غرق شدن یکی از اصلی‌ترین دلایل جوانمرگی در ایران
غرق شدن یکی از اصلی‌ترین دلایل جوانمرگی در ایران
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، غرق شدگی را یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در افراد گروه سنی کمتر از ۲۴ سال عنوان کرد.

بر اساس گزارش ۲۰۲۴ سازمان جهانی بهداشت، غرق شدگی عامل بیش از ۲.۵ میلیون مرگ قابل پیشگیری در ده سال اخیر در دنیاست.
طبق این گزارش، ۲۳۵ هزار و ۶۰۰ نفر بر اثر غرق شدگی در سال ۲۰۱۹ جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر تقریباً ۶۴۵ مرگ بر اثر غرق شدگی در هر روز و ۲۴ مرگ در هر ساعت در جهان رخ می‌دهد.
در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که ۹۰ درصد مرگ و میرهای دنیا در سال ۲۰۱۹ بر اثر غرق شدگی، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط و در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها و مخازن ذخیره آب خانگی و استخرهای شنا رخدداده است.
بالاترین میزان غرق شدگی در دنیا در بین گروه‌های سنی در افراد یک تا ۹ ساله بوده که نیاز به طراحی مداخلات مؤثر از سنین پایین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در سال ۹۹ غرق شدگی، چهارمین رتبه مرگ در سنین ۱ تا ۱۴سال در ایران بوده بنابراین جهت محافظت از نسل‌های آینده و پاسداری از سیاست‌های جوانی جمعیت توجه به این مهم حائز اهمیت ویژه است.
برای تحقق اهداف برنامه پیشگیری از غرق شدگی و کاهش مرگ ناشی از آن، ۶ محور تعیین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که شامل آموزش مداوم و توانمندسازی افراد نجات غریق حاضر در سواحل، تأکید بر اجرای مقررات قایق سواری ایمن، حمل و نقل‌های دریایی و کشتیرانی، مدیریت بهینه خطر سیل و سیلاب در سطح محلی و ملی، حصارکشی مناسب در مناطق و اماکن پرخطر، آموزش و مراقبت از کودکان با استفاده از ظرفیت آموزش گروه‌های همسان و همچنین آموزش و توانمند سازی کودکان در زمینه شنا و اصول ایمنی
در آب است.
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که می خواهید شنا کنید باید بدانید عمق آب در اطرافتان چقدر است و چه
ویژگی هایی دارد. مخصوصا زمانی که در محیطی غیر از محیط استخر های خانه و… شنا می کنید و از فضای طبیعت
استفاده می کنید.
برای مثال در نواحی از دریای خزر عمق آب در ابتدا کم نشان می دهد ولی عمق های ناگهانی دارد. در این حالت اگر لحظه ای غفلت کنید ممکن است جریان آب شما را، علارغم این که از آن دور باشید، به لبه صخره برده و خدای نکرده
غرق کند.
در بعضی موارد مخصوصا در سدها و آب بندها لجن هایی تشکیل می شوند که حتی شناگران ماهر را به کام مرگ می کشاند. هنگام شنا کردن و با حرکات پا به پای شناگران بسته می شود و مانع بالا آمدن فرد و در نهایت مرگ او می شوند
سعی کنید وارد رودخانه های با جریان قوی نشوید.
اگر در این چنین موقعیتی قرار گرفتید سعی کنید به پشت شنا کنید و پاهایتان در آب باشد تا در صورت برخورد با مانع، کمتر آسیب ببینید. زمانی که به قسمت ضعیف تر آب رسیدید، به سمت خشکی شنا کنید.
دولت نیز باید تمام توان خود را برای افزایش کمی علایم هشدار دهنده به کار گیرد و همزمان مراقبت های شنا را در مدارس آموزش دهد.نقش خانواده ها نیز بسیار حیاتی است.برای پیشگیری از غرق شدگی در کودکان می‌بایست از رها کردن آنها در ساحل دریا و رودخانه، وان حمام، حوض و استخر به تنهایی خودداری کرد.
آموزش شنا به کودکان از سنین کم آغاز شود. نکات ایمنی به زبان ساده به آنها آموزش داده شود، به عنوان مثال اینکه از لبه کانال‌ها، استخرها و حوض‌ها فاصله بگیرند. کودکان در حین شنا می‌بایست از لوازم ایمنی شنا (جلیقه شنا، بازوبند شنا، حلقه شنا، تخته شنا) استفاده کنند.
برای پیشگیری از غرق شدگی در بزرگسالان می‌بایست از مصرف الکل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور قبل از شنا خودداری کرد.همچنین، از شنا کردن در شب و تاریکی باید اجتناب کرد. به قسمت‌های عمیق دریا که جز مناطق حفاظت شده نیستند نباید وارد شد. در زمان طوفانی بودن دریا باید از شنا خودداری کرد. حتماً باید به این نکته توجه داشت که باید از شیرجه زدن در آب‌های کم عمق یا آبی که عمق آن برای ما مشخص نیست اجتناب شود. در زمان قایق سواری و استفاده از جت اسکی می‌بایست
جلیقه نجات پوشید.
در صورت احساس خستگی و درد در عضلات باید از استخر و یا دریا و رودخانه خارج شد. در صورت مشاهده فرد در حال غرق شدن در جریان شدید آب نباید برای کمک وارد آب شد. در حین شنا کردن از شوخی‌های نابجا باید خودداری شود.