در راستای ایمن سازی محورهای ارتباطی استان اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت بیش از۵۲ کیلومتر از محورهای مواصلاتی مرکزی این استان با اعتباری بالغ بر۶۵۰ میلیارد ریال با جدیت در دست اجراست . به گزارش پایگاه خبری وازت راه و شهر سازی از مازندران حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل […]
در راستای ایمن سازی محورهای ارتباطی استان اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت بیش از۵۲ کیلومتر از محورهای مواصلاتی مرکزی این استان با اعتباری بالغ بر۶۵۰ میلیارد ریال با جدیت در دست اجراست . به گزارش پایگاه خبری وازت راه و شهر سازی از مازندران حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران ضمن اعلام این خبر افزود: این عملیاتها شامل درزگیری ، لکه گیری و روکش آسفالت بوده است که به منظور تسهيل در امر تردد و افزايش ايمني محورها اجراي عمليات لکه گیری و روكش آسفالت کریدور شمال به جنوب محورهای شریانی سوادکوه، ساری-قائمشهر ،بابل قائمشهر، بابل-آمل، بابل- بابلسر، آمل – محمود آباد و بخشی از محور هراز صورت گرفته است . وی با اشاره به میزان بالای نزولات جوی در استان افزود: با توجه به شرایط جوی و بارش باران و برف ،کیفیت رویه آسفالت معمولا زودتر از موعد مقرر کاهش می یابد و شاهد آسیب آسفالت هستیم. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران ، با بیان اینکه آسفالت گرم هزینه های بالایی دارد، تصریح کرد: از سال گذشته استفاده از روش های حفاظتی و آسفالت با لایه نازک در دستور کار این اداره کل قرار گرفت . مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران خاطر نشان ساخت : هدف نگهداري راه ، تقليل ميزان خرابي راه و افزايش عمر آن ، كاهش هزينه هاي استهلاك وسايل نقليه با تأمين سطوح عبور مناسب و مطلوب و همچنين ايجاد شرايط مناسب جهت رسيدن به موقع به مقصد با تأمين ايمني است. وی افزود: موثرترين شرايط براي حمل و نقل آرام و ایمن ، داشتن يك رويه سالم راه همراه با نصب علائم ايمني لازم بوده تا بتوان با خيالي آسوده تردد كرد و از جمله اهدافي كه اين اداره براي دستيابي به آن تلاش مي كند مطالعه و فراهم نمودن طرح هاي لازم براي انجام و اجراي رويه هاي آسفالتي مناسب و اقتصادي بودن آن است. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبار و تامین قیر لازم برای اجرای پروژه های سطح استان، سرعت اجرای پروژه افزایش یافته و موجبات رضایتمندی و آرامش مردم را فراهم آورد.
عملکرد ۴۳ ساله حوزه ریلی کشور نشان میدهد؛
رشد ۲.۵ برابری خطوط اصلی ریلی پس از انقلاب
ارزیابی عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل از سالهای ۱۳۵۷ تاکنون حکایت از رشد ۲.۵ برابری خطوط اصلی ریلی در کشور دارد. اگرچه عملکرد دستگاههای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در مقایسه با سالهای پیش از انقلاب، کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشته اما توسعه خطوط ریلی ایران در ۴۳ سال گذشته به اندازهای چشمگیر بوده که راه آهن را از سردمداران پیشرفتهای پس از انقلاب میدانند. بسط و تعریض خطوط ریلی به ویژه در حوزههای بین المللی به عنوان یکی از اقدامات زیربنایی موثر در تجارت و روابط اقتصادی کشور و در جهت تقویت ارتباط با همسایگان همواره مورد تاکید بوده است. افتتاح پروژهها، انعقاد تفاهمنامه و امضای اسناد همکاری حمل و نقل ریلی طی ماههای اخیر نیز در همین راستا انجام گرفته است. طول خطوط اصلی ریلی در کشور تا پیش از انقلاب ۴ هزار و ۵۷۵ کیلومتر بوده و بهرهبرداری از طرحهای متعدد ریلی در این حوزه باعث شده که امروز طول این خطوط به ۱۱ هزار و ۷۲۸ کیلومتر برسد. به عبارت دیگر خطوط ریلی راه آهن طی ۴۳ سال گذشته رشد بیش از ۲.۵ برابری را تجربه کرده و در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی بیش از ۶ هزار کیلومتر افزایش داشته است. موجودی کشور از لحاظ تعداد لوکوموتیو نیز طی ۴۳ سال گذشته به میزان ۲ برابر افزایش یافته و از حدود ۴۲۰ دستگاه در سال ۵۷ به ۹۵۶ دستگاه رسیده است. گفتنی است در سفر اخیر رئیس جمهور به همراه هیات اقتصادی خود به مسکو نیز ایجاد خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو از این کشور مطرح شدهاست. همچنین افزایش ۲ برابری تعداد واگن های باری کشور نسبت به پیش از انقلاب از دیگر دستاوردهای حوزه ریلی در مسیر توسعه و پیشرفت است. تعداد واگن های باری موجود تا پیش از انقلاب ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بوده و اکنون به ٢٧ هزار و ۷۱۷ دستگاه رسیده است. شایان ذکر است ایران دارای بیش از ۱۴ هزار و ۷۸ کیلومتر شبکه راهآهن استاندارد و ۹۶ کیلومتر خطوط آهن عریض است.
در بهمن ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛
رشد ۱۸.۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر
مقایسه آمار تخلیه و بارگیری بنادر در بهمنماه امسال نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ از افزایش ۱۸.۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالاها حکایت دارد. سازمان بنادر و دریانوردی در گزارشی آخرین آمار فعالیتهای بنادر کشور را در بهمنماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که بر اساس این گزارش شاهد رشد خوب عملیات تخلیه و بارگیری در ۲۲ بندر کشور هستیم. بر این اساس ۱۱۷ میلیون و ۴۰ هزار تن تخلیه و بارگیری در ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در مدت مشابه امسال به ۱۳۸ میلیون و ۸۱۰ هزار تن رسیده که رشد ۱۸.۶ درصدی را نشان میدهد. این گزارش نشان دهنده این است که در این مدت میزان تخلیه و بارگیری کانتینری (TEU) ۱.۸۸ میلیون تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان میدهد. همچنین در حوزه کانتینری میزان تخلیه و بارگیری ۲۱.۰۱ میلیون تن بوده است که در مقایسه با عدد ۱۸.۸۳ شاهد رشد ۱۶.۹ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم. میزان تخلیه و بارگیری به صورت فله خشک تا ۲۷ بهمنماه امسال بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ۴۲.۴۷ میلیون تن بوده است. این عدد در مقایسه با تخلیه و بارگیری ۳۷.۳۶ میلیون تنی در بهمن ۱۳۹۹ رشد ۱۳.۷ درصدی را نشان میدهد. همچنین میزان تخلیه و بارگیری فله مایع در مدت مورد اشاره ۳.۵۶ میلیون تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۳.۰۴ میلیون تن بوده است، رشد ۱۷.۱ رشد را تجربه کرده است. همچنین در این مدت میزان تخلیه و بارگیری جنرال کارگو ۱۸.۹۲ میلیون تن بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۷.۳۳ میلیون تن بوده افزایش ۹.۶ درصدی را نشان میدهد. میزان تخلیه و بارگیری مواد نفتی هم در مقایسه با سال گذشته در بهمنماه امسال و تا بیست و هفتمین روز آن عددی افزایشی را نشان میدهد. بر این اساس در مدت مورد اشاره میزان تخلیه و بارگیری مواد نفتی ۵۱.۷۹ میلیون تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۴۰.۴۸ میلیون تن بوده است، ۲۸ درصد رشد را نشان میدهد. لازم به ذکر است این کالاها از بنادر آبادان، اروند کنار، آستارا، امام خمینی (ره)، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چارک، چوئبده، خرمشهر، دیر، شهید باهنر، شهید رجایی، شهید حقانی، فریدونکنار، قشم، گناوه، لنگه و نوشهر، تخلیه و بارگیری شده است.