عدم تزریق نقدینگی به صنعت حمل و نقل ریلی از مشکلات این صنعت است
عدم تزریق نقدینگی به صنعت حمل و نقل ریلی از مشکلات این صنعت است

نشست هم اندیشی اعضای انجمن‌ صنفی کارفرمایی، تولید کنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و طی آن، مقرر شد تا کمیته ویژه در راه آهن به منظور شتاب بخشی به روند اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، با هدف کاهش بوروکراسی و استفاده […]

نشست هم اندیشی اعضای انجمن‌ صنفی کارفرمایی، تولید کنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و طی آن، مقرر شد تا کمیته ویژه در راه آهن به منظور شتاب بخشی به روند اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، با هدف کاهش بوروکراسی و استفاده از تمام ظرفیت‌های آن، تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن به همراه معاونان و مدیران ستادی راه آهن، روز ۱۴ تیرماه با روسا و اعضای انجمن‌ صنفی کارفرمایی، تولید کنندگان واگن، لکوموتیو، تجهیزات و خدمات ریلی در ساختمان شهدای راه آهن دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
در این نشست صمیمانه، تولیدکنندگان حاضر در جلسه، به تفصیل به بیان دغدغه ها و مسایل پیرامون حوزه حمل و نقل ریلی کشور پرداختند و همچنین، راهکارهای پیشنهادی خود را با مدیرعامل راه آهن و سایر حاضرین در میان گذاشتند.
دکتر صالحی در این نشست، ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان صنف و صنعت حوزه حمل و نقل ریلی کشور، با بیان اینکه کار تولید بسیار پر ریسک و طاقت فرسا است و نیاز به حمایت جدی دارد، افزود: ۱۶ مورد از مسایلی را که اعضای حاضر به عنوان دغدغه اصلی مطرح کردند، یادداشت کرده و تمامی آن ها مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: یکی از شیرین‌ترین جلساتی که از زمان حضورم در شرکت راه آهن برپا شده، امروز بوده است؛ زیرا در این جلسه نقش آفرینان صنایع حوزه ریلی که یکی از ارکان مهم این حوزه محسوب می شوند، حضور دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عدم تزریق نقدینگی به صنعت حمل و نقل ریلی را یکی از عمده‌ترین مشکلات این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: در این حوزه، نظامات درست زنجیره ارزش و تامین به درستی بنیان نشده اند. وی با بیان اینکه با یکپارچگی و هم اندیشی می توان صنعت حمل و نقل کشور را توسعه داد، عنوان کرد: ما باید پله به پله و با سرعت و با همکاری یکدیگر پیش برویم. متاسفانه حجم نابسمانی‌ها زیاد است. در چنین شرایطی باید دست در دست یکدیگر دهیم تا مشکلات را برطرف کنیم.
دکتر صالحی تاکید کرد: توسعه با حرف نمی شود بلکه باید به آن عمل کرد. ما باید با تشریک مساعی یکدیگر به نقطه تعادل برسیم. برای رسیدن به تعادل بایستی منافع آن کسی که قطعه تولید می کند، آن کسی که ناوگان می سازد و در نهایت آنچه مردم می خواهند و مورد انتظارشان است، تامین شود.
مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: معتقدم که اگر یک دست شویم و بتوانیم یک یا دو گام برداریم؛ آنگاه خواهیم توانست از بازخورد خوب آن، گام های بعدی را نیز یک به یک برداریم.
وی تاکید کرد: به همین منظور در گام اول، کمیته ویژه جهت شتاب بخشی و سرعت دادن به روند اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، در راه آهن تشکیل می شود. در این کمیته تصمیماتی جهت کاهش بوروکراسی و استفاده از تمامی ظرفیت های ماده ۱۲ اتخاذ خواهد شد.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: همچنین در این کمیته، دانش بنیان بودن شرکت های ریلی نیز پیگیری خواهد شد و تلاش خواهیم کرد فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اصلاح و بروزرسانی شود.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:
جاده‌های اصلی تکاب و شاهین دژ دوبانده می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با هدف بهبود وضعیت جاده های تکاب و شاهین دژ، راه های اصلی این شهرستان‌ها دو بانده می شود.

داریوش امانی در جلسه بررسی مشکلات جاده‌ای شهرهای تکاب و شاهین دژ که با حضور فرمانداران دو شهرستان و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تکاب برگزار شد، افزود: بهسازی و ساماندهی جاده‌های اصلی و روستایی شهرهای تکاب و شاهین دژ از سال‌های گذشته آغاز شده که تکمیل نشده و اکنون با اعتبارات ویژه دولت سیزدهم تکمیل و آسفالت طرح‌های جاده‌ای این شهرها سرعت و شتاب می‌گیرد.
وی اظهارکرد: آسفالت پروژه‌های در دست احداث راهداری و ساماندهی محورهای روستایی تکاب و شاهین دژ تا پایان هفته دولت امسال در شهریور ماه طبق تعهد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی آسفالت و تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: روکش آسفالت راه‌های اصلی شهرهای تکاب و شاهین دژ مناسب نیست از این‌رو اعتبارات ویژه ای علاوه بر اعتبارات ابلاغ شده قبلی تخصیص خواهیم داد. امانی با تاکید بر اینکه سازمان راهداری برای تأمین اعتبارات واردات تجهیزات و ماشین آلات از کشورهای همسایه توسط اداره کل راهداری آذربایجان غربی آمادگی دارد، اضافه کرد: کمبود ماشین آلات راه سازی از مهمترین مشکلات طرح‌های جاده‌ای شهرهای تکاب و شاهین دژ است که برای بازسازی و تجهیز آنها نیز اعتبارات خوبی تصویب کردیم که اختصاص خواهد یافت.
وی یاد آورشد: جهت تأمین اعتبارات لازم و احداث پاسگاه پلیس راه در صورت تأیید ضرورت از سوی پلیس و راهدارخانه در تکاب و تأمین قیر و آسفالت مورد نیاز پروژه‌های این شهرستان نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برنامه عملیاتی در دستورکار دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد ه ای تکاب با اشاره به اینکه میزان برخورداری تکاب از آسفالت راه‌های روستایی کمتر از میانگین کشوری و استانی است گفت: با توجه به فصل کاری محدود در این شهرستان، اولویت این سازمان جبران عقب ماندگی‌ها و آسفالت سریع پروژه‌های در دست احداث در جاده‌های اصلی تکاب است.
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران ۲ شهرستان گزارشی از وضعیت محورهای مواصلاتی و نیازهای منطقه جهت بهبود جاده‌های اصلی و روستایی ارائه کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور عصر چهارشنبه از وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای تکاب از جمله محور تکاب – شاهین دژ، محور در حال احداث و آسفالت تکاب – تخت سلیمان – دندی، جاده روستایی محور یهرلو و ساریقورخان و کارخانه راکد تولید آسفالت اداره راهداری تکاب بازدید کرد. شهرهای تکاب و شاهین دژ در فاصله ۸۵ کیلومتری از هم در جنوب آذربایجان غربی واقع شده اند و در مجموع هزار و ۲۶ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارند.

 

 

 

تابستان با چاشنی تاخیر در سفر؛
چرا ناوگان زمینی هم دچار تاخیر در حرکت شد؟

تاخیر در حرکت ناوگان حمل‌ونقلی عمومی به ویژه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیاری برای مسافران شده است.

سفرهای تابستانی بعد واکسیناسیون عمومی آغاز شده و تاخیر در حرکت وسایل نقلیه بین شهری، هواپیمایی و … یکی از اصلی‌ترین معضلات مسافران به شمار می‌رود.
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور چندی پیش در خصوص علت تاخیر در پروازها گفت: کمبود ناوگان حمل ونقل هوایی و نقص فنی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در این بخش به شمار می‌رود.
با توجه به افزایش چند برابری قیمت نرخ های وسایل حمل و نقل عمومی اتوبوس به نظر به صرفه ترین وسیله نقلیه به حساب می‌آید.
اما یکی از اصلی‌ترین معضلات این سفر برای مسافران تاخیر در حرکت اتوبوس است به طوری که باعث شده تا تمامی مسافران اتوبوس بین شهری به نوعی از این مشکل شکایت کنند.
یکی از مسافران در این مسیر با گلایه از تاخیر در حرکت اتوبوس و دیر رسیدن گفت: برای فرزندم وقت دکتر داشتم که متاسفانه به دلیل تاخیر در حرکت اتوبوس‌ و دیر رسیدن به مقصد وقت دکتر از بین رفت و من دوباره مجبور شدم وقت دیگری در روزهای بعدی بگیرم که این خود یک مشکل جدید ایجاد کرد.
این گلایه‌ها در باقی مسافران هم شنیده می‌شد. برخی از مراسم و برخی نیز از قرارهای کاری خود جا مانده بودند.
آقای جمالی معاون حمل ونقل جاده ای گفت: اتوبوس‌های بین شهری به هیچ عنوان حق توقف به جز برای مراسم نماز و غذا را ندارند.
او می‌گوید: در بین راه مسافر سوار کردن غیر قانونی است و اتوبوس‌ها تنها در ایستگاه‌های بین راهی برای مسافرانی که از قبل بلیت تهیه کرده بودن حق سوار کردن مسافر را دارند. تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها اصلا مجاز نیست به جز آنکه اتوبوسی اشکال فنی پیدا کرده باشد.

é بدون مسافر حرکت نمی‌کنیم!
سراغ چند راننده اتوبوس رفتیم که یکی از آن ها می گوید: بدون مسافر که نمی شود اتوبوس ۲۵ صندلی و یا ۴۰ نفره را به حرکت درآورد؛ چراکه این اتوبوس ها خود هزینه های بسیار زیادی از جمله تامین قطعات و لوازم یدکی دارند که باید آنها را پرداخت کنیم.
یکی دیگر از این رانندگان دیر رسیدن مسافران را بهانه کرد و گفت: مسافران مسیرهای مختلف خود دیر می‌رسند که این خود یکی از اصلی‌ترین دلایل به شمار می‌رود. ما راننده هستیم و مالک اتوبوس به ما گفته است بدون تکمیل نشدن صندلی‌ها نباید حرکت کنیم.

é نقص فنی در اتوبوس‌ها چرخ حرکت به موقع را نگه می‌دارد!
عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری گفته است: ما خود دوست نداریم یک دقیقه هم تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها داشته باشیم اما افزایش هزینه‌های اتوبوس‌ و تامین قطعات یدکی خود از دلایل اصلی به شمار می رود. او می‌گوید: کمبود در تعداد ناوگان حمل ونقلی از مهم ترین دلایل این بخش به شمار می رود و با توجه به آنکه تامین این ناوگان هم دشوار است این اقدام خود دلایل تاخیر به شمار می رود.
طبق قانون مسافری باید تمامی شرکت حمل ونقلی مسافری این قانون را رعایت کنند و حق تاخیر در حرکت را ندارند و در صورت این موضوع با شرکت‌های متخلف برخورد می‌شود.
داریوش باقر جوان مديرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: مسافران در صورت شکایت در داخل ترمینال به ادارات حمل ونقل و در صورت شکایت در بین راه با شماره ۱۴۱ تماس بگیرند.
افزایش هزینه‌های حمل ونقلی برای مالکان اتوبوس‌ها و تامین قطعات یدکی، تامین لاستيک از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه به شمار می‌رود که باید در این زمینه تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

 

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛
امکان افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ میلیون تن
عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امکان افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ میلیون تن وجود دارد، ‌گفت: بنادر یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه تجارت و ترانزیت کالا هستند و باید از ظرفیت ۲۷۰ میلیون‌ تنی بنادر کشور به بهترین شکل در این راستا، استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی در برنامه میز اقتصاد بخش خبری شبک یک در مورد افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه و ظرفیت‌سازی سازمان بنادر در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا از مسیر روسیه از ایران به کشورهای مختلف، گفت: اردیبهشت ماه سال جاری سند جامع حمل و نقل بین ایران و روسیه به امضا رسید و در راستای اجرایی‌سازی سند، سیزدهمین کارگروه حمل و نقل تخصصی در دی روسیه برگزار شد و در این کارگروه در کنار مدیران ارشد بخش دولتی، بخش خصوصی در ابعاد مختلف حمل و نقل اعم از لجستیک، کشتیرانی، هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای حضور داشتند و اسنادی نیز در راستای اجرایی‌سازی این سند به امضا رسید. وی ادامه داد: باید بتوانیم ظرفیت‌های حمل و نقل کشور را متناسب با توسعه ظرفیت‌های تجاری ایجاد کنیم و پتانسیل خوبی در حال حاضر در حوزه حمل و نقل برای انجام تجارت و ترانزیت وجود دارد و خوشبختانه ظرفیت‌سازی مناسبی در کریدور شمال جنوب صورت گرفته است.

é ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه بنادر شمال کشور، ۵ بندر جمعا دارای ۳۵ میلیون تن ظرفیت حمل و نقل و تخلیه و بارگیری هستند، عنوان کرد: ظرفیت بنادر کشور در حوزه حمل و نقل بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن است و این مسئله نشان می‌دهد اگر ظرفیت‌های ترانزیتی بر اساس همکاری‌های شکل گرفته افزایش یابد، بخش دریایی به راحتی می‌تواند این تقاضا را پاسخ دهد.
اسلامی افزود: تجربه نزدیک به ۱۴ میلیون تن ترانزیت در گذشته نشان می‌دهد می‌توانیم این ظرفیت را تا ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم و مذاکرات بسیاری با طرف روسی در حوزه کشتیرانی، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و خدمات دریایی و بندری داشته‌ایم.

éسرمایه‌گذاری ایران در بندر آستاراخان روسیه
وی در پاسخ به اینکه ایران سهم زیادی از یک بندر را در روسیه خریداری کرده است، این اتفاق چه کمکی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور خواهد کرد؟ گفت: توسعه تجارت، نیازمند زیرساخت است و زیرساخت‌ها شامل شقوق مختلفی اعم از بخش ریلی، جاده‌ای، دریایی، بندری، قوانین و مقررات و…است. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا، بنادر هستند و از طریق یکی از بخش‌های دریایی کشور، سرمایه‌گذاری خوبی در بندر آستاراخان انجام شده است، ‌یادآور شد: خوشبختانه از این طریق زیرساختی ایجاد شده است که می‌تواند به عنوان هاب و نقطه مرکزی در راستای توسعه ترانزیت بار عمل کند. اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بنادر شمالی، گفت: همچنین طی نشست‌های برگزار شده در ماه‌های اخیر با کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس اعم از قطر، عمان و هند، شرایط فراهم شده تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بنادر طرفین توسط شرکت‌های مشترک انجام شود و شاهد توسعه ترانزیت و حمل و نقل باشیم.

é ایران؛ کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای انتقال کالا از روسیه
وی با اشاره به اینکه روسیه دارای حجم عظیم تجاری با کشورهای منطقه است، گفت: ایران یکی از کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیرها برای انتقال کالا برای روسیه است. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص استفاده هرچه بهتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب، بیان کرد: ظرفیت عملیاتی بندر امام خمینی (ره) بیش از ۶۰ و بندر شهید رجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن است و اگر به دنبال رونق کریدور شمال جنوب هستیم باید به یک بسته خدماتی در تمامی شقوق حمل و نقل فکر کنیم. اسلامی افزود: ترانزیت کالا یک مدل کسب و کار تمام عیار و نیازمند ایفای نقش تمامی بازیگران است و تجربه ۱۵ میلیون تن جابه‌جایی کالا در گذشته که شاهد چنین زیرساخت‌هایی نیز نبودیم، نشان می‌دهد می‌توانیم به هدف ۳۰ میلیون تنی ترانزیت کالا دست یابیم. وی با اشاره به اینکه در حوزه دریا از ظرفیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم، عنوان کرد: در بخش شناورهای رو-رو سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار علاقمندان به منظور ساخت و خرید قرار می‌دهد.

é امکان ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه و تره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش صادرات میوه و تره‌بار باید پایانه‌های تخصصی ایجاد شود، گفت: بخش خصوصی با حمایت سازمان بنادر می‌تواند در راستای ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه و تره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی اقدام کند.