ضرورت تسهیل فرآیندهای توسعه صادرات
ضرورت تسهیل فرآیندهای توسعه صادرات
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سیاست‌های کلان در زمینه توسعه صادرات، از ممنوعیت‌ جلوگیری از صادرات باهدف تنظیم بازار داخلی انتقاد کرد.

سید جواد حسینی‌کیا با اشاره به نقش صادرات در اشتغال‌زایی، گفت: کشوری در صادرات موفق خواهد بود که برای توسعه آن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کند در سال‌های اخیر ما نیز تلاش کردیم زنجیره‌های تولید تا صادرات را تکمیل و از خام‌فروشی فاصله بگیریم.
وی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره تولید حذف و به انتهای آن منتقل شدند، تصریح کرد: حذف معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره تولید به‌مثابه ارزآوری بیشتر است؛ همین رویکرد در حوزه سنگ آهن، نیز اعمال شد.
به گفته نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ رشد تولید ناخالص ملی (GDP) با افزایش صادرات غیرنفتی محقق می‌شود از این‌رو چاره‌ای جزء برنامه‌ریزی و تسهیل فرآیند صادرات غیرنفتی نداریم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی باتاکید بر تولید کالاهای ارزان‌قیمت، رقابت‌پذیر و صادرات محور، گفت: تولیدات صادرات محور باسهولت بیشتری راه خود را در بازارهای بین‌المللی پیدا خواهد کرد.

حسینی‌کیا تصاحب بازارهای جدید را مترداف با تضمین تولید دانست و افزود: تضمین تولید به معنی ایجاد اشتغال و سودآوری است؛ همچنین گرفتن سهم از بازارهای نوظهور به معنی تثبیت در بازارهایی است که رقبا در قیمت و کیفیت از ما جا مانده‌اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر از صادرات غافل نشدیم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بخشی از منابع بانکی به‌درستی و در زمان مقرر به سمت تولید و اشتغال هدایت نشدند این در حالی است که مطابق با برنامه ششم توسعه می‌بایست ۴۰ درصد منابع مالی کشور به این بخش‌ها سرازیر می‌شد؛ علاوه‌بر این برای انتقال معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره به انتهای آن نیز در بخش صنایع و معادن دیر اقدام کردیم.

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کالای ایرانی در شرایط تحریم، توانسته در بازارهای خارجی راه پیدا کند اما برخی قوانین خلق‌الساعه و یک شبه در داخل کشور به بهانه‌هایی چون تنظیم بازار داخلی باعث می‌شود که ما بازارهایی که به‌سختی از آن خود کردیم را از دست بدهیم این همان نقطه‌ای است که من از آن به‌عنوان خودتحریمی یاد می‌کنم. به نظر بنده برای تنظیم بازار داخلی غیر ممنوعیت صادرات باید راههای دیگری در نظر بگیریم.
وی در پایان با برشمردن سیاست‌های کلان در زمینه توسعه صادرات، بیان کرد: تکمیل زنجیره‌ها از ابتدای فرآیند تولید تا توزیع و صادرات، انتقال معافیت‌های مالیاتی به انتهای زنجیره، تسهیل فرآیند صادرات در حوزه قوانین و مقررات و مسائل گمرکی از جمله مواردی است که باید باهدف توسعه صادرات به‌ آنها توجه شود. درنهایت باید مشوق‌های صادراتی نیز برای صادرکنندگان موفق در نظر گرفته شود تا انگیزه آنها برای ادامه مسیر دوچندان شود.
گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.