جمله: یکی از اولویت ها و اصلی ترین اقدامات مدیریت شهری، طرح ترافیک در راستای حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر است. مقررات تردد شهروندان در خیابان های شهر سال به سال دچار تغییراتی می شود. تا سال گذشته زوج یا فرد بودن پلاک خودروها معیار تردد در محدوده زوج و […]
جمله: یکی از اولویت ها و اصلی ترین اقدامات مدیریت شهری، طرح ترافیک در راستای حل معضل ترافیک و کاهش آلودگی هوای شهر است. مقررات تردد شهروندان در خیابان های شهر سال به سال دچار تغییراتی می شود. تا سال گذشته زوج یا فرد بودن پلاک خودروها معیار تردد در محدوده زوج و فرد بود. این موضوع امسال تغییر کرده و تردد در این محدوده که به حلقه دوم ترافیکی شهر تهران شهرت یافته، بر مبنای سهمیه ای بود که در هر فصل به میزان ۲۰ روز به هر خودرو تعلق می گرفت که قابل انتقال فصل و یا خودروی دیگری نبود و شهروندان برای تردد در روز بیستم به بعد باید هزینه عوارض تردد پرداخت می کردند. برای سال آینده نیز تغییراتی در طرح ترافیک ایجاد شده است.
امروزه، پایتخت با دارا بودن جمعیتی تقریباً بیش از ده میلیون نفر، مشکلات و مسائل زیادی را به دوش می کشد. مشکلاتی در ابعاد اجرایی، مدیریتی محیط زیست، حمل و نقل، ترافیک و اوقاعت فراغت که طی سالیان متوالی و عدم چاره اندیشی مناسب، تهران را به مرحله انفجار نزدیک کرده است. موضوع طرح ترافیک از آن مسائلی است که هر سال با یک ایده و روش متفاوت اجرا می شود. مدیر واحد ساماندهی محدودهها و طرحهای ترافیکی شهرداری تهران در خصوص آخرین تغییرات طرح ترافیک پایتخت در سال آینده معتقد است که برای سال آینده بنابر مصوبه شورای شهر، مکلف هستیم که سقف ورود به محدوده طرح ترافیک را رعایت کنیم که برهمین اساس ورود ۱۰۳ هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک در هر روز مجاز است و بیش از این امکان ورود خودروها به محدوده وجود ندارد.
به گفته عمار سعیدیانفر، قیمت پایه طرح ترافیک در سال گذشته ۲۳ هزار تومان بوده، اما در سال آینده قیمت پایه ۲۸ هزار تومان خواهد بود و نرخ پایه طرح ترافیک در افراد عادی ۲۱ درصد افزایش خواهد داشت. البته در تعیین قیمت نهایی تردد در محدوده طرح ترافیک ضریبهای دیگری همچون زمان تردد، نوع معاینه فنی، داشتن پول در حساب شهروندی و غیره محاسبه میشود و نهایتا قیمت تعیین شده بنابر نوع محدوده، ساعت تردد، میزان آلایندگی وسیله نقلیه و غیره محاسبه میشود.
نرخ ورود به محدوده با معاینه فنی برتر
معاینه فنی یکی از موضوعات مهم در خودروها محسوب می شود و یکی از موضوعاتی که در هزینه ورود به طرح ترافیک تاثیرگذار است. به گفته سعیدیان فر؛ تخفیف معاینه فنی برتر در طرح ترافیک سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد بود اما امسال میزان تخفیف برای رانندگان دارای معاینه فنی برتر را به ۳۰ درصد افزایش دادیم.
مدیر واحد ساماندهی محدودهها و طرحهای ترافیکی شهرداری تهران در مورد قیمت تمام شده ورود به محدوده طرح ترافیک برای رانندگان ادامه داد: براین اساس حداقل قیمت برای رانندگانی که در ساعت غیرپیک وارد محدوده طرحهای ترافیکی میشوند بدین صورت است که اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر باشد قیمت ۱۶ هزار و ۴۶۴ تومان در نظر گرفته خواهد شد و اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر در ساعت پیک وارد محدوده طرحهای ترافیکی شود قیمت ۳۵ هزار و ۲۸۰ تومان برای ورود وی در نظر خواهد گرفت.
حساب شهروندی
اگر خودرویی فاقد معاینه فنی برتر باشد و در ساعت غیرپیک وارد محدوده شود حداقل ۲۳ هزار و ۵۲۰ تومان برای وی در نظر گرفته خواهد شد و اگر همین خودروی فاقد معاینه فنی برتر در ساعت پیک وارد شود، حداکثر مبلغ ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای وی محاسبه میشود. مدیر واحد ساماندهی محدودهها و طرحهای ترافیکی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: اگر افراد در سال آینده قبل از تردد روز خود را رزرو کرده و پول در حساب شهروندی آنها وجود داشته باشد میتوانند از تخفیف ۲۰ درصدی بهرهمند شوند. پیش از این یک ماه شهروندان فرصت داشتند که حساب شهروندی خود را شارژ کنند اما این فرصت یک ماهه در سال آینده حذف شده است و اگر شهروندان روز تردد خود را از قبل رزرو نکنند و در حساب شهروندیشان نیز پول وجود نداشته باشد، بهای تردد آنها با ضریب یک محاسبه شده و از تخفیف ۲۰ درصدی بهرهمند نخواهند شد.
به گفته سعیدیانفر خودروهای هیبریدی و برقی از تخفیف ۹۰ درصدی بهرهمند هستند.
تخفیف ۵۰درصدی ساکنان محدوده
وضعیت ساکنین در منطقه اجرای طرح یکی از مواردی است که سعیدیان فر به آن اشاره می کند: برای ساکنین محدودههای طرحهای ترافیکی برای سال آینده تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده و خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح و یک ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان خواهد بود، اما تردد بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ با تخفیف ۵۰ درصد لحاظ میشود.
وی ادامه داد: البته در نظر داریم در اجرای طرحهای ترافیکی، ساکنین محدوده را از لیست رزرو خارج کنیم تا ساکنین در تردد دچار مشکل نشوند که این موضوع در حال بررسی است.
سعیدیانفر با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که یک اپلیکیشن مختص طرحهای ترافیکی طراحی کنیم، گفت: سازمان فناوری شهرداری تهران قول داده است که تا پایان سال این اپلیکیشن را به ما تحویل دهند، اما مردم میتوانند از سامانه تهران من و tehran.ir فعلا استفاده کنند.
لازم به ذکر است که شهرنشینی و افزایش روزافزون جمعیت شهرنشین و مهاجرت روستاییان به شهرها، محصول صنعتی شدن است. پایتخت ایران هم نه براساس استانداردهای علمی ساخته شده و نه بر آن اساس اداره می شود. هر روز میلیون ها ساعت از وقت شهروندان در خیابان های تهران تلف می شود و علاوه بر اینکه هزینه های سنگین مادی به ملت و دولت تحمیل می شود، عواقب و پیامدهای روحی و روانی ناشی از ترافیک، غیرقابل محاسبه است.