طرح نامعلوم و از ناکجا
طرح نامعلوم و از ناکجا
طرح «حریم شهر تهران» که در دستور کار شهرداری پایتخت وقت است، منتقدان جدی دارد و عده‌ای آن را به جای آنکه حفظ حرمت تهران بدانند، حصارکشی و جداسازی تعبیر می‌کنند که البته پرداختن به اتاق فکر این طرح، هدف اصلی این متن نیست.

سایه برین روزنامه نگار – طرح «حریم شهر تهران» که در دستور کار شهرداری پایتخت وقت است، منتقدان جدی دارد و عده‌ای آن را به جای آنکه حفظ حرمت تهران بدانند، حصارکشی و جداسازی تعبیر می‌کنند که البته پرداختن به اتاق فکر این طرح، هدف اصلی این متن نیست. هدف اصلی این متن پرداختن به یکی از تازه‌ترین نمودهای این ایده است. چند روزی می‌شود که خبر ساخت حصار اطراف تئاترشهر تهران، بسیار خبرساز شده‌است. طرحی که نمی‌توان نام مشخصی روی آن گذاشت و آن را دیوارکشی، حصارکشی، حفاظ‌کشی یا امثالهم خواند و حتی با کمال تعجب در میان خود مسئولین، در خصوص اینکه چه کسی و کجا متولی ساخت این سازه اطراف تئاترشهر است، بحث و جدل وجود دارد. یعنی یک تصمیم با نام غیر مشخص و متولی نامعلوم انجام گرفته و حتی با اینکه کلنگ پروژه زده شده‌است، هنوز رسانه‌ها انجام آن را در هاله‌ای از ابهام می‌دانند و باعث تاسف و نگرانی است که این تصمیم‌ها برای یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تهران در حال رخ دادن است. در ادامه اظهار نظرات مسئولین و مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را جمع‌بندی کرده و در پایان نظر خود را در این خصوص خاطرنشان می‌کنیم.

عدم هماهنگی بیداد می‌کند!
شنبه‌ای که گذشت، «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ حریم تئاترشهر را به زمین زد. او در این مراسم تاکید کرد این پروژه باید کم‌تر از یک سال به نتیجه برسد. این در حالی است که به گزارش اقتصاد ۲۴، «علی اعطا»، کارشناس حوزه معماری و عضو هیات رییسه دوره پنجم شورای شهر گفت: «ما با سه آدرس‌دهی غلط مواجه هستیم و عملا مغلطه‌ای در حال رخ دادن است.»
به اعتقاد این عضو پیشین شورای شهر تهران، هنوز نمی‌دانیم چه کسی مسئول انجام این کار است. او افزود «آیا اینکه وزیر ارشاد رفته برای کلنگ‌زنی، معنی‌اش این است که طرح وزارت ارشاد است؟ یا اینکه نه، ایشان به صورت نمادین این کار را کرده و صرفا، چون طرح پیرامون یک مجموعه. مربوط به وزارت ارشاد است، ایشان (آقای وزیر) برای کلنگ‌زنی به آنجا رفته است؟ ما نمی‌دانیم. ما این را هم نمی‌دانیم که بالاخره چه کسی مسئولیت آن را پذیرفته است؟ اگر وزارت ارشاد مسئولیت این کار را پذیرفته و این کار را انجام می‌دهد، باید پرسید که با کدام مجوز می‌خواهد بخشی از عرصه عمومی شهر را تبدیل به حیاط اختصاصی کند؟»

معمار پروژه: با دیوارکشی مخالفم
«سروناز امتیازی»، معمار این پروژه، در گفتگویی که ماه گذشته با ایسنا داشت با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم اطراف تئاترشهر دیوار بسازم گفت:«با ساختن دیوار در هر جایی حتی حریم شخصی و فکری آدم‌ها مخالفم چراکه معتقدم با فهم موضوع و تغییرات سبکِ منتج شده از درکِ موضوع می‌توان ترنسپرنتی ایجاد کرد و فضا و مکان را بازتعریف کرد.»
او ادامه داد: «بله؛ صدای نگرانی جامعه هنری‌ شنیده شده بود که قرار است برای تئاترشهر دیوار بگذارند. دیوار در هر دوره‌ای از جمله دوره ما معنی دارد. من نیز جزو کسانی هستم که با دیوار و جداکننده مخالف بودم و هستم اما در معماری، دیوار، فضا، مکان و … معنی دارند و می‌توانیم معنی آن را عوض کنیم یا به آن معنی تازه‌ای بدهیم. بنابراین به محض ورود به پروژه و دیدن طرح‌ها، مسائل و مشکلات و آسیب‌هایی که به این بنا و فضا وارد شده، با ماجرا آشنا شدم.»

موافقان چه می گویند؟
به گزارش فرارو، «سیدمحمدجواد طاهری»، بازیگر، کارگردان و رئیس مجموعه تئاترشهر یکی از مهمترین علل این تصمیم را حضور معتادان و دعوا‌های خشن اطراف ساختمان تئاترشهر، روشن کردن آتش مقابل درب ورودی این مجموعه و حضور گسترده دست‌فروشان اطراف پارک دانشجو مطرح کرد.
«بهرام ابراهیمی»، بازیگر تئاتر و سینما نیز گفت: «یادم هست آن زمانی که پای من به تئاترشهر رسید، دور تئاترشهر نرده وجود داشت و تئاترشهر از پارک دانشجو جدا بود. حتی دور پارک دانشجو هم حصار بود یعنی دو حصار کنار هم، با راهی که بین این دو حصار باز بود. من آن شرایط را که حصار دور فضای تئاترشهر بود، دوست نداشتم، اما به دلایلی به نظرم می‌رسد که به لحاظ امنیت آمد و شد اهل تئاتر می‌توان حصار را پذیرفت. اما مشروط بر آن که خبری از نگهبانی و حراست در این حصار‌ها وجود نداشته باشد.»

این سازه دقیقا چیست؟
«حمید نظری»، کارشناس میراث معتقد به ساخت دیواری اطراف این بنای تاریخی است و توامان «سیدمحمد موسوی»، شهردار منطقه ۱۱ به خبرنگار فارس گفت یک حصار به عنوان سازه در اطراف تئاترشهر ایجاد می‌شود که کاملا نمای این بنا از بیرون مشخص است و «دیوارکشی صحت ندارد.» آن‌طور که پیداست، نامی که بر روی این سازه گذاشته می‌شود، از شخصی به شخص دیگر و از رسانه‌ای به رسانه دیگر متغیر است. هرکس با آن موافق است، اسامی پرطمطراق و زیبایی چون حریم و حفاظ بر آن می‌گذارد و مخالفان پروژه، آن را دیوارکشی و حصارکشی می‌دانند.

بالاخره چی؟!
با جمع‌بندی این اطلاعات پراکنده و مبهم، می‌توان نکاتی را خاطرنشان کرد. نخست اینکه خوب است بدانیم پیش از این نیز اطراف مجموعه تئاترشهر، چیزی به اسم دیوار وجود داشته که در دهه هفتاد، «غلامحسین کرباسچی»، شهردار وقت آن را تخریب کرد و این‌طور به نظر می‌آید که تخریبش نیز موررد استقبال واقع شده‌است. حال قرار است دوباره سازه‌ای که نمی‌دانیم چیست توسط نهادی که نمی‌دانیم کجاست، تئاترشهر را محاصره کند. با توجه به اظهارات شهردار منطقه ۱۱، آنچه که دیوار نیست و از پشت آن سازه تئاترشهر نمایان است، همین امروز هم اطراف تئاترشهر موجود است. پس قطعا این سازه جدید، نقش جداکننده را قوی‌تر از حفاظ فعلی ایفا خواهد کرد. آنچه که نگران‌کننده است، ادعای حضور مزاحم کارتن خواب‌ها و تهدید شدن هنرمندان اطراف مجموعه است. ادعای بزرگی که ناخودآگاه شائبه اینکه هنرمندان تهدید شده چرا تا امروز ساکت بوده‌اند را مطرح می‌کند. یا اینکه اگر حمل بر صداقت کنیم، اصلا نیازی به صرف هزینه و ساخت سازه و استخدام معمار نیست و ماجرا با گماشتن چند نفر مامور (البته تنها زمانی که مجموعه، اجرای تئاتر را در دستور کار دارد!) قابل حل است. کاش اتخاذ تصمیم برای مجموعه پررفت‌وآمد و محبوبی چون تئاترشهر، کمی شفاف‌تر باشد که اصلا برای دفاع کردن از تصمیم شهرداری نیز، حداقل اطلاعات در دسترس باشد. اینکه با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها هیچ توضیح شفافی به مردم که سازه با ادعای رفاه حال آنان ساخته می‌شود، ارائه نمی‌شود، مسلم است که باعث طرح چنین شائبه‌هایی را هم به دنبال خواهد داشت و از آن انتقادات جدی خواهد شد.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین