ماهور مهراد / به زعم برخی از رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده ای، قیمت کامیون ۶برابر شده است و البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور این اتفاق عجیب نیست. اما به زعم کارشناسان حوزه حمل ونقل این قیمت باید کاهش پیدا کند و یکی از راهها تطبیق کرایههای فعلی با هزینههای […]
ماهور مهراد /
به زعم برخی از رانندگان ناوگان حمل ونقل جاده ای، قیمت کامیون ۶برابر شده است و البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور این اتفاق عجیب نیست. اما به زعم کارشناسان حوزه حمل ونقل این قیمت باید کاهش پیدا کند و یکی از راهها تطبیق کرایههای فعلی با هزینههای تمام شده، عنوان شده است. چراکه با این اقدامات اصلاحی دولت، می توان این صنعت را در این شرایط کرونایی از خطر رکود بیشتر نیز نجات داد.
این در حالی است که گفته شده است که در طرح نوسازی کامیون های جاده ای نیز هزینه اقساط بالا است و دلیل آن باز هم واقعی نبودن کرایه ها عنوان شده است. درواقع دولت بازگشت وام و سود آن را طی ۶ سال در نظر گرفته و این در حالیست که همین بازگشت سرمایه برای کامیوندار در تن کیلومتر طی ۲۵ سال در نظر گرفته شده و همین موضوع شکاف بین درآمد فعلی و اقساط در نظر گرفته شده را پررنگ کرده است.
اما بطور کلی یکی از متاخرترین اقدامات خوب سازمان راهداری در این زمینه، جایگزین کردن کامیون های فرسوده که جدا هم نیازمند نوسازی هستند، با کامیونهای نو است که تاثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. این در حالی است که حمل و نقل جادهای نقش موثری در توسعه کشور و کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی داشته و وابستگی مستقیم آن با تامین مایحتاج مردم در حمل و نقل کارآمد امری انکارناپذیر است. این موارد بحث نوسازی ناوگان و اهمیت آن را دوچندان می کند که باعث افزایش ایمنی جادهای، کاهش سوخت، بهبود شاخصهای محیط زیست، افزایش توان عملکردی ناوگان حمل و نقل داخلی و بینالمللی و در نهایت بالا رفتن افزایش سرعت عملکرد ترافیکی در جریان راهها میشود که این موارد برخی از موارد مربوط به مزایای نوسازی و استفاده از یک حمل و نقل کارآمد است.
در همین راستا و در برنامههای دولت دوازدهم بحث نوسازی ناوگان به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و روز سهشنبه ششم خرداد ۱۳۹۹ با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سامانه ثبتنام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل به طور رسمی رونمایی شد. این اتفاق در حالی افتاد که طبق سیاستهای تعیین شده مقام معظم رهبری در بحث حمل و نقل، ایشان تاکید ویژهای بر افزایش بهره وری و بالا رفتن سهم بیشتر از بازار حمل و نقل منطقهای و بینالمللی و جلب مشارکت مردم در امور حمل و نقل دارند.
همچنین در این زمینه حسن روحانی، رئیس جمهوری در اسفند ۱۳۹۷ تاکید کرد که خودروهای فرسوده باید به طور کامل از رده خارج شده و در تلاشی با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت و صمت این اتفاق رخ داده و کار نوسازی از فرسوده ترین ها شروع شود.
این در حالی است که نگاهی به وضعیت موجود خودروهای فرسوده و اسقاط شده به تفکیک کاربری چه در حوزه شهری و چه برون شهری در بحث انواع کامیون نشان میدهد که حدودا یک میلیون و ۹۵۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد. از این تعداد ۵۷۶هزار و ۵۵ کامیون در شهری و برون شهری از جمع کل ناوگان کشور فرسوده بوده که حدود ۳۰ درصد ناوگان را تشکیل میدهند. در این زمینه و طی بیست سال گذشته در مجموع اقدامات انجم گرفته برای نوسازی ناوگان در مجموع برون شهری و شهری به عدد ۲۴۵۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۸ میرسیم که طبق اعلام ستاد مدیریت سوخت اسقاط شدهاند.
در حوزه حمل و نقل عمومی برون شهری تعداد کل کامیونهای فعال ۳۴۶ هزار و ۲۴۳ دستگاه با میانگین عمر ۱۹.۲ سال است. در این بین تعداد کامیونهای بالای ۲۲ سال ۱۰۷ هزار و ۸۸۱ دستگاه است که معادل ۳۱ درصد ناوگان برون شهری است. در همین خصوص و در مرحله نخست هدف نوسازی ناوگان که در سال ۹۹ آغاز شد در مورد کامیونهای با سن۴۰ سال است که حدود ۵۳ هزار دستگاه بوده و ۱۵ درصد از ناوگان فرسوده برونشهری را تشکیل میدهند.
در بحث نوسازی ناوگان برون شهری در سالهای پیش از آغاز این طرح طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ تعداد ۶۱۱۷ دستگاه ناوگان معرفی شد که مجموعا طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۵۱۸۸ دستگاه تحویل متقاضیان شده است. در این خصوص مجموع تعداد کامیونهای واگذار شده در دورههای قبل این اتفاق یعنی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۳ مجموعه ۱۳۰۸۷ دستگاه ثبت شده که کار نوسازی انجام شده است. به این ترتیب مجموع تعداد کامیونهای نوسازی شده از طریق تولیدکنندگان داخلی در دوره بیست سال گذشته حدودا ۱۸۲۷۵ دستگاه است.
در همین زمینه، سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای برای نوسازی ناوگان از محل مصوبه شماره ۱۲۸۸۴۵ مورخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ شورای اقتصاد موسوم به طرح کلید به کلید کار را با چشم انداز حدود ۵۰۰۰ دستگاه در سال ۹۹ آغاز کرده است. همچنین در این برنامه نوسازی با استفاده از توان تولید داخل کامیون با انعقاد قرارداد سازمان با تولیدکنندگان همچون نوسازی ۸۰۰ دستگاه ناوگان باری بالای ۵۵ سال از طریق ایران خودرو دیزل در دستور کار قرار دارد. در این راستا همین طور نوسازی از محل واردات کامیون موضوع بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای حداکثر ۲۰هزار دستگاه کامیون فرسوده جزو این برنامه ریزی است.
این در حالی است که در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری کشور، قرار است بخشی از نیاز ناوگان از طریق واردات انجام گیرد و به همین خاطر بود که طرح واردات کامیون با عمر زیر ۳ سال مجوز گرفت. سیاستهای کلان طرح واردات کامیون با عمر زیر سه سال در وهله نخست با اولویت جایگزینی با فرسودهترین ناوگان با عملکرد بالا خواهد بود. همچنین ایجاد امکان بهرهمندی از طرح توسط مالکان و رانندگان فعال با شرایط اقتصادی پایین، مشارکت خودروسازان، تقویت شرکتهای توانمند و بزرگ مقیاس حمل و نقل، تامین ناوگان ملکی الزامی شرکتهای حمل و نقل، ورود کامیونهای استاندارد با خدمات پس از فروش، کاهش ریسک فعالیت دلالی و کلاهبرداری و استقلال در استفاده از تسهیلات دولتی در نظر گرفته شد.
در همین زمینه طبق سیاست اجرایی در نظر گرفته شده برای این طرح کارخانجات تولیدکننده کامیون در هر مرحله میتوانند ۱۰۰۰ دستگاه واردات داشته باشند. شرکتهای حمل و نقل توانمند یکصد دستگاه، شرکتهای واردکننده کامیونهای سنگین در هر مرحله ۵۰ دستگاه، مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ۱۰ دستگاه در هر مرحله نیز به این تعداد امکان واردات دارند.
همچنین حرکت در جهت سیاست شرکت محوری از طریق استفاده اختصاصی کامیونهای شرکتهای حمل و نقل طی سه سال، الزام ارایه خدمات پس از فروش برای کامیونهای وارداتی و امکان کنترل عملکرد واردکنندگان درخصوص ایفای تعهدات مبنی بر لزوم انجام ۸۰ درصد تعهدات در هر مرحله از دیگر سیاستهای اجرایی در بحث واردات کامیونهای با عمر سه سال در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری کشور است.
گفتنی است که نوسازی ناوگان باری به خصوص ناوگان بالای ۴۰ سال بهره وری بسیار بالایی را برای حمل و نقل کشور به همراه خواهد داشت. نتایجی که می توان از نوسازی ناوگان باری بالای ۴۰ سال به دست آورد حدود ۵۳۰ میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت در سال است. همچنین ارتقای ایمنی، کاهش آلودگی، کمتر شدن سن ناوگان از ۱۹ به ۱۴.۵ سال از دیگر نتایج و اثرات مثبت این نوسازی است. افزایش بهرهوری و رسیدن تعداد ناوگان با کاهش عمر ۵ ساله از ۴۵ هزار وسیله به ۱۰۰ هزار وسیله از دیگر موارد این نوسازی به شمار می آید.