عرضه انواع خدمات دیجیتالی در بستر hibank
عرضه انواع خدمات دیجیتالی در بستر hibank
معاون فناوری‌اطلاعات بانک کارآفرین با تاکید بر اهمیت فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در رفع نیازهای مالی شهروندان، می‌گوید: «مهم‌ترین نیاز یک بانک در شرایط امروز اقتصاد ایران، تداوم کسب‌وکار است و این مهم، بدون توسعه فناوری اطلاعات، زیرساخت و پلتفرم‌های دیجیتال به دست نمی‌آید؛ اتفاقی که اکنون با تغییر سامانه جامع بانکداری و راه‌اندازی مرکز داده اصلی در بانک کارآفرین رقم خورده است.»

علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری‌اطلاعات بانک کارآفرین در گفت‌وگویی بانشریه “پیام کارآفرین”؛ با اشاره به رسوخ فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره مردم گفت: امروزه فناوری‌های دیجیتالی در تمام شئونات زندگی انسان‌ها رسوخ کرده و اثر آن نهادینه شده است به همین دلیل صنایع مختلف با در پیش‌گرفتن رویکرد تحول دیجیتال، سعی می‌کنند خود را با تغییرات این حوزه تطبیق دهند.

پاسخ به خواست مشتریان به واسطه توسعه خدمات دیجیتال

وی افزود: تحول دیجیتال در حوزه بانکداری به معنای ساخت بانک در تراز عصر دیجیتال و ایجاد قابلیت‌های جدیدی است که بتواند موفقیت بانک را تضمین کند. در سال‌های اخیر با ظهور هوش مصنوعی، افق‌های جدیدی پیش‌روی بانک‌ها قرار گرفته تا بتوانند با استفاده از آن، تحولی عظیم در فرآیندهای عملیاتی ایجاد کنند. امروزه پلتفرم‌های هوشمند، زیربنا و بستر سایر فناوری‌ها در صنعت بانکی به شمار می‌روند و هر توسعه‌ای مبتنی بر این دارایی ارزشمند شکل می‌گیرد.

به گفته معاون فناوری اطلاعات، سرعت، دقت، شخصی‌سازی خدمات، دسترسی، هوشمندی و امنیت، مهم‌ترین خواسته‌های مشتریان از بانک‌هاست که تنها با توسعه خدمات دیجیتال، قابلیت عرضه پیدا می‌کند.

تقوی با اشاره به نتایج تحقیقات بین‌المللی در این حوزه و توسعه هوش مصنوعی ادامه داد: به زودی، استارتاپ‌ها با سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌های دیجیتال و پیشنهاد ارزش‌های جدید و خلاقانه به مشتریان و حذف بروکراسی‌های دست‌و‌پاگیر، بازار صنایع بزرگ و باسابقه را در اختیار خواهند گرفت،بنابراین مهم‌ترین نیازی که بانکداری دیجیتال برطرف می‌کند، تداوم کسب‌وکار است که در صنعت مالی و بانکی ابعاد گوناگونی دارد و یکی از جنبه‌های اصلی به فناوری اطلاعات و پلتفرم‌های دیجیتال مربوط می‌شود.

چالش صنعت بانکی؛ توقف سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیر ساخت

وی با اشاره به پیاده سازی سامانه‌های دیجیتال داخلی در بانکهای ایران، بزرگترین چالش فعلی در صنعت بانکی را توقف سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی و فناوری‌های دیجیتال خواند و افزود: در بخش‌های مهم دیگر همچون سامانه مدیریت تسهیلات، مدیریت ارز، اتوماسیون فرآیندهای اداری بانک‌ها، مدیریت چرخه اسناد و مستندات بانکی و حتی در توسعه سامانه جامع غیرمتمرکز، سرمایه جدی وارد نشده است که متاسفانه تاثیرات این غفلت در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.
تقوی خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم، توسعه فناوری به زمان و آماده‌سازی زیربنایی نیاز دارد که تحت عنوان«سطح آمادگی فناوری» از آن یاد می‌شود. اگر بانک‌ها یا نهادهای حاکمیت برای این مهم برنامه‌ای منسجم نداشته باشند، در سال‌های آینده و با تغییر نیازهای مشتریان و کسب‌وکارها، نداشتن پلتفرم‌های مربوطه، تبدیل به پاشنه آشیل صنعت بانکداری خواهد شد.
معاون فناوری‌اطلاعات بانک با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه فعالیت‌های بانکداری دیجیتال گفت: بانک کارآفرین با عارضه‌یابی و تقویت زیرساخت‌های دیجیتال خود در بخش نرم‌افزاری و سخت افزاری ،پروژه‌‎های مهاجرت سامانه جامع بانکداری، طراحی پلتفرم دیجیتال «های بانک»، طراحی و اجرای مرکز داده اصلی بانک را با موفقیت به ثمر رساند و گام‌های اصلی در توسعه دیجیتالی را پیمود.
به گفته تقوی ، با اجرای این ۳ پروژه و استقرار کامل آن، زیرساخت مناسب برای توسعه پلتفرم دیجیتال “های‌بانک” و حضور در بازار فراهم و بیشتر محصولات مورد نیاز در دسترس مشتریان قرار گرفت. در همین راستا و برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان تجاری، فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها، با طراحی بوم بانک، سرویس‌های مورد نیاز این بخش از مشتریان هم از طریق به اشتراک گذاشتن API ها قابل ارائه است.وی ادامه داد: علاوه بر این با تغییر سامانه جامع بانکداری، مواردی همچون «انطباق سریع با شرایط اعلامی از سوی رگولاتورها»، «انعطاف و سرعت بالا در توسعه محصولات جدید»، «اطمینان از عملکرد و تامین امنیت بالا»، «مقاومت بالا در برابر خطا»، «ارائه خدمات بانکی به شرکای تجاری و استارتاپ‌ها»، «اتصال آسان و نظام‌مند به سایر پلتفرم‌های دیجیتال بانک»، «افزایش دقت در عملیات بانکی» و «جلوگیری از سواستفاده‌های مالی و بانکی» امکان پذیر شد.

عرضه خدمات نوآورانه، عامل رقابت بانکها

معاون فناوری اطلاعات بانک مهم‌ترین نیاز یک بانک در شرایط امروز اقتصاد، را تداوم کسب‌وکار خواند و تاکید کرد: این امر بدون توسعه فناوری اطلاعات، زیرساخت و پلتفرم‌های دیجیتال محقق نمی‌شود.گو اینکه عرضه خدمات نوآورانه و باکیفیت، از جنبه‌های مهم رقابت بانک‌ها و نهادهای مالی محسوب می‌شود.

تقوی این خدمات، را شاخص کلیدی در جذب مشتریان و جلب رضایت آنها خواند و ادامه داد: این خدمات عمدتا هم به شکل دیجیتالی و در فضای آنلاین عرضه می‌شوند. بنابراین توسعه کسب‌وکار بانک در همه بخش‌ها شامل منابع، مصارف، ارزی و درآمدهای غیرمشاع، به پلتفرم‌های دیجیتال باکیفیت وابسته است. ارائه خدمات به مشتریان در مقیاس بالا و هزینه کم در قالب شعب دیجیتال یا نئوبانک یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های بانک‌هاست که بر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بنا شده است.

وی افزود: بنابراین فناوری‌های دیجیتالی و هوش مصنوعی با ایجاد زیرساخت در بخش‌هایی مثل ارائه خدمات متنوع و مطلوب به مشتریان در مقیاس بالا، اتوماسیون فرآیندها، کاهش هزینه‌های عملیاتی، مدیریت بهینه ریسک، کاهش میزان سواستفاده و کلاهبرداری و کمک به انطباق بیشتر در توسعه کسب‌وکار و درآمدهای بانکی، نقش موثر و بی‌همتایی ایفا می‌کند.