طرح طبقه بندی مشاغل جهشی برای توسعه سازمان ها
طرح طبقه بندی مشاغل جهشی برای توسعه سازمان ها
سجاد وهابی درمورد طرح طبقه بندی مشاغل جهشی برای توسعه سازمان ها، توضیحاتی مطرح کرد.

به گزارش جمله، سجاد وهابی کارشناس و محقق اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سالهای اخیر مفهوم تنوع و شمول در محیط کار توجه فراوانی را در دنیای تجارت به خود جلب کرده است، اظهار کرد: سازمان ها می توانند تنوع و شمول در منابع انسانی را از طریق ابزارهایی مانند شیوه های استخدام و به کارگیری گروه هایی که کمتر در دید مدیران هستند، آموزش و ترویج تنوع برای کارکنان علی الخصوص مدیران ترویج دهند.
وی طبقه بندی مشاغل را نقش مهمی در ارتقای تنوع و شمول در سازمان ها دانست و خاطرنشان کرد: سیستم های طبقه بندی مشاغل می توانند بر نمایندگی گروه های جمعیتی مختلف در نیروی کار و موفقیت و عملکرد کلی کسب و کار تاثیر بگذارند فلذا بر اساس مواد ۴۸، ۴۹ و ۵٠ قانون کار، قانونگذار و دستگاه های اجرایی به صراحت در خصوص اجرای طبقه بندی مشاغل کارگری اعلام نظر کرده است، حال آن که بخش زیادی از منابع همچنان در اجرای این قانون طفره می روند.
این کارشناس جوان اقتصادی در ادامه به دلایل اصلی عدم اجرای این طرح پرداخت و عنوان کرد: می توان از مقاومت کلی در برابر تغییر، ترس از دست دادن کنترل بر تکلیف، نگرانی در مورد افزایش هزینه های مرتبط با اجرای طرح، تضادهای احتمالی ناشی از شرح وظایف استاندارد شده و میزان پرداخت و عدم درک یا آگاهی از مزایای طبقه بندی شغل نام برد.
وی تصریح کرد: عوامل فوق می توانند به عدم تمایل در اتخاذ سیستم های طبقه بندی مشاغل کمک کنند، زیرا مدیران ممکن است آن ها را مختل کننده، محدود کننده از نظر انعطاف پذیری، پر هزینه، تحریک کننده درگیری یا صرفا غیر ضروری بدون درک روشنی از مزایای بالقوه شان بدانند.
وهابی با اشاره به نقش طبقه بندی مشاغل در بهبود تنوع نیروی انسانی در محیط، اظهار کرد: کار سیستم‌ های طبقه بندی مشاغل می‌تواند این اطمینان را حاصل کند که نامزد‌های مختلف شغلی دسترسی برابر به فرصت‌های شغلی، سازمان‌ها می‌توانند از تعصب و تبعیض در فرایند‌های استخدام و ارتقا جلوگیری کنند.
وی بیان کرد: در واقع این فرایند شامل ایجاد یک سیستم ساختار یافته و منصفانه برای تعریف نقش ها، مسئولیت و صلاحیت‌های شغلی در یک سازمان است.
این کارشناس جوان و محقق اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه با ایجاد معیار‌ها و دستورالعمل‌های روشن برای هر موقعیت شغلی، به طبقه بندی مشاغل کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در این صورت اطمینان حاصل می‌شود که افراد با پیشینه‌های مختلف به فرصت‌های شغلی، ارتقا و پیشرفت در شرکت دسترسی برابر دارند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: طبقه بندی مشاغل می‌تواند با تعیین معیار‌های عینی برای ارزیابی نامزد‌ها و تعیین مناسب بودن آن‌ها برای یک نقش خاص از تعصب و تبعیض در فرایند استخدام و ارتقا جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: با تمرکز بر صلاحیت ها، مهارت‌ها و تجربه به جای ویژگی‌های شخصی ا جمعیت شناسی صرف طبقه بندی مشاغل می‌تواند انصاف و برابری را در فرایند‌های تصمیم گیری بهبود ببخشد.
به گزارش جمله، وهابی در پایان با اشاره به اینکه یک سیستم طبقه بندی مشاغل خوب می‌تواند شناسایی و حذف موانع تنوع در سازمان را تسهیل کند، گفت: با ارائه چارچوبی روشن برای ارزیابی و طبقه بندی افراد بر اساس مهارت‌ها و شایستگی هایشان، طبقه بندی مشاغل می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا حوزه‌هایی را که ممکن است تنوع در آن‌ها وجود نداشته باشد شناسایی کرده و گام‌های پیشگیرانه‌ای را برای رسیدگی به این مسائل بردارند.