اعضای جامعه دریایی و بندری در راستای برگزاری این همایش در قالبی جدید اظهار داشت: در سازمان بنادر اقدام بزرگی در حوزه دریایی و در راستای سیاست های کلان کشور آغاز شد که با توجه به شعار سال جاری مبنی بر رونق تولید بود.
وی ادامه داد: در همین خصوص استفاده حداکثری از توان داخلی ابلاغ و در عین حال مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر استفاده حداکثری از توان داخلی تاکید داشتند. در همین زمینه بود که طرح تحول دریایی از سوی وزرای دفاع و راه به امضا رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه تصریح کرد: امروز سازمان بنادر و دریانوردی می تواند اعلام کند که طرح تحول صنایع دریایی برای تحول ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده و قرارداد ساخت ۴۰ شناور با اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد تومان در مرحله انعقاد قرارداد است.
وی افزود: علاوه بر آن به صورت همزمان ساخت ۴۳ شناور به چهار شرکت کشتی سازی داخلی سپرده شده و ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار نیز در این بخش درنظر گرفته شده است که جمعا حاکی از تزریق ۳۶۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه صنایع دریایی است. قطعا این میزان قابل توجهی خواهد بود و امیدواریم مابقی مایحتاج بخش داخلی با بهره گیری از توان داخلی تامین شود.
راستاد در ادامه با اشاره الزام استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و اقدامات انجام گرفته در این خصوص تصریح کرد: بخشی از نیاز داخلی برای تامین سوخت کم سولفور توسط پالایشگاه اراک تامین شده است اما نیاز کشور در این حوزه حدود ۱,۵ میلیون تن بوده که تولید فعلی کفاف لازم را نمی دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خوشبختانه در فاز اول در بحث سوخت کم سولفور از مرحله بحران عبور شده اما نیازمند تولید بیشتر هستیم، گفت: باید ظرفیت ناوگان مسافری دریایی افزایش پیدا کند و نوسازی ناوگان مسافری مقولهای است که باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان، اظهار کرد: در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بعد از گذشت ۴۵ سال، شاهد ورود ۲ فروند لایروب مکنده مخزن دار خواهیم بود که آخرین دستاورد این حوزه است و ظرفیت لایروبی بنادر ایران را ارتقاء خواهد داد.
راستاد در پایان گفت: جا دارد از طریق این همایش به مالکان کشتی و شرکت های کشتیرانی درخصوص موارد ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی توصیه جدی داشته باشیم و علاوه بر این به شعار» ناوگان ایرانی و دریانورد ایرانی” به بهترین شکل توجه و از آن استفاده شود.
گفتنی است که علاوه بر سخنرانی معاون امور دریایی سازمان بنادر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز به ارائه سخنانی پرداختند که در بخش ستون این صفحه گنجانده خواهد شد. ضمن اینکه بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور نیز با تاکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی قرائت شد که در شماره بعدی روزنامه به سمع و نظر مخاطبان گرانقدر خواهد رسید.