ظرفیت حمل کالاهای اساسی از طریق بنادر بازرگانی افزایش یافته است
ظرفیت حمل کالاهای اساسی از طریق بنادر بازرگانی افزایش یافته است

    ماهور مهراد/ صادرات غیرنفتی در ایران در سال۹۸ نسبت به سال قبل خود، رشد ۱۶ درصدی داشت اما امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار بیشتر تجریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد از این میزان به نحو چشمگیری کاسته شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و تولیدکنندگان […]

 

 

ماهور مهراد/

صادرات غیرنفتی در ایران در سال۹۸ نسبت به سال قبل خود، رشد ۱۶ درصدی داشت اما امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار بیشتر تجریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد از این میزان به نحو چشمگیری کاسته شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی که حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی بود، در همین ماه های نخست امسال، رشد ۴ درصدی را تجربه کرد.
طبق گزارش سازمان بنادرهم اکنون در بنادر کشور نزدیک به ۹۲ هزار TEU کانتینر و ۷ میلیون تن کالاهای غیرکانیتنری موجود است و از این میزان ۳,۶ میلیون تن را کالاهای اساسی به خود اختصاص داده اند. بندر امام خمینی (ره) و بندر شهید رجایی با ۳,۵ و ۲.۳ میلیون تن بیشترین موجودی کالاهای غیر کانتینری را به خود اختصاص داده اند و در بخش کانتینری هم بندر شهیدرجایی با وجود بیش از ۶۸ هزار TEU بیشترین سهم را در موجودی کانتینر دارا است و بیشترین کالای اساسی نیز در بندر امام خمینی (ره) به میزان ۲,۴ میلیون تن موجود است.
این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۶,۶ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است که ذرت و گندم به ترتیب با ۲.۶ و ۲.۱ میلیون تن بیشترین سهم از ورود کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده اند. همچنین حمل غلات از طریق حمل ونقل ریلی از مبدا بنادر نیز در اواخر فروردین ماه ممکن شده است و شاهد افزایش بی‌سابقه سهم حمل‌ونقل ریلی در بنادر کشور هستیم و خواهیم بود. اتفاقی که به دلیل مزایای رقابتی صنعت ریلی در جهان، تقریبا همه کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته دنیا در حال تجربه آن هستند.
در همین ارتباط نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان گفت: در دور جدید تحریم ها عمده تمرکز کشور در ایجاد رویکردهای بین المللی بحث دریا بود که خوشبختانه با اتکا به توان داخلی به صورت شبانه روزی همه بنادرمان برای تامین مایحتاج فعال بود. محمد راستاد ادامه داد: در همین خصوص سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۹ درصد را شاهد بودیم. همچنین ۵۲.۵ میلیون تن صادرات غیرنفتی با افزایش ۴ درصد نسبت به سال گذشته در بنادر کشورمان ثبت شد و ۳۴ میلیون تن هم واردات غیرنفتی بود با رشد ۲۷ درصد را داشتیم.
این در حالی است که تخلیه و بارگیری کشتی در بنادر هزینه های ثانوی بسیاری مانند پرداخت دموراژ، انبارداری و… دارد و این موارد اگر با رشد تکنولوژی در بنادر انجام نشوند هم از سرعت تحلیه و بارگیری کاسته می شود و هم میزان آن رقم هایی که بالا عنوان شد را پوشش نمی دهد اما این در حالی است که راستاد در ادامه تصریح کرد: سخت ترین فرآیند در زنجیره حمل و نقل، ورود و خروج کشتی است. خوشبختانه در این مورد در بندری مثل بندر امام (ره) عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی با ۷۰ هزار تن کالای اساسی به صورت شبانه روزی انجام گرفت و با تخلیه ۸ هزار تن در هر ۲۴ ساعت این کشتی ها حداکثر هشت روزه با تخلیه بار از بندر خارج شدند. این عملیات برای صدها کشتی در بنادر کشور انجام گرفت بدون اینکه حادثه ای جانی یا مالی به ثبت برسد و یا اینکه یک دلار بابت دموراژ کشتی ها به کشور تحمیل نشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به بحث نگاه توسعه ای در این سازمان تصریح کرد: تمام فازهای توسعه ای در سازمان بنادر فعال بوده و ۲۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این مجموعه به طرح های توسعه ای اختصاص داشده شده است. در این زمینه ۳۰ پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته اعتبار سال گذشته تکمیل شد و به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: همچنین ۲۰ میلیون یورو از تجهیزاتی که سابقا توسط شرکت های خارجی ساخته و تولید می شد مثل جرثقیل های دروازه ای کانتینری در داخل کشور تولید و در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.
گفتنی است که سازمان بنادر سال گذشته و در شرایط سخت اقتصادی ۱۱ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزشی بالغ بر ۵۹۰۰ میلیارد تومان تحت قراردادهای BOT در بنادر کشور را شروع کرده است. راستاد در اینباره تصریح می کند که در همین خصوص سال گذشته همچنین ۱۲ پروژه با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.
او همچنین با اشاره به کارهای زیربنایی انجام گرفته در سواحل کشور گفت: از جمله این موارد انجام گرفته در بحث کارهای زیربنایی می توان به مدیریت یکپارچه سواحل کشور به عنوان یک برنامه راهبردی اشاره کرد. این برنامه برای استان هرمزگان در دستور کار بود که برنامه آن تهیه، تدوین و تکمیل شد و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید. این برنامه برای استان های شمالی ۵۰ درصد و برای استان بوشهر ۸۰ درصد تکمیل شده است.
گفتنی است که با توجه به اینکه حمل‌ونقل حدود ۹۵ درصد از کالاهای تجاری صادراتی و وارداتی از طریق بنادر تجاری کشور انجام می‌گیرد، طبیعتا نقش سازمان بنادر و دریانوردی در ورود کالاهای مورد نیاز و صادرات کالاها نقشی بسیار راهبردی و مهم محسوب می‌شود. بنابراین سال گذشته علی‌رغم همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌و‌نقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.
در میان بنادر کشور بندر امام خمینی (ره) با ورود ۴,۱ میلیون تن کالاهای اساسی از نقش استراتژیکی در بین بنادر برخوردار بوده و بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با ۵۴۵ هزار تن تخلیه کالاهای اساسی نشان از ورود شناورهای حامل کالاهای اساسی به آن بندر و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده دارد. در حال حاضر حدود ۳,۶ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور موجود است که بیشترین مقدار آن مربوط به ذرت با حدود ۱.۹ میلیون تن بوده و بندر امام خمینی (ره) بیشترین میزان موجودی کالاهای اساسی را به خود تخصیص داده است.