مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در نشستی با رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جهت بهبود روابط تجاری ایران با این کشور بر ضرورت چابکسازی پایانههای مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی تاکید کرد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با […]
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در نشستی با رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جهت بهبود روابط تجاری ایران با این کشور بر ضرورت چابکسازی پایانههای مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی تاکید کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره موقعیت ویژه جغرافیایی آذربایجان غربی و همسایگی با سه کشور اظهار داشت: استان آذربایجانغربی به لحاظ شرایط جغرافیایی و همسایگی باسه کشور خارجی در شاهراه ارتباط ایران بااروپاقراردارد، شاهراهی که نیازمند توجه و تقویت زیرساختهای مرزی است.
ارسلان شکری با بیان اینکه ۲۳ درصد مرزهای کشور در آذربایجان غربی قراردارد، ادامه داد: این استان به دلیل موقعیت خاص مرزی و ترانزیتی یکی از استانهای مهم و برخوردار در بحث اقتصادی است که انجام بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به کشورهای همسایه از مبادی آن، وجود مشترکات بیشمار از تمامی ابعاد بین آذربایجان غربی با شهرهای مرزی کشورهای همسایه، وجود بستر و ظرفیت افزایش واردات و صادرات کالا از طریق مرزهای آن ضرورت توسعه و تقویت زیرساختهای مرزی را ملموس کرده است.
وی تصریح کرد: پایانههای مرزی پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان قراردارد که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.
وی ادامه داد: مرز بازرگان که در شمال آذربایجانغربی و در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، سالیان متمادی دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپا به شمار میرود و یکی از بزرگترین پایانههای مرزی کشور محسوب می شود.
شکری بر تقویت گارد گمرکی در مرزها تاکید و اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون مدیریت یکپارچه پایانههای مرزی در اختیار گمرک بود و به سبب تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاههای مرتبط و همچنین توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم، همچنین هر دستگاه رویه و فرآیند قانونی خاص خود را داشت و بعضاً وجود موازی کاری بین دستگاهی منجر به کاهش چابکی پایانههای مرزی شده بود.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانههای مرزی باهدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود که در این راستا و برای بهبود شرایط و رفع مشکلات مرزها باید به مدیران کل اختیارات داده شود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مرز بازرگان را شاهراه ارتباطی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی نامید و افزود: همه مسوولان و کارشناسان بر این باور هستند که این مرز همچنان با وجود شیوع بیماری کرونا، میتواند جایگاه خود را در تجارت بین المللی حفظ کرده و رو به صعود نیز حرکت کند.
مهرداد سعادت ضمن تقدیر از خدمات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در توسعه زیرساخت های پایانه های مرزی خاطر نشان کرد: بازار سالم، مکانی است که موازین اخلاقی و تجارت دینی در آن تأمین و زندگی فعالان آن در دنیا و آخرتش آباد شود و آن را وسیله ای برای خدمت به مردم قرار دهد.
وی در پایان بر ضرورت آموزش رعایت مسائل اخلاقی در بخش تجارت، در ارگانهای مرتبط تاکید نمود.