عیب وی جمله بگفتی هنرش نیز بگو
عیب وی جمله بگفتی هنرش نیز بگو
اشتغال و کاهش بیکاری همواره جزو پاشنه آشیل دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی بوده است. آمار بیکاری وقتی نگران کننده تر می‌شود که در میان طبقه تحصیلکرده افزایش پیدا کند.

به گزارش روزنامه جمله ، اشتغال و کاهش بیکاری همواره جزو پاشنه آشیل دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی بوده است. آمار بیکاری وقتی نگران کننده تر می‌شود که در میان طبقه تحصیلکرده افزایش پیدا کند، زیرا نخبگان موتور محرک توسعه هستند و به کارگیری آنها، آنهم در شرایطی که اخبار مختلفی از رشد مهاجرت این افراد منتشر می‌شود حائز اهمیت است.
جمله بارها از اتفاقات مختلف و آمارهای متنوع حوزه اشتغال گزارش تهیه کرده که در اکثر آنها ناکامی دولت مورد بررسی قرار گرفته است، اما به قول شاعر عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو. ما البته این شعر را شرعی کرده و جای می را با وی عوض می‌کنیم که خدای ناکرده موجب دلخوری و سوبرداشت نشود.
بر اساس داده‌های مرکز آمار برآورد می‌شود که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷میلیون و ۲۷۰ هزار نفر از جمعیت فارغ‌التحصیل ایرانی،‌ جزو نیروی کار به شمار می‌آمده‌اند. بررسی داده‌های ۶ سال اخیر نشان می‌دهد که تعداد این افراد در سال گذشته حتی از ۱۳۹۸نیز بیشتر شده و در بالاترین میزان خود پس از سال ۱۳۹۶ قرار گرفته است.
به‌طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد روند بیکاری کل افراد فارغ‌التحصیل آموزش عالی در حداقل ۶ سال پیاپی نزولی بوده به گونه‌ای که این نرخ از ۱۹٫۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۲٫۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. به عبارت دیگر در سال ۱۳۹۶ از هر صد فارغ‌التحصیل آموزش عالی ۱۹ نفر بیکار وجود داشته و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ نفر رسیده است. علاوه بر این موضوع، بررسی‌ها حاکی از افت شدیدتر نرخ بیکاری مردان در مقایسه با زنان نسبت به سال ۱۳۹۶ است.
بنابراین باید گفت دولت در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دکترا موفقیت چشمگیری داشته است. زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان فعال در بازار کار در سال‌های گذشته، نرخ بیکاری افراد فارغ‌التحصیل در تمامی مقاطع مختلف نیز نزولی بوده و نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است.
آنگونه که اکو ایران گزارش کرده؛ داده‌ها موید آن است که در تمامی ۶سال گذشته، فارغ‌التحصیلان کارشناسی بالاترین نرخ‌های بیکاری را در مقایسه با سایر مقاطع متحمل شده‌اند. کمترین نرخ بیکاری نیز متعلق به فارغ‌التحصیلان دکتری رشته‌های مختلف بوده اما درباره نرخ بیکاری دانش‌آموخته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد روند متفاوتی طی شده است.
با اینحال بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در تمامی مقاطع مختلف از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ روندی نزولی طی کرده است.
طبق برآوردها نرخ بیکاری در مقطع کاردانی از ۱۶٫۳ به ۱۰ درصد کاهش یافته، در مقطع کارشناسی از ۲۱٫۴ درصد به ۱۵٫۲ رسیده و در مقطع کارشناسی ارشد از ۱۷٫۲ به ۹٫۷ درصد افول کرده است.
همچنین میزان افرادی که دارای مدرک دکتری هستند و در جست‌و‌جوی کار هستند اما کاری پیدا نمی‌کنند، جزو پایین‌ترین ارقام بیکاری در گروه‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی مختلف از بیکاری قرار دارد. این نرخ از ۸٫۲ درصد در ۱۳۹۶ به ۳ درصد در سال گذشته سقوط کرده است.
مجموع این آمار امیدها را در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان که یکی از بزرگترین چالش‌های کشور لیت، افزایش می‌دهد. بی‌شک اگر موقعیت شغلی و اجتماعی خوبی برای تحصیلکردگان فراهم سود، کاهش معنادار آمار مهاجرت این گروه دور از ذهن نیست.