ضرورت توجه به بنادر کوچک برای رونق اقتصاد خرد و محلی
ضرورت توجه به بنادر کوچک برای رونق اقتصاد خرد و محلی

چهارمین نشست هیات اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری با موضوع” اقتصاد حمل‌ونقل دریایی و اشتغال” با حضور مدیرعامل، اعضای هیات عامل و نمایندگان صنعت دریایی و دریانوردی کشور برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهارمین نشست هیات اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری با […]

چهارمین نشست هیات اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری با موضوع” اقتصاد حمل‌ونقل دریایی و اشتغال” با حضور مدیرعامل، اعضای هیات عامل و نمایندگان صنعت دریایی و دریانوردی کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در چهارمین نشست هیات اندیشه‌ورزی جامعه دریایی و بندری با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای موثر بر اقتصاد حمل‌ونقل، تغییر نگرش در فرایند اجرایی زنجیره تامین و لجستیک است، خاطر نشان کرد: بنادر کوچک با ایجاد فرصت‌های محلی و منطقه‌ای، می‌تواند بر رونق اقتصاد خرد موثر واقع شود. وی با بیان اینکه رونق حمل‌ونقل دریایی و تبع آن، اشتغال، وابسته به تلاش‌ها و همفکری‌ها در جامعه دریایی و بندری است، گفت: در این راستا، زنجیره تامین، هم به‌لحاظ زمان، هم از حیث هزینه و هم از نظر افزایش کیفیت و ایجاد امنیت، بسیار موثر خواهد بود. در این نشست هادی حق‌شناس؛ عضو هیات اندیشه ورزی جامعه دریایی و‌ بندری از تشکیل کارگروه تامین دریانورد برای صنعت دریانوردی خبر داد و گفت: مشکل اصلی تامین دریانورد از میان دانشجویان دانشگاه‌های دریایی کشور، هزینه کارورزی آنها در کشتیرانی‌ها است که مقر شد در قالب طرح پیشنهادی و بررسی راهکارهای قانونی این هزینه از کسر مطالبات سازمان بنادر از شرکت‌های کشتیرانی تامین شود. در این نشست درخصوص تغییرات در مدل کسب‌ و کار بنادر و اعمال تغییرات در بخش تنظیم‌گری (قیمت‌گذاری و تغییرات قراردادی) بنادر و تاثیر آن بر رونق اقتصاد حمل‌ و نقل ‌دریایی بحث و تبادل نظر شد. اعضای هیات اندیشه‌ورز جامعه دریایی و بندری در ادامه بر دیدگاه جدید لجستیکی بنادر، تقویت سیاست ملی در پسکرانه بنادر بازرگانی، اجرای قراردادهای بلند سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی در بنادر و صنعت دریانوردی تاکید کردند.

 

 

مدیرعامل راه‌آهن:
تحقق اهداف ترانزیت ریلی نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها است

معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت‌ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده‌ای دهیم که در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.

صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفیت ترانزیتی خط راه آهن راهبردی قزاقستان- ایران- ترکیه حدود پنج میلیون تن بار است.
درباره فعال شدن خط راه آهن راهبردی قزاقستان – ایران – ترکیه با اشاره به اینکه تفاهم‌های خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان داشتیم، افزود: این تفاهم‌نامه برای ایجاد یک کریدور جدید ترانزیتی ریلی بین المللی مسیر عبوری از قزاقستان، ترکمنستان، ایران به سمت ترکیه و اروپا است و از آن سمت هم می تواند از مسیر چین به سمت قزاقستان بیاید و یا بارهایی را از مبدأ قزاقستان جابجا کند.
او با بیان اینکه هدف گذاری ما برای این مقطع زمانی، پنج میلیون تن بار ترانزیتی است، ادامه داد: پارسال رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن که رکورد تاریخ راه‌آهن کشور بود در حوزه ترانزیت ریلی را ثبت کردیم و اکنون این عدد نزدیک به دو و نیم برابر آن رکورد هست و یک گام بلند برای ایجاد یک کریدور از مسیر ایران است.
صالحی اضافه کرد: در این مسیر نرخ‌های ترجیحی را داریم برای این که بتوانیم مسیر کِی تی آی یعنی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران را داشته باشیم.
صالحی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف ترانزیتی ریلی باید زیرساخت‌ها فراهم شود، افزود: در دولت سیزدهم مشی ما بر این است که نخست کار را انجام دهیم سپس خدمت مردم گزارش کنیم تا این که بخواهیم وعده‌ای دهیم که در پیچ و خم ها بماند و انجام نشود.
وی با بیان اینکه از هفته اول آبان ۱۴۰۰ تفاهمی را با ترکمنستان برای افزایش تبادلات واگن از مرز سرخس و اینچه برون انجام دادیم، اضافه کرد: در پنج ماه پایانی سال ۱۴۰۰ رکورد بی نظیری را در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ثبت کردیم و مجموع سال ۱۴۰۰ را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن آمار ترانزیتی ما را به عنوان صدر آمار صد ساله ثبت کرد.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: در مورد این تفاهم که انجام شد به هر حال شرایط منطقه و این که بار از کریدورهای دیگری قبلاً عبور می کرده و اینک ایران یک مسیر جایگزین امن و یک مسیر جایگزین با مزیت رقابتی باشد نیاز است که ما تعرفه‌های ترجیحی وضع کنیم.
صالحی در پاسخ به این پرسش که خط ترانزیتی که راه‌اندازی شد چه کمکی می تواند به تکمیل سایر خطوط ترانزیت ریلی ما کند؟ افزود: برای عبور از مسیر شرق به غرب دنیا یعنی از مسیری که کالاهای چین به طور مشخص می‌خواهد به سمت غرب منتقل شود سه دالان وجود داشت؛ دالان روسیه، دالان دریای خزر که به طور مثال از بندر اکتائو و ترکمن باشی می رفت با کشتی‌های رورو به سمت بندر باکو و همچنین مسیر تمام ریلی ایران. مسیر روسیه اکنون دچار چالش شده است، مسیر دریای خزر هم باید مسیر ترکیبی داشته باشد و تعداد کشتی‌های رورو هم در دریای خزر محدود است.
وی اضافه کرد: از مسیر اینچه برون و سرخس مسیرهایی است که در ایران به لحاظ ریلی متصل هستیم. مسیر اینچه برون روی مسیر گرمسار می آید و می تواند از تهران به سمت بندر شهید رجایی در بندرعباس بیاید و یا به سمت رازی به سمت ترکیه برود. در مورد سرخس می تواند به شکل مستقیم به سمت بافق- بندرعباس برود و امیدوارم در یکی دو سال آینده بتوانیم اتصال زاهدان با چابهار را هم داشته باشیم و آن کریدور هم می تواند متصل شود.

 

 

نماینده مجلس اعلام کرد؛
تحویل ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا آخر امسال
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس از تحویل ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تا پایان امسال خبر داد.
اقبال شاکری در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: قرار است ۲۰۰ هزار واحد از سالانه یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن را تعاونی‌ها بسازند.
وی با اشاره به بالا بودن شتاب علی در کشور افزود: توسعه‌ای که آغاز شده، این صنعت را جهانی می‌کند؛ گروه‌های دانش بنیان از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنند تا بر دولت در راستای اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فشار بیاورند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: تفاهمنامه‌ای با شرکت‌های خارجی با محوریت اتاق تعاون ایران امضا شود که این شرکت‌ها بتوانند با همتایان ایرانی خود در تعامل باشند و کمیسیون مشترک برگزار کنند و از پروژه‌های صنعت احداث در کشور که در حال اجراست، بازدید شود و خارجی‌ها به توانمندی‌های شرکت‌های عمرانی و ساخت و ساز ایرانی پی ببرند.
شاکری با تأکید بر اینکه ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده بخش مهمی از طرح احداث سالانه یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم، نهایی می‌شود بیان کرد: ۶۰۰ هزار واحد از نهضت ملی مسکن تا آخر امسال تحویل داده خواهد شد و یک شوک بزرگ صنعتی به کشور وارد می‌شود.

مدیر روابط عمومی قشم ایر:
مسافران عصبانی از تاخیر به هواپیمای قشم‌ایر خسارت میلیونی زدند
مدیر روابط عمومی قشم ایر گفت: تعدادی از مسافران پرواز نجف-تهران به دلیل تاخیر در انجام این پرواز اقدام به وارد کردن ضرباتی به هواپیمای قشم‌ایر کرده و به آن خسارت میلیونی وارد کردند.
صابر نوروزی مدیر روابط عمومی قشم ایر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تاخیر در انجام پرواز روز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه نجف-تهران قشم ایر، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل این تاخیر، تعدادی از مسافران به نشانه اعتراض در فرودگاه امام از هواپیما پیاده نمی‌شدند.
وی ادامه داد: به همین دلیل نیز در داخل هواپیما درگیری شد و مسافران با وارد کردن ضرباتی به هواپیما، به آن خسارت میلیونی زدند. وی تصریح کرد: خوشبختانه با ورود امنیت پرواز، این ماجرا به پایان رسید. لازم به ذکر است، ویدئویی از اتفاقات در داخل هواپیمای قشم ایر منتشر شد.