قطارهای باری و مسافربری به دلیل اینکه میزان سوخت کمتری نسبت به برخی ناوگان حمل و نقلی چون کشتی و هواپیما مصرف میکنند، صرفه اقتصادی زیادی دارند. همچنین دارای مزیتهای قابل توجه دیگری چون میزان امنیت بالا و سرعت قابل توجه هستند و همین مزیتهاست که باعث میشود یکی از معیارهای اصلی سنجش پیشرفته بودن یک کشور، ارزیابی شرایط حمل و نقل ریلی آن باشد. جدا از مباحث مربوط به مجهز بودن این ناوگان و کیفیت آنها، یکی از ملاکهای ارزیابی اصلا محاسبه طول راهآهن است. طول این مسیر ریلی نیز بر اساس مساحت کشور سنجیده میشود. در تازهترین آماری که در این باره از سوی بانک جهانی منتشر شده است، جایگاه ایران در میان ۹۰ کشور دنیا، رتبه ۶۴ است که نیازی به توضیح اضافه ندارد که این جایگاه زیبنده کشوری که دارای زیرساخت و زمینههای بسیار مناسب احداث جادهها و راههاست و نعمات خدادادی در این زمینه دارد نیست. به گزارش بازار، بر اساس رده بندی بانک جهانی، جمهوری چک با ۱۲۲ متر راه آهن به ازای هر کیلومتر مربع از مساحت کشورش در رتبه نخست و ونزوئلا با ۰.۳۸ متر در رتبه آخر قرار دارد. در این میان آلمان در رتبه ۴، انگلستان ۱۰، کره جنوبی ۲۱، هند ۳۷، آمریکا ۴۷، چین ۶۱، عراق ۶۵، کانادا ۶۶، روسیه ۶۷ و استرالیا ۹۲ هستند. ضمن اینکه توضیح داده شده دلیل رتبه پایین کانادا، چین، روسیه و استرالیا محاسبه بر اساس مساحت زیاد آنهاست.
ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که کشور از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸ در زمینه ریلی پیشرفت کرده و در مقایسه با خودمان، حدود ۶۰ درصد رشد داشتهایم. با این حال قرار گرفتن در مقام مقایسه با استانداردهای جهانی نشان میدهد که حتی این رشد بیش از ۵۰ درصدی نیز کافی نبوده است. در جهانی که در بسیاری از کشورها قطارهای سریعالسیر و برقی و حتی بدون راننده در حال ربودن گوی سبقت از قطارهای معمولی هستند، نباید با این همه منابع و متخصص این زمینه در حال تلاش به نزدیک شدن استانداردهای جهانی از حیث میزان طول ریل و مساحت کشور باشیم. مهمترین عامل موفقیت در این حوزه و تاثیر شگرفت و غیر قابل باوری خواهد گذاشت، اعتماد به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری است. در خصوص جذب سرمایهگذاران و تاجران خارجی البته محدودیتهای غیرقابل انکاری به دلیل فشارهای ناشی از تحریمهای ظالمانه وجود دارد. حتی اگر کشورهای منطقه را هم در این زمینه مورد بهرهوری قرار ندهیم، در خود کشور ایران شرکتهای دانشبنیان و متخصصان جوان و البته سرمایهگذارانی هستند که تنها منتظر اعتماد دولتند. امروز این آمار منتشر شده و دیگر نمیتوان اقدامی برای تغییر وجههمان انجام داد اما میتوان همین ارزیابی را شاخص قرار داد تا با تلاش و پشتکار فراوان سعی کنیم در این زمینه ارتقا پیدا کنیم. گفتنیاست البته شروع دیدار و تعاملات با بخش خصوصی، یکی از رویکردهای جدی وزیر راه و شهرسازی است. مهرماه سالجاری، نشست سه ساعتهای با حضور فرزانه صادق و ۲۳۰ عضو شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، معاونین وزیر و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حملونقل و سایر اعضای این شورا برگزار شد.
در این نشست، ۲۲ نفر از روسای تشکلهای صنفی و تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای و دریایی چالشها و مشکلات خود را برشمردند که مهمترین آنها از این قرار بود: عدم توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی، دخالتهای مکرر دولت در موارد مختلف، عدم مناسبات کارفرما و بخش دولتی، تحریمهای بینالمللی و خود تحریمی، سوءمدیریتهای موجود، نرخگذاری دستوری، بیتوجهی به دیپلماسی حملونقل، محدودیت و دشواریهای تخصیص ارز و عدم هوشمندسازی و کارآمدسازی سامانههای حملونقل، ضرورت ساماندهی مرزها و تشکیل شورای ترانزیت، ضرورت کاهش تصدی گری دولت، ضرورت نوسازی حمل و نقل در تمامی عرصه ها و ….
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان- سیرجان تاکید کرد: به طور کلی تنهــا راه برون رفت از وضعیت فعلی و ارائه خدمات مناســب، فعال کردن بخش های ســرمایه گذاری است که باید تعامل مناســب بین تولیدکنندگان ناوگان ریلی با سرمایه گذاران صــورت پذیرد تا بتوانیم با اســتفاده بهینه از این ظرفیت، خدمات را با کیفیت بالاتری به مردم ارائه دهیم.
مدیر عامل راه آهن گفت: اتصال خطوط ریلی به معادن و صنایع و تکمیل محورهای ریلی، اثر بخشی ملی دارد. همچنین با تعامل با سرمایهگذاران امیدواریم قراردادهای جدیدی را عملیاتی کنیم.
دکتر ذاکری ادامه داد: علاوه بر توسعه زیر ساخت ریلی به دنبال سرمایهگذاران در بخش ناوگان ریلی مسافری هم هستیم.
علاج گذر زمان است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چقدر این روشها در عمل به ارتقای صنعت حمل و نقل کشور منجر میشود.
عقب ماندن از قطار پیشرفت
برچسب ها
نگاهی به ساختمانهای نامناسب دانشگاههای کشور و ساخت و سازهای غیر قانونی در آنها؛ درس خواندن با مصیبتهای فراوان
گزارش جمله از دستاوردها و فرصتهای پیشروی سازمان انرژی اتمی؛ برنامه ریزی اسلامی برای تبدیل ایران به قطب رادیو دارو در جهان
مالکیت ایران بر جزایر سهگانه به کابوس اعراب بدل شده است؛ یارکشی امارات برای راهزنی
درس خواندن با مصیبتهای فراوان
وضعیت سازههای دانشگاههای کشور ایران به قدری در حالت اسفبار و غیر قابل تحمل است که تصور کنید در مواردی شهرداری تهران نسبت به اقدامات و تخریبهای گسترده این سازهها شکایت کرده است.
برنامه ریزی اسلامی برای تبدیل ایران به قطب رادیو دارو در جهان
برنامهریزی اسلامی برای تبديل ایران به قطب تولید رادیودارو در جهان محمد اسلامی بیشک يکی از موفقترین رؤسای سازمان انرژی اتمی ایران است که در دشوارترین دوران این سازمان مسئولیت آن را برعهده گرفت.
یارکشی امارات برای راهزنی
ایران هفته گذشته اعلام کرد که ساخت یک پروژه مسکونی در ابوموسی، یکی از سه جزیره ای که ایران و امارات متحده عربی بر آن اختلاف دارند را آغاز کرده است.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
درس خواندن با مصیبتهای فراوان
وضعیت سازههای دانشگاههای کشور ایران به قدری در حالت اسفبار و غیر قابل تحمل است که تصور کنید در مواردی شهرداری تهران نسبت به اقدامات و تخریبهای گسترده این سازهها شکایت کرده است.
لرزه زلزلهی تهران بر اندام پایتختنشینها
همه میدانند که تهران بالاخره یک روز زلزله خواهد آمد. مسئله فقط زمان وقوع و شدت آن است اما در اینکه بالاخره اتفاق خواهد افتاد، هیچ شکی نیست.
معلمان؛ سفیران توانمند برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان دانشگاه فرهنگیان گفت: بخش مهمی از ناكارآمدی نظام تعليم و تربيت محصول بی توجهی به دانشگاه فرهنگيان است.
یک خانواده متهم
دادستان عمومی و انقلاب الیگودرز جزئیات جدیدی از قتل آینور، کودک سهساله اهل یکی از روستاهای این شهرستان را تشریح کرد.
نگذارید ولنگاری و بی حجابی به یک فرهنگ تبدیل شود
حجت الاسلام و المسلمین محمود نور پور ، امام جمعه شهر کمالشهر ، در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت خود و نماز گزاران عزیز به رعایت تقوا الهی ، به شرح و تفسیر حکمت ۱۵۰ نهج ابلاغه پرداخت .
چرایی نگاه مثبت بازار
از تاریخ ده مهرماه که زمان انجام عملیات وعده صادق دو جمهوری اسلامی ایران به اسراییل بود تا واکنش این کشور که روز گذشته انجام گرفت، 25 روز زمان صرف شد و رسانهها و بنگاههای خبرپراکنی طی این ایام همه تلاش خود را بر «نابودکنندهبودن» و گستردگی پاسخ تلآویو متمرکز کرده بودند و در این میان یکی از موضوعاتی که در صدر خبرگزاریها قرار داشت، اظهارات و ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر بود که حاوی همین نکات بود گویا که کشور ایران نیز از نظر مساحت و توان نظامی، مانند باریکه غزه است.
امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پول خارج نمیکنیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پولی خارج نمیکنیم.
افزایش ۶۸درصدی منابع عمومی دولت
لایحه بودجه ۱۴۰۴ منتشر شده است. اینبار سر وقت و البته با انضباط بیشتر که خودش پيشرفت به حساب میآید. هرچند شرایط شبه جنگی کشور سهم بودجه نظامی را افزایش داده و از سوی ديگر شاهد عدم رشد قابل توجه بودجه عمرانی هستیم.
آخرین تلاش برای احیای اقتصاد
امروز دیگر کمتر کسی تردید دارد که تحریمهای آمریکا چه آواری بر اقتصاد ملی خراب کرد و چه زیانهایی از این تحریمها بر کشور تحمیل شد و حتی کمتر سیاستمدار شاخص اصولگرا ادعا میکند که تحریم، نعمت است.
اکتشاف بحران
بخش معدن بهعنوان یکی از مهمترین محرکها، پیشران اقتصاد و توسعهیافتگی در کشورهای معدنخیز از جمله ایران بهشمار میرود.
دلایل صعود تیم ملی نوجوانان چه بود؟
دلایل اصلی صعود تیم ملی فوتبال نوجوانان به جام ملتهای آسیا مشخص شد.
دنیامالی: از لحاظ تخصیص اعتبار محدودیتی برای ابوموسی نداریم
وزیر ورزش در حاشیه بازدید از ورزشگاه شهدای خلیج فارس جزیره بوموسی گفت: تمام تلاشمان را میکنیم تا پایان سال این مجموعه به بهرهبرداری برسد.
از یکهتازی اخباری تا همسایهشدن بیرانوند و گندوز!
درخششهای سریالی محمدرضا اخباری باعث شده تا او در مسیر رسیدن به دستکش طلایی لیگ بیستوچهارم فعلاً با اختلاف نسبت به سایر رقبا، بیشترین شانس را داشته باشد.
از فرضیه نژادپرستی تا فشار یوفا و PSG!
انتخاب نشدن وینیسیوس به عنوان برنده توپ طلای ۲۰۲۴ توسط نشریه فرانس فوتبال، رسانه فرانسوی و برخی نهادهای فوتبالی تأثیرگذار دیگر را در مظان اتهام قرار داده است.
اضافه شدن «لیگ باشگاههای کافا» به فوتبال آسیا از سال ۲۰۲۵
از سال ۲۰۲۵ علاوه بر لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا ۲، یک تورنمنت باشگاهی دیگر در قاره کهن برگزار خواهد شد.
عقب ماندن از قطار پیشرفت
یکی از شاخصهای ارزیابی پیشرفت و قرارگرفتن در مسیر مدرنیته در هر کشوری، صنعت حمل و نقل ریلی آن است.
بلند بالا شدن لیست مفقودیها
کلیدواژه «گم شدن» را در کشور زیاد میشنویم.
تهران دارد از پا میافتد
جعفر تشکری هاشمی، کمیسیون عمران و حملونقل در گفتوگو با اکوایران تصویری از واقعیت ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران ارائه کرده است.
اعلام آمادگی مدیریت شهری تهران برای مدیریت ترافیک ایام بازگشایی مدارس
در موضوع آمادگی حداکثری مدیریت شهری و اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای ایام بازگشایی مدارس جلسهای با حضور مدیران ارشد حوزه ترافیک در محل دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برگزار و ضمن بررسی وضعیت موجود و تهمیدات صورت گرفته، تصمیماتی اتخاذ گردید.
برای تامین مسکن دانشجویان متاهل قاعدتا باید به سمت مسکن اقتصادی و کوچک متراژ گام برداریم
شهردار تهران در واکنش به فیلم منتشر شده از رئیس جمهوری که ضمن دفاع از ساخت مسکن کوچک متراژ پیشنهاد ساخت واحدهای الگو را مطرح کرده است گفت:مسکن کوچک متراژ گزینه مناسبی برای خوابگاه های متاهلی است.