طبیب مسیحا نفس!
طبیب مسیحا نفس!
روز گذشته برابر اعلام لیست نهایی که توسط شورای نگهبان در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و رسانه‌ای شد، شش تن از 80 نامزدی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده بودند، به‌عنوان داوطلبان نهایی معرفی شدند تا در معرض آرای شهروندان برای انتخابات روز جمعه 8 تیر قرار داشته باشند.

سرویس سیاسی جمله، روز گذشته برابر اعلام لیست نهایی که توسط شورای نگهبان در اختیار وزارت کشور قرار گرفت و رسانه‌ای شد، شش تن از ۸۰ نامزدی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده بودند، به‌عنوان داوطلبان نهایی معرفی شدند تا در معرض آرای شهروندان برای انتخابات روز جمعه ۸ تیر قرار داشته باشند و با توجه به تأکیدی که سخنگوی این شورا پیش از آن داشت، در این انتخابات به دلیل شرایط خاص، کسی حق اعتراض ندارد و نامی به این شش نفر اضافه نخواهد شد و این لیست برای انتخابات پیشِ رو نهایی است.
از نظر سیاسی و جناحی، پنج تن از این شش نفر به جریان اصولگرا تعلق دارند که امروز دیگر یک کلیّت یکپارچه نیست و پاره‌پاره شده است و بعضاً فاصله برخی چهره‌ها از این گرایش‌های اصولگرایی نسبت به هم، کمتر از فاصله آنان با رجال اصلاح‌طلب نیست.
«محمدباقر قالیباف»، «سعید جلیلی»، «مصطفی پورمحمدی» «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «علیرضا زاکانی» و «مسعود پزشکیان» در این لیست قرار دارند و رقابت برای انتخابات از همین لحظه برای آنان آغاز شده است.
تمرکز ما در این نوشتار بر «مسعود پزشکیان» است، نیرویی که از بسیاری جهات با پنج نفر دیگر متفاوت و از آنان به دلایل گوناگون، متمایز است.
پزشکیان پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود و پیش از آن نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم اصلاحات را برعهده داشت و قبل از آن نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود.
به‌رغم این‌که «مسعود پزشکیان» یک‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرد و رد صلاحیت شد و همچنین در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، بدواً رد صلاحیت و با اشاره رهبر معظم انقلاب موفق شد تأیید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرد اما عمده اشتهار وی هم در میان سیاسیون و هم در میان در میان نخبگان و دلسوزان، به سلامت نفس و پاکدستی اوست به شکلی که هیچ رقم سیاهی در پرونده این مدیرِ جراح وجود ندارد آن هم در شرایطی که بسیاری از سیاسیون آلوده به برخی تخلفات و شائبه‌ها هستند.
مسعود پزشکیان از چند مزیت مهم برخوردار است که با تکیه بر این دو مزیت، هم می‌توان پیش‌بینی کرد وی در روز جمعه ۸ تیرماه، با شگفتی‌سازی برنده انتخابات خواهد شد و هم جلوی برخی افراط و تندوری‌ها در بدنه دولت را خواهد گرفت و اقتصاد کشور را به یک ثبات نسبی خواهد رساند.
نخست این‌که فرزند مهاباد است شهری با اکثریت دو قومیت ترک و کرد و خانواده پزشکیان نیز در میان ترک‌زبان‌ها و همچنین کردزبان‌ها بسیار خوشنام هستند و احتمال این‌که شاهد مشارکت موجی از مردم باشیم که موجب افزایش مشارکت در انتخابات در قیاس با سه انتخابات پیشین بشود، بسیار بالا است ضمن این‌که محبوبیت و اشتهار وی در میان طبقه متوسط فکری و همچنین مدیران ارشدی که نگاه تخصصی دارند نیز کم نیست.
مزیت دوم مسعود پزشکیان مردمی بودن وی است به شکلی که هم در زمان حضور خود در تبریز و فعالیت به‌عنوان رییس بیمارستان شهید آیت‌الله مدنی و رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و هم پس از رفتن به تهران و فعالیت به‌عنوان معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بعدها وزارت در خدمت مردم بود و گام‌های بسیاری برای توسعه شهر و استان برداشت و دلیل انتخاب وی به‌عنوان نماینده چند دوره نیز همین است.
مزیت بعدی که احتمال شگفتی‌سازی مسعود پزشکیان در انتخابات را بالا می‌برد این است که وی پزشکی جراح است و نگاه فنی و تخصصی به سیاست دارد و اهل زدو بندهای سیاسی و سخیف نیست و طی چند دوره که نماینده مردم در مجلس بوده است نیز این تعهد را در مشی و مرام وی دیده‌ایم که موجب شد در زمانی که مردم به عموم سیاسیون نگاهی مشکوک دارند و آنان را نه سیاست‌مدار که سیاست‌خوار می‌دانند، نگاه به مسعود پزشکیان نگاهی توأم با احترام است و در آخرین نمونه، شاهد آرای بالای مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در روز جمعه ۱۱ اسفند به وی بودیم که موفق شد رکورد آرای مردم تبریز را به نفع خود بشکند.
نکته مهم بعدی در این نوشتار توصیه با جریان اصلاحات است. سید محمد خاتمی چند روز قبل طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود اگر فردی از نامزدهای تخصصی این جریان تأیید صلاحیت شود، حتماً مشارکت فعالانه خواهند داشت و امروز این اتفاق رخ داد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود جریان‌های اصلی مردم، جوانان، زنان و حتی برخی اصولگرایان معتدل و میانه‌رو به وی اقبال کنند و درصورت تحقق این پیش‌بینی هم شاهد انتخاباتی متفاوت خواهیم بود و هم فردی را در کسوت ریاست‌جمهوری خواهیم دید که طبیب است و بر کسی پوشیده نیست که امروز ما نیاز به یک طبیب داریم تا حرف نزند، ادعا نکند و تنها بر درمان متمرکز باشد.
نکته آخر این‌که مسعود پزشکیان در زمانی که در سیستم بهداشت و درمان بود، به اجرای طرح‌هایی تخصصی در این حوزه نامدار است که اشاره به آنها مجالی مستقل را طلب می‌کند و زمانی که نماینده مجلس شد نیز به فریادهایی که به نفع مردم و برای مطالبه‌گری سر می‌داد، شناخته می‌شود و ما نیز مانند بسیاری از آگاهان دلسوز تلاش خواهیم کرد این طبیب مسیحانَفَس رییس دولت بعدی باشد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی